PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== Arányait tekintve a kobalt közel sem a lítium-ion akkumulátorok legfontosabb összetevője, ám egyelőre, a jelenlegi technológiai ismereteink mellett mégis nélkülözhetetlen része az elektromos autók energiatárolást végző alkatrészének. Akad azonban egy elég jelentős probléma e rendkívül értékes fémmel, mégpedig az, hogy globális bányászatának több mint feléért egy politikailag instabil, és meglehetősen fejletlen ország, a Kongói Demokratikus Köztársaság felelős, aminek következtében a kobaltot „conflict mineral”-ként, azaz konfliktusövezetből származó ásványkincsként tartjuk számon. Az akkumulátorgyártással foglalkozó vállalatok szempontjából ez azért fontos, mert kiemelt figyelmet kell fordítaniuk arra, hogy olyan forrásból szerezzék be a nyersanyagot, ahol felelős kitermelési tevékenység zajlik, azaz sem az emberi jogok nem szenvednek sérelmet (tudniillik számos kongói bányában gyermekekkel végeztetik a piszkos munkát, a kobaltkereskedelemből származó jövedelemből pedig szélsőséges katonai csoportokat látnak el fegyverrel), sem a környezet nem szenved visszafordíthatatlan károkat. Tovább nehezíti a gyártók dolgát a kobalt erősen ingadozó világpiaci ára, amelyre mind a bányászathoz kötődő környezetvédelmi előírások, mind a kongói kormány kiviteli adó-emelése közrejátszik. Az UNICEF becslései szerint csak a Kongói Demokratikus Köztársaságban 40 000 gyermek dolgozik kobaltbányákban, Forrás: AmericanExperiment Teljesen triviális, hogy a fentebb felsorolt problémák elkerülése végett meg kell próbálni a kobaltot teljesen eltüntetni az elektromos autó-akkumulátorokból, és a Panasonic, a Tesla akku-beszállítója már egészen jó úton halad efelé. Kenji Tamura, a japán óriásvállalat egyik vezetője elárulta, hogy már így is jelentős mértékben sikerült csökkenteni a kobalt mennyiségét az akkumulátorokban, de az igazi cél a teljes kobaltmentesség, ami már a közeljövőben lehetséges lesz, hiszen a megoldáson folyamatosan dolgoznak a Panasonic szakértői. Nemrég a Tesla is azzal dicsekedett, hogy a Model 3-as aksijában már alig használt fel kobaltot, s bár eddig erről nem tudtunk semmi konkrétumot, most az is kiderült, hogy a kicsi Tesla aksijának mindössze 2,8%-át teszi ki e drága fém, ami más gyártók kobaltfelhasználásának 35-50%-a. A napokban a kaliforniai autógyártó a Conflict Minerals Report című összefoglaló dokumentumát is megjelentette, melyben a tantál, kassziterit, arany, és volfrám mellett a kobalt ellátási láncára vonatkozó szigorú ellenőrzésről is beszámol. Ebben ismételten megerősíti az egyre csökkenő kobalthasználatot a Model 3 járművekben: „Fontos megjegyezni, hogy a Tesla akkumulátor-celláiban nagyon kevés kobalt van. Arányaiban véve a kobalt egyszerűen nem olyan fontos összetevője a Tesla-aksiknak, hiszen mi főleg NCA akkumulátorokat használunk, amik jelentősen kevesebb kobaltot tartalmaznak, mint az NMC aksik. A Model 3-ban elhelyezett cellák gyártása során az elektromos autókban elérhető legnagyobb energiasűrűséget sikerült kapnunk. Ez úgy lehetséges, hogy az akkupakkokban számottevően csökkentettük a kobalt mennyiségét, miközben a nikkelét megnöveltük, és mégis kiemelkedő termális stabilitást tudtunk fenntartani. A kobalttartalom a nikkel-kobalt-alumínium katódjainkban így kisebb, mint a más akkumulátor-gyártók által készített nikkel-mangán-kobalt katódokban a 8:1:1-es arányukkal.” Forrás: Miningnewszambia A Tesla továbbá hozzátette, hogy alaposan felmérte az egész ellátási láncot valamennyi általa használt konfliktusövezetből származó ásvány esetében – bányákba látogatott el, felvette a kapcsolatot a helyiekkel, a bányászat társadalmi megítéléséről és hatásairól végzett vizsgálatokat, biztonsági ellenőrzéseket hajtott végre – és semmilyen szabálytalanságot, illetve az emberi jogokkal szembemenő tevékenységet nem tapasztalt a 389 beszállító között, akik ezen nyersanyagok biztosításáért felelősek. A villanyautókhoz kötődő legnagyobb környezeti szennyezés az egész életciklust tekintve a fejletlen, környezetvédelmi szempontokat háttérbe szorító, háborúk sújtotta térségek ásványkincs-bányászatához kötődik, ezért a kobalt egyenletből való kivonásával jóval tisztábbá válna az elektromos közlekedés, arról nem is beszélve, hogy az akkumulátorok, és így az autók is olcsóbbak lehetnének. Persze felmerül a kérdés, hogy a gyártók mivel pótolnák ezt a fémet, hiszen nyilvánvalóan a nikkelt is bányászni kell, ám a Panasonic és a Tesla példája tökéletesen rávilágít, hogy az akku-technológia semmiképp nem fog a villanyautózás útjába állni, hiszen amikor szükség lesz rá, mindig ki fognak találni egy jobb megoldást a szakértők. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!