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
auto
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

Arányait tekintve a kobalt közel sem a lítium-ion akkumulátorok legfontosabb összetevője, ám egyelőre, a jelenlegi technológiai ismereteink mellett mégis nélkülözhetetlen része az elektromos autók energiatárolást végző alkatrészének. Akad azonban egy elég jelentős probléma e rendkívül értékes fémmel, mégpedig az, hogy globális bányászatának több mint feléért egy politikailag instabil, és meglehetősen fejletlen ország, a Kongói Demokratikus Köztársaság felelős, aminek következtében a kobaltot „conflict mineral”-ként, azaz konfliktusövezetből származó ásványkincsként tartjuk számon. Az akkumulátorgyártással foglalkozó vállalatok szempontjából ez azért fontos, mert kiemelt figyelmet kell fordítaniuk arra, hogy olyan forrásból szerezzék be a nyersanyagot, ahol felelős kitermelési tevékenység zajlik, azaz sem az emberi jogok nem szenvednek sérelmet (tudniillik számos kongói bányában gyermekekkel végeztetik a piszkos munkát, a kobaltkereskedelemből származó jövedelemből pedig szélsőséges katonai csoportokat látnak el fegyverrel), sem a környezet nem szenved visszafordíthatatlan károkat. Tovább nehezíti a gyártók dolgát a kobalt erősen ingadozó világpiaci ára, amelyre mind a bányászathoz kötődő környezetvédelmi előírások, mind a kongói kormány kiviteli adó-emelése közrejátszik.

Az UNICEF becslései szerint csak a Kongói Demokratikus Köztársaságban 40 000 gyermek dolgozik kobaltbányákban, Forrás: AmericanExperiment

Teljesen triviális, hogy a fentebb felsorolt problémák elkerülése végett meg kell próbálni a kobaltot teljesen eltüntetni az elektromos autó-akkumulátorokból, és a Panasonic, a Tesla akku-beszállítója már egészen jó úton halad efelé. Kenji Tamura, a japán óriásvállalat egyik vezetője elárulta, hogy már így is jelentős mértékben sikerült csökkenteni a kobalt mennyiségét az akkumulátorokban, de az igazi cél a teljes kobaltmentesség, ami már a közeljövőben lehetséges lesz, hiszen a megoldáson folyamatosan dolgoznak a Panasonic szakértői. Nemrég a Tesla is azzal dicsekedett, hogy a Model 3-as aksijában már alig használt fel kobaltot, s bár eddig erről nem tudtunk semmi konkrétumot, most az is kiderült, hogy a kicsi Tesla aksijának mindössze 2,8%-át teszi ki e drága fém, ami más gyártók kobaltfelhasználásának 35-50%-a.

A napokban a kaliforniai autógyártó a Conflict Minerals Report című összefoglaló dokumentumát is megjelentette, melyben a tantál, kassziterit, arany, és volfrám mellett a kobalt ellátási láncára vonatkozó szigorú ellenőrzésről is beszámol. Ebben ismételten megerősíti az egyre csökkenő kobalthasználatot a Model 3 járművekben:

„Fontos megjegyezni, hogy a Tesla akkumulátor-celláiban nagyon kevés kobalt van. Arányaiban véve a kobalt egyszerűen nem olyan fontos összetevője a Tesla-aksiknak, hiszen mi főleg NCA akkumulátorokat használunk, amik jelentősen kevesebb kobaltot tartalmaznak, mint az NMC aksik. A Model 3-ban elhelyezett cellák gyártása során az elektromos autókban elérhető legnagyobb energiasűrűséget sikerült kapnunk. Ez úgy lehetséges, hogy az akkupakkokban számottevően csökkentettük a kobalt mennyiségét, miközben a nikkelét megnöveltük, és mégis kiemelkedő termális stabilitást tudtunk fenntartani. A kobalttartalom a nikkel-kobalt-alumínium katódjainkban így kisebb, mint a más akkumulátor-gyártók által készített nikkel-mangán-kobalt katódokban a 8:1:1-es arányukkal.”

Forrás: Miningnewszambia

A Tesla továbbá hozzátette, hogy alaposan felmérte az egész ellátási láncot valamennyi általa használt konfliktusövezetből származó ásvány esetében – bányákba látogatott el, felvette a kapcsolatot a helyiekkel, a bányászat társadalmi megítéléséről és hatásairól végzett vizsgálatokat, biztonsági ellenőrzéseket hajtott végre – és semmilyen szabálytalanságot, illetve az emberi jogokkal szembemenő tevékenységet nem tapasztalt a 389 beszállító között, akik ezen nyersanyagok biztosításáért felelősek.

A villanyautókhoz kötődő legnagyobb környezeti szennyezés az egész életciklust tekintve a fejletlen, környezetvédelmi szempontokat háttérbe szorító, háborúk sújtotta térségek ásványkincs-bányászatához kötődik, ezért a kobalt egyenletből való kivonásával jóval tisztábbá válna az elektromos közlekedés, arról nem is beszélve, hogy az akkumulátorok, és így az autók is olcsóbbak lehetnének. Persze felmerül a kérdés, hogy a gyártók mivel pótolnák ezt a fémet, hiszen nyilvánvalóan a nikkelt is bányászni kell, ám a Panasonic és a Tesla példája tökéletesen rávilágít, hogy az akku-technológia semmiképp nem fog a villanyautózás útjába állni, hiszen amikor szükség lesz rá, mindig ki fognak találni egy jobb megoldást a szakértők.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás