PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== Úgy néz ki egyre inkább szövetségekbe tömörülnek még a legnagyobb autógyártók is, hogy közösen viseljék akár az önvezetés, akár a villanyautózás bevezetésének költségeit. Most a német Handlesblatt gazdasági lap birtokába jutottak érdekes információk a BMW és a Mercedes közötti tárgyalásokról. A közeljövőben az eladások stagnálását, a nyereség csökkenését és a fejlesztési költségek robbanás szerű növekedését prognosztizálják mind a két vállalatnál. A BMW-nél a vezérigazgató Harald Krüger feladata a legnagyobb részvényes Quandt család megnyugtatása, hogy ezekre a kihívásokra van válasza – legalábbis ha szeretné, hogy kinevezését meghosszabbítsák 2025-ig. A Mercedesnél pedig a Dieter Zetsche utódjául kijelölt Ola Källeniusra vár, hogy letegye az asztalra, merre is haladjon tovább a cég. A két cégvezető állítólag közvetlenül egyeztet az elképzelésekről. BMW Vision Effycient Dnynamics. Forrás: BMW Drága jövő Az állítólagos legfelsőbb szintű egyeztetések elsődleges célja az önvezető technológiák közös fejlesztése. Bár Stuttgart és München rivalizálása legendás, mind a két cég úgy látja, hogy közösen jobban fel tudnák venni a versenyt a többiekkel. A cikk szerint az elgondolás mögött az is ott van, hogy egyik oldalon a Szilícium Völgy óriásai mint a Waymo (Google), vagy az Uber, másik oldalon pedig az új szövetségek, mint például a VW és a Ford nemrég bejelentett együttműködése nyomás alá helyezte a két német márkát. Úgy látják, hogy még irdatlan mennyiségű pénzt kell a kutatásokba lapátolniuk és ez együtt könnyebb lenne. Az együttműködés része lenne a szabadalmaik megosztása, közös ipari szabványok kifejlesztése és a költségek közös viselése is. A cikk kitér arra is, hogy egységes szabvány híján, előfordulhat, hogy egyszerre több rendszert kell párhuzamosan fejleszteniük. Kínában például olyan előírások készülnek, miszerint az autóknak majd közvetlenül kell egymással, illetve a közlekedési lámpákkal is kommunikálniuk. Nyugaton ezzel szemben a sokkal nagyobb számítási teljesítményt, radart és szenzorokat igénylő önálló autonómia a cél. És itt nem egyszerűen csak arról van szó, hogy ki tud majd jó sok pénzért önvezetést árulni extraként a prémium autóihoz. A német lap által megkérdezett szakértők szerint 2035 után az önvezető villanyautók, mint a taxikat és a közösségi autózást felváltó/kiegészítő szolgáltatás évi 150-200 milliárd eurós üzlet. (Azért, halkan jegyeznénk meg, hogy az elemzők által kérdőjelként hagyott 50 milliárdos sáv kis híján annyi mint hazánk éves költségvetése. Ez kicsit olyan, mint a Budapest-Szeged távolságot 50 kilométer pontossággal megadni…) Waymo Jaguar I-PACE A 2021-re készülhet el mind a két vállalat saját, következő generációs önvezető rendszere. A BMW iNext projekt keretében egy SUV-n dolgozik 1000 mérnökük a Tesla egykori partnere, a jelenleg az Intel tulajdonában lévő Mobileyeal. A terv, hogy a kocsi autópályán különösebb emberi beavatkozás nélkül tudjon haladni. A Mercedesnél szintén 2021-re ígérik az S osztályban debütáló 3-as szintű önvezető rendszert, amely szintén hasonló képességű lesz. A közös fejlesztés az ez utáni 4-es és 5-ös szint, azaz a teljes önvezetés eléréshez kell, mivel ez még sok milliárd Euróba kerülhet. Érdekes, hogy az önvezetést taglaló részekben a Handelsblatt cikke még csak említésre sem méltatta a Teslát, pedig az Autopilot legújabb kiadása nagyjából ott tart már ma, ahová a két német cég 2021-re készül eljutni. Ez egyébként elsőnek német olvasóknak tűnt fel azon a fórumon, ahol a híres gazdasági lap cikkére felfigyeltem. A HW3 névre keresztelt saját fejlesztésű AI processzoruk bevezetésétől pedig a Tesla azt várja, hogy az autó 1 éven belül képes lehet a 4-es szintű önvezetésre. Tavaly év végén a vállat több száz alkalmazottjára terjesztette ki az új hardver és az ezen futó új algoritmusok tesztelését és az eddig kiszivárgott információk szerint a városi közlekedésben a lámpák, táblák, a navigáció kezelése már szinte hiba nélkül megy, egyedül a párhuzamos parkolással vannak gondok. Úgy néz ki a mesterséges intelligencia túl emberire sikerült… Szélesebb együttműködés A tárgyalások kapcsán állítólag arról is szó van, hogy szélesebb körben működjön együtt a BMW és a Merci. Szóba került a két márka legkisebb autóinak az 1-es sorozatnak és az A osztálynak a közös padlólemezre helyezése is. Bár ez Euro milliárdokban mérhető megtakarítást jelenthet a két cégnek, 2025 előtt nem lesz eredménye, mivel mind a két modellcsalád a közelmúltban újult meg. Szintén szó van a villanymotorok illetve az alkatrészek közös beszerzéséről és mivel mind a két cég a kínai CATL Európába tervezett gyáraiból várja az akkumulátor cellákat, akár itt is közösen léphetnek fel, további mennyiségi kedvezményeket elérve. De nem csak Európában, hanem Amerikában is kifizetődő lehet az együttműködés, a Trump elnök által indított kereskedelmi háborúk hatásaként ugyanis mind a két vállalat arra kényszerül, hogy növelje a helyi beszerzésű alkatrészek és komponensek számát. Mercedes-Benz EQC. Forrás: Mercedes-Benz A közös terveket hátráltatja azonban, hogy az évszázados rivalizálás eredményeként nagyfokú a bizalmatlanság a két cég alkalmazottai és csapatai között. A helyzeten nem segít, hogy a tavaly indult EU-s ügyészségi nyomozás kapcsán, a Mercedes dobta fel a többieket, köztük a BMW-t is. Mint mi is megírtuk, az Európai hatóságok azért indítottak vizsgálatot, mert a gyanú és a birtokukba jutott bizonyítékok szerint a VW, a BMW és a Mercedes megállapodtak, hogy egyikük sem fog új, drága emisszió csökkentő technikákat kifejleszteni. Az ügy pikantériája, hogy, önmagának mentességet kérve, a Merci mártotta be a két másik német konszernt, amit a Handelsblatt szerint nehezen nyelnek le a bajorok. Egy új, még szorosabb együttműködés biztosan ismét felkeltené az európai hatóságok figyelmét. BMW iNEXT 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!