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
auto
2024. 11. 24. vasárnap
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

Megrendítő számadatokat tettek közzé egy az European Heart Journal folyóiratban megjelenő tanulmány kutatói a légszennyezés európai mértékéről és annak élettani hatásairól: a mérgező levegő több mint 800 ezer ember idő előtti elhalálozásáért felelős minden egyes évben csak ezen a kontinensen, ami nem kizárólag ugyan, de elsősorban a belsőégésű motoros járművek lakott területen való használatából eredeztethető. Akinek éppen nem a levegőben szálló finompor (PM2,5) okozza a halálát, az sem nevezheti magát teljesen szerencsésnek, ugyanis a rossz levegőminőség átlagosan 2,4 évvel csökkenti az európaiak várható élettartamát. Másképp megfogalmazva, mindannyian, akik e földrész valamely országában éljük le életünket, több mint kettő évvel élvezhetnénk tovább családunk és barátaink társaságát, ha képesek lennénk végre lemondani az üzemanyag égetéséről az autónkban.

A korai elhalálozások száma a légszennyezés miatt Európában. Budapest is szépen világít, csak sajnos sötéten. Forrás:European Heart Journal

Globális szinten olyannyira katasztrofális a helyzet, hogy a kutatók szerint a légszennyezés több halálos áldozatot követel évente, mint a dohányzás. A gond ezzel az, hogy míg a dohányzásra nemet tudunk mondani, sőt, a gyerekeinket is távol tudjuk tőle tartani, a szennyezett levegőre ugyanez már nem mondható el. A WHO 2016-os adatai szerint közel 4 millió ember korai halálát okozza e súlyos környezeti probléma évente, ám egy szeptemberi kutatás szerint a valóság ennél kétszer rosszabb. Ez utóbbira épít a legfrissebb tanulmány is, mely megerősíti, hogy valójában mintegy 8,8 millióan halnak meg a légszennyezés negatív élettani hatásai által sújtva a nagyvilágban éves szinten. Az adatok ily mértékű eltérése abból fakad, hogy az európai levegőminőségre vonatkozó mutatók jelentősen fejlődtek, s míg korábban a passzív dohányzáshoz hasonlítva igyekeztek következtetéseket levonni a kutatók a légszennyezés hatásairól, addig mostanra pontosabb számokkal dolgozhatnak.

Forrás: Sera Cocora at Pexels

Ennek ellenére természetesen ez a számítás sem tökéletes, hiszen az elhalálozás okát nem mindig lehet egyértelműen egyetlen tényezőre fogni, így akár egymilliót is tévedhetnek a tudósok. Lehet, hogy egymillióval kevesebben, de lehet, hogy egymillióval többen halnak meg a leírtaknál. Számít ez? Az európai helyzet egyébként a globális átlagnál sokkal rosszabb, hiszen a jelentős légszennyezéshez magas népsűrűség társul. A kutatók hozzáteszik, hogy annak ellenére, hogy a szállópor először a tüdővel érintkezik, a véráramban továbbterjedve a leggyakoribb halálokok közé a szív- és érrendszeri megbetegedések, valamint az agyvérzés tartozik, és nem pedig a légúti betegségek.

Forrás: AJ Nakasone at Pexels

Az Oxford University Press által publikált, heti szinten megjelenő világhírű orvostudományi közlönyben megjelent írás szerint a párizsi egyezményben vállalt célkitűzések elérésével, azaz a megújuló energiaforrásokra és alternatív üzemanyagokra való fokozatos átállással 55%-kal lehetne csökkenteni a korai elhalálozók számát. Közel 5 millió emberről beszélünk, és akkor még nem vettük figyelembe a megtakarított orvosi kiadásokat, a megnövelt társadalmi jólétet, a pozitív környezeti hatásokat, és számtalan egyéb, korántsem elhanyagolható tényezőt.

E kutatás mögött német szakemberek, a University Medical Centre Mainz professzorai állnak, amit azért fontos kiemelni, mert sajnos az elmúlt hónapokban több hírportál is egy állítólagos német orvosok által kiadott közleményre hivatkozva védte a hagyományos meghajtást, mely azt részletezi, hogy a légszennyezettség közel sem olyan mértékű Németországban, mint amit a környezetvédők állítanak, és a statisztika nem mutat semmilyen élettani hatást a levegő minőségéből adódóan. Ezzel szemben azonban a legújabb kutatás gondolkodói arra hívják fel a figyelmet, hogy a szállópor-koncentrációra vonatkozó európai szabályozás borzalmasan gyenge, pedig a politikusok feladata éppen a lakosság érdekeinek és egészségének védelme lenne.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.