Az elektromos buszok lesznek az olajipar rémálmai

Továbbra is egyre nagyobb mértékben nő a globális kőolaj-fogyasztás, aminek megállításához közel sem elegendő az a körülbelül ötmillió elektromos meghajtású jármű, mely jelenleg az utakat rója a Földön. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne lenne már szemmel látható eredménye a villanyautózás terjedésének a kőolaj iránti keresletre. A Bloomberg New Energy Finance legújabb tanulmánya szerint csak 2019-ben napi 96 000 hordóval kevesebb benzinre és gázolajra lesz szükség a villanymotorral működő járműveknek köszönhetően, amivel a naponta megtakarított üzemanyag mennyisége 352 000 hordóra emelkedik az elektromos technológia előretörésének 2011-es kezdete óta. Ez összehasonlításképpen körülbelül annyi „fekete aranyat” jelent, mint amit Portugália, vagy Peru egyetlen nap alatt elfogyaszt az International Energy Agency adatai szerint. Habár már ez is jelentős szén-dioxid kibocsátástól mentette meg a légkört, az elmúlt 8 év alatt olyannyira megugrott az olaj iránti kereslet, hogy 2019-ben napi 100,6 millió hordónyi kerül felhasználásra, 12 millióval több, mint 2011-ben. Ennek a növekedésnek pedig mindössze 3%-át tudták kiváltani az elektromos járművek.

A kőolaj iránti kereslet növekedése, és az elektromos járművek hatása (millió hordóban), Forrás: BNEF

Bizakodásra adhat okot, hogy eddig bármennyire is lassú volt ez a folyamat, a jövőben rohamosan nőni fog a villanyautók száma, amit az olajipari óriások is érezni fognak. Körülbelül 2,7 millió eladott elektromos járművel számolva 2019-ben, a BNEF szerint idén majdnem tizennégyszer annyival kevesebb üzemanyagot égetünk el, mint 2014-ben. 2040-re a mostani napi 352 ezer hordó megtakarítás akár 6,4 millióra is nőhet, amihez hozzáadódik a növekvő üzemanyag-hatékonyságból eredő 7,5 millió hordós fogyasztáscsökkenés.

EZT OLVASTAD MÁR?  Lehet nyereséges a fizetős töltés?
Pixabay at Pexels

De mégis kinek köszönhető, hogy ez a körülbelül 50 ezer tonnányi fosszilis ásványkincs végül nem a tüdőnkben végzi mérgező gázok és apró szilárd részecskék formájában? Nem a Volkswagennek, de még csak nem is a Teslának elsősorban, hanem az elektromos meghajtású buszoknak, amelyek közel 99%-a Kínában áll szolgálatba a dízeles buszokat kiváltva. 1000 tiszta üzemű busz naponta 500 hordónyi gázolaj elégetésétől ment meg minket, miközben ugyanennyi közepes méretű akkumulátoros személyautó csupán 15 hordónyi bevétel-kiesést okozna a kereskedőknek.

A buszok kiemelkedő szerepét a kibocsátás-csökkentésben nem nehéz megérteni: hatalmas, sok üzemanyagot zabáló behemótokról van szó, melyek egész nap róják a köröket a városban. Éppen ezért ezek a járművek tökéletes célpontjai az elektromos meghajtásnak –  rövid, kiszámítható útvonalakon közlekednek alacsony sebességgel és sok fékezés mellett, azaz a regeneratív fékezés maximálisan kihasználható, miközben a városi levegő minősége is javul, a zaj pedig drámaian csökken.

Elektromos autót használsz?