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
auto
2024. 04. 24. szerda

2023-tól kizárólag nulla emissziós taxik fuvarozhatják az utasokat a norvég fővárosban, ám ahhoz, hogy az autóik töltése a lehető legkényelmesebben történjen a taxisofőrök számára, és ne vezessen örökké tartó konfliktusokhoz a villanyautós közösséggel, egy speciális töltőhálózat kiépítésére van szükség Osloban. Ezzel a céllal állt össze a tiszta energia szolgáltatásáért felelős Fortum, a töltési megoldások amerikai szakértője, a Momentum Dynamics, és a főváros önkormányzata, akik egy jelenleg még egyáltalán nem szokványos módját választották az elektromosautó-töltésnek: vezeték nélküli töltőhálózatot hoznak létre a taxik számára. Az indukciós elven működő töltők a taxiállásokban lesznek az aszfaltra szerelve, a járműveket pedig egy fogadó berendezéssel szerelik fel, így a taxisnak nincs más dolga, mint a töltő fölé parkolni, és már indulhat is automatikusan az aksi táplálása maximálisan 75 kW-os teljesítménnyel.

Forrás: Fortum

A Fortum elmondása szerint az indukciós töltés azért a legmegfelelőbb megoldás erre a feladatra, mert a korábbi tapasztalatok azt mutatják, hogy a taxisok számára túl sok időt jelent töltőt találni, rácsatlakozni, és megvárni a töltés végét. Márpedig ha a sofőrnek ott kell hagyni a taxik sorában elfoglalt helyét, azzal fontos ügyfeleket veszíthet el. Ha viszont a taxiálláson automatikusan tölthet, olyan simán működhet az ügyfelek fogadása, mintha sosem kellene újratölteni a járművet.

Forrás: Momentum Dynamics

Ugyan a vezeték nélküli töltést rengeteg kritika éri, elsősorban a magas fokú veszteségek miatt, a Momentum Dynamics azt állítja, hogy az elmúlt évek fejlesztéseinek hála mostanra sikerült nagyobb hatékonyságot elérni, mint kábeles töltés esetén. A vállalat szerint ez a projekt az egész világ számára megmutatja majd, hogy hogyan lehet napi 24 órában mozgásban tartani az elektromos taxikat, ahogy korábban már azt is prezentálták az amerikaiak, hogy az indukciós töltés a buszok számára is előnyös. Az indukciós töltőhálózatával Oslo lesz a legelső város a világon, mely vezeték nélküli töltési lehetőséget valósít meg a taxitársaságok számára.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.