Nikola Motors: A Teslának semmije sincs, amivel versenyezni tudna velünk

Februárban a Nikola Motors két tisztán elektromos kamion bejelentésével lepte meg a világot, az öt éve működő start-up ugyanis közismerten a hidrogénmeghajtás pártfogója a teherszállítás területén. Az amerikai csapat akkor gyorsan le is szögezte, hogy szó sincs semmiféle hirtelen irányváltásról, mint ahogyan korábban a földgáz alapú járművekről a hidrogénre helyeződött a hangsúly, és az 500, 750, vagy akár 1000 kWh-s (1 MWh-s) akkupakkal is kérhető elektromos teherautók mindössze kis távolságú fuvarozásra lesznek alkalmasak. Abban pedig a Nikola Motors is egyetért más kamiongyártókkal, hogy erre a feladatra a tisztán villanyos meghajtás a legmegfelelőbb, hosszabb utaknál azonban kizárólag az üzemanyagcella jöhet szóba. A 480 és 800 kilométeres hatótávval bejelentett Tesla Semi tehát közvetlen ellenfele lesz a Nikola új villanykamionjainak, ám a távolsági teherszállításban labdába sem rúghat a kaliforniai autógyártó a Nikola Class 8 besorolású hidrogénes tehergépjárművei mellett, melyek akár 1600 kilométert is megtesznek egy tankkal – erről is beszélt Mark Russel vezérigazgató egy nemrég adott interjújában, melyben tisztázta a vállalat szándékait az akkumulátoros és üzemanyagcellás kamionokkal.

„Az ő kamionjuk a mi kamionunk csak nagyobb akkumulátorral, és ezt mi is könnyedén meg tudnánk csinálni. Ez [a Nikola elektromos teherautókról szóló bejelentése] nem olyan nagy szám, mint aminek az emberek beállítják. Ez nem egy stratégiaváltás. A mi modellünk továbbra is a nagy távolságú teherszállítást célozza. Fogunk árulni akkumulátoros kamionokat ugyanazon dizájnnal, és azok tökéletesek lesznek a saját feladatukra. Ha a Tesla valóban képes lesz gyártani a kamionját és elérni a megígért specifikációkat, akkor azon a piacon versenyezni fogunk vele. De a Teslának semmije sincs, amivel versenyezni tudna velünk nagyobb távolságon.”

Nikola Tre villanykamion

Az efféle csipkelődés már teljesen megszokott a Nikolától, hiszen kevés olyan nyilatkozat hangzott el idáig az igazgatótól, melyben ne lett volna szó a start-up minden vetélytársat elsöprő sikeréről. Mindezt persze úgy, hogy sem a 2016-ban bemutatott Nikola One, sem másik jármű gyártását nem kezdte még el a cég, így az is kérdéses, hogy létezik-e a szükséges gyártási kapacitás, illetve a beszerzési lánc a villanyos modellek akkumulátoraihoz.

EZT OLVASTAD MÁR?  2022-ben jöhet a következő elektromos Honda

Russel azt is kifejtette, hogy miért gondolja jobb megoldásnak a hidrogént, mint az akkumulátoros technológiát. Szerinte e könnyű gáz előnye abban rejlik az energiatárolás terén a lítium-ion aksikkal szemben, hogy nem használ nehezen hozzáférhető, ritka ásványkincseket, és nem hagy maga után veszélyes hulladékot.

„Miután hidrogént készítettél és eltároltad, örökre otthagyhatod. Nem degradálódik, nem szivárog, és amikor elektromossággá alakítod, vízzé válik. Elegáns, gyönyörű, és egyszerű módja az energiatárolásnak, sokkal jobb, mint az akkumulátorok. Vizet bontasz, majd újra összerakod” – magyarázta a Nikola vezetője alaposan leegyszerűsítve és elferdítve a valóságot. A hidrogén bizony nagyon is szivárog, de ennél jóval több tulajdonsága teszi életképtelenné a közlekedéshez.

Nikola One

A kamionok töltéséhez a vállalat 700 hidrogén-töltőállomás telepítését tűzte ki célul 2028-ra.

 

Elektromos autót használsz?