PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 11. 22. péntek

Európa legnépszerűbb prémium szedánja: a Tesla Model 3

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

Nem, a fenti cím nem elírás, nem maradt ki az „elektromos” jelző. A Jato Dynamics legfrissebb adatai szerint 2019 februárjában a Model 3 lett Európa legnagyobb darabszámban értékesített szedánja a prémium szegmensben. Részletek és egy kis márciusi előzetes alább.

Ez (el)várható volt

Emlékeztetőül, az Európának szánt autókat január elején kezdték gyártani, az első hajó február 5-én érkezett meg az erre kijelölt belga kikötőbe, de az első pár napban csak a helyi, illetve a holland vásárlók kaptak pár tucat autót. Február 14-én indult az autók átadása a nagyobb nyugat európai piacokon – már ahol balkormányos autókat használnak, mivel a britekhez majd csak a nyáron érkezik a kis Tesla.

Arról már mis is beszámoltunk március elején, hogy a rendelkezésre álló februári adatok alapján nagyjából 3582 Model 3 került kiszállításra a forgalmazás első 2 hetében. Azonban azt akkor még nem tudtuk, hogy ez mire volt elég, hogyan teljesített a kaliforniai villanyautó a többiekhez képest.

Forrás: JATO

Az akkori becslésünket most az egyik legismertebb iparági kutató és tanácsadó cég a JATO Dynamics is igazolta: ők 3630 Model 3-ról tudnak, ami gyakorlatilag hibahatáron belül van, a különbség oka leginkább azok a kisebb országok és piacok lehetnek, ahonnan nekünk nem volt adatunk. A JATO azonban 20 országból szedte össze a számokat és ez alapján mindössze két heti eladásokkal is az első helyen lépett be az autó a Top 10-es listára. A Teslát a Renault Zoe és Nissan Leaf követik a második és harmadik helyen, majd jön a BMW i3. A legjobb tíz között most jelent meg először a Hyundai Kona (5.), a villanyos Kia Nero (7.) és a Jaguar I-Pace is (8.).

A Model 3 sikere, valamint több új modell erős szereplése okán egyébként az egész villanyautós szegmens fellendült a kontinensen és februárban rekord eladásokat láthattunk. A követett 23 piacon – melynek hazánk sajnos nem tagja – immár 28 villanyautóból lehet választani és az eladások az egy évvel ezelőttihez képest szó szerint megduplázódtak.

Forrás: JATO

Meglepetés?

Talán az Amerikában tavaly történtek után kevésbé kellene meglepődnünk ezen, de az igazi szenzáció nem is a fenti adatsor, hanem az, hogy ezzel a 3600 eladott darabbal nem csak a villanyautók között, de szegmensében abszolút első helyen végzet a Model 3.

Forrás: JATO

A piac 31%-ával a Model 3 megelőzte a C Mercit, az A4-es audit és a 3-as BMW-t is. És bár természetesen itt most több évnyi előrendelés kielégítéséről van szó, ne felejtsük el, hogy a Model 3 most szállított verziója 55-65 ezer Euró között mozog, míg a versenytársak adataiban az olcsóbb modellek is benne vannak. Ráadásul, ismét csak nem árt kiemelni, hogy mindössze 2 hét eladásairól beszélünk. (A képet persze részben árnyalja a norvég piac, ahol a villanyautók az adószabályok miatt jóval olcsóbbak a benzineseknél, de ne felejtsük el, hogy februárban Németországban kelt el a legtöbb Model 3).

Vajon mi lesz a ranglista állása 2019 végére? Várható-e, hogy miként 2018-ban Amerikában, úgy idén Európában (és Kínában) is átrendezi az erőviszonyokat a Tesla?

Forrás: InsideEVs, Cleantechnica,

Őrült március

Ha a márciusi számokból indulunk ki, akkor a fenti kérdésre a válasz egy határozott „igen”. A hónapnak még nincs vége, de ott, ahol valós idejű adataink vannak, elég brutális számokat láthatunk.

Kezdjük Norvégiával, amely a Tesla 3. legnagyobb piaca a világon. Itt az adat tegnapi frissítésű.

Forrás: teslastats.no

A Norvég regisztrációs adatbázis alapján idén eddig 4825 Model 3 került leszállításra a skandináv országban – és ebből több mint 4 ezret márciusban adtak át. Megdőlt az egy nap alatt leszállított Teslák száma is – egy 4 évvel ezelőtti 219 darabos adattal a Model S volt eddig a csúcstartó, azonban tegnap összesen 548 db 3-as talált új gazdára Norvégiában és így összesen 578 Teslát adtak át március 26-án.

Természetesen az éves listán is átvette az első helyet a Model 3 és az is jól látszik, hogy ha van választék, akkor azért Európában sokkal több keresnivalója lesz a kisebb Tesláknak, mit  mondjuk a csatahajó Model S-nek. Összehasonlításul, az immár 7 éves nagyautóból tavaly összesen 3640 kelt el Norvégiában, míg a Model 3 csak márciusban 4 ezer felett jár.

Van azonban még friss adatunk két másik országból is. Nézzük először Hollandiát, ahol szintén első helyen van a kis Tesla.

Forrás: eu-evs.com

Az 1234 eladott autó szép eredmény másfél hónap alatt, főleg, ha tudjuk, hogy egy idei adószabályozási változás miatt sokan előrehozták a vásárlást 2018-ra. (A Model S például tavaly 5600 darabban kelt el, míg 2017-ben alig 2 ezer fogyott.)

Végül nézzük Spanyolországot, ahol a lakossághoz és az ország méretéhez képest még eléggé fejletlen a villanyautós piac. A Model 3 itt is az első helyen van, még ha a számok jóval szerényebbek is.

Forrás: eu-evs.com

Mire számíthatunk globálisan?

A Tesla hazai piacán a szokásosnál is nagyobb a bizonytalanság az értékesítési adatok kapcsán. Az InsideEVs 12.250 Model 3 eladását becsülte az év első 2 hónapjára – ehhez jött még hozzá 2050 Model X és 1675 Model S. Ha csak a januárt nézzük, van azonban még egy forrásunk: az autók mobilkommunikációs eszközeinek jelei alapján dolgozó Aplha Hat a múltban 3% körüli pontossággal dolgozott, és jelenleg az InsideEVs számainál 34%-kal többet prognosztizál.

Tudnunk kell, hogy idén január elején-közepén a Tesla átállt a Model 3 európai és kínai változatainak gyártására és ez így maradt nagyjából március elejéig. Az év első két hónapjában leginkább a raktárkészleten lévő autókból adtak el: ha valaki konfigurált egy kocsit és volt abból a kombinációból raktáron, akkor akár napokon belül megkapta, de a hazai piacra a gyártás csak pár hete indult újra.

Az első sorozatgyártású Tesla Model 3

A vállalat egy hete intézett felhívást alkalmazottaihoz, melyben Musk arra kért mindenkit, segítsen a hónap utolsó 2 hetében mert a cég történetének eddigi legnagyobb kiszállítási hulláma indul. Bár egyelőre enyhe veszteséget várunk az első negyedév végétől, sok múlik azon, hogyan sikerül a hajrá. Nem kizárt, hogy több ezer, esetleg tízezer autót próbálnak meg a negyedév utolsó két hetében átadni – köztük Amerikában az első SR+ kiadásokat is.

Az európai és kínai értékesítési csatorna kezdeti feltöltése miatt akár 10 ezer autó is éppen úton lehet egy másik kontinensre, amikor vasárnap éjfélkor vége lesz a negyedévnek. A véges gyártási kapacitás miatt, most az amerikai eladások biztosan visszaestek –  Európa és Kína okán – és a Model S/X is elvesztette legolcsóbb kiadásait. Én minden eddiginél tágabb tartományban mozgó értékesítési és pénzügyi jóslatokat láttam eddig, de jó hír, hogy kb. 1 hét múlva tudni fogjuk a pontos számokat.

Kíváncsian várjuk és természetesen, amint elérhetőek lesznek az adatok majd itt meg is osztjuk azokat olvasóinkkal!

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.