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 2019. februárjában jelentette be a GLS, hogy Düsseldorf belvárosában fokozatosan átállítja a kisáru-szállító flottáját elektromosra. Ezzel ugyan fényévekkel lemaradtak Budapesttől, még az is lehet, hogy innen másolták a példát, de lássuk, hogy haladnak. A csendes és tiszta belvárosi áruszállítás alapja a GLS-nél a Volkswagen eCrafter. (fotó: GLS) A belvárosokban kiemelkedő fontosságú a légszennyezés- és a zajmentesség. Itt ugyanis egy négyzetkilométerre vetítve sokkal több ember fordul meg, sok a gyalogos közvetlen a járművek mellett, a szűk utcakanyonokból nehezen távozik a szennyezett levegő és a házfalakról visszaverődik a zaj. Ezért fontos, hogy a csomagszállítás ne szennyező dízel furgonokkal menjen, ahogy ez a világban szinte mindenütt így megy, hanem tiszta, csendes elektromos hajtással. A GLS-hez ezért első körben négy elektromos jármű érkezett, két VW eCrafter és két villany teher-kerékpár. Ezzel a GLS 2400 csomagot terít hetente szennyezésmentesen. A korábbi tervek szerint bevetnek még eCraftereket, könnyű elektromos járműveket és egy elektromos üzemű 7,5 tonnás járművet is. Ezzel saját számításaik szerint évente 18 tonna szén-dioxid kibocsátástól mentesítik a várost. Elektromos kerékpárokkal is szállítani fognak, ez Budapest belvárosában már évek óta megszokott látvány. (fotó: GLS) Ehhez kialakítottak a belváros szélén egy parkolóházban egy kisebb logisztikai központot (akárcsak Budapesten) és itt rakják át a csomagokat a tiszta meghajtású járművekre. Itt megfelelő töltőinfrastruktúrát is létrehoztak az önkormányzat segítségével az utcán, ahol a teherautók töltését végzik, a kerékpárok a parkolóházban jutnak áramhoz. Az eddigi tapasztalataik szerint a napi körök megtételéhez a 100 kilométernyi akkumulátor kapacitás elegendő, a kisebb járműtérfogat hátrányát úgy küszöbölik ki, hogy napközben még egyszer visszamegy a központba árut felvenni. Még ebben a hónapban nyolcra nő a bevethető eCrafterek száma, így az eddigi 400 helyett már napi 1500 csomagot teríthetnek szennyezésmentesen. Az eCrafterben 100 kW-os villanymotor húzza az igát és 35,8 kWh áramot tárol az akkumulátor (ábra: VW) A 100 kW-os villanymotorral hajtott Volkswagen eCrafter 10,7 köbméternyi árut nyel el és 100 km körüli valós hatótávolsággal rendelkezik. Az energiát 35,8 kWh-s akkumulátor biztosítja, amit CCS csatlakozón háromnegyed óra alatt tölthetünk 80%-ra, tehát ha a logisztikai központba ilyet telepít a vevő, fel is töltheti, amíg telepakolja. A fedélzeti töltő 7,2 kW teljesítményű váltóáramot fogad Type-2 csatlakozón, itt már 5 óra 20 perc a teljes töltés ideje. Ha pedig napi 8 órás műszakban használják, a 230 voltos konnektor is elég, 17 óra alatt feltölti. A járműbe vezetéstámogató rendszert is építettek, így van ráfutásgátló, az oldalfigyelő rendszer megakadályozza, hogy kapufélfának, oszlopnak vagy falnak ütközzön szűk helyen való kanyarodáskor, illetve a gyalogosokat is védi. A jármű sávban tartását sávkövető és oldalszél figyelő rendszer segíti. A sávkövető, az oldalszél figyelő, az elalvás figyelő és a ráfutásgátló szériatartozék, és természetesen a klíma is alapból jár. A képen a Crafter raktere, szinte centire azonos az eCrafteré is. (ábra: VW) Lehet kérni megerősített változatot, ez 4,25 tonnás tömegre van engedélyezve. Természetesen rendelhető mindenféle kiegészítő hozzá, amely a rakteret igazítja a vevő egyedi elvárásaihoz. Lenkei Péter Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!