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 Berlinben 2018 szeptemberében egy újszerű, környezetbarát személyszállító szolgáltatás indult Berlkönig néven, amit az autómegosztó és a taxi szerelemgyerekének tekinthetünk. Magyarul talán iránytaxinak vagy megosztott taxinak lehetne nevezni. A koncepció lényege a telekocsizás, így a taxik kevesebbet járnak üresen utasért és egyszerre több utast is szállíthatnak. Okos útvonal-tervezéssel minimális kerülőkkel tudják elszállítani az egymástól függetlenül utazó, de hasonló irányba haladó utasokat. A koncepció mindenki számára előnyös, az autók kevesebbet futnak, ami nem csak a városi levegő szennyezésének előnyös, de csökkenti az üzemeltetési költségeket is. A költségmegtakarítás egy részét átengedik az utasoknak, akik így a hagyományos taxihoz képest kedvezőbb áron utazhatnak. A Mercedes-Benz eVito Tourer tisztán elektromos 6 üléses kisbuszokból egyre több van a Berlkönig flottájában A szolgáltatás 2018-ban összesen 50 járművel indult, hagyományos meghajtású Mercedes Vito és elektromos Mercedes-Benz B250e autókkal. 2019 nyarán szerencsére elektromos kisbuszokkal bővült a flotta, 19 db Mercedes-Benz e-Vito is munkába állt. Az autó 150-180 km közötti hatótávja egy hagyományos taxinak talán még kevés lenne, nap közbeni utántöltésekre lenne szüksége, azonban a taximegosztás koncepciójának köszönhető kevesebb futással már megfelel a mindennapi igényekre. Jelenleg, 2020 elején összesen 185 járműből áll a flotta, az autók fele már ma is elektromos, a társaság azonban úgy döntött, hogy év végéig elérik a 100% elektromos arányt, azaz mindegyik autójuk tiszta üzemű lesz. Az eVito Tourer fogyasztása 20,2-24,2 kWh/100 km, amivel éppen elég a hatótáv az autók jellemző napi futásához Jelenleg csak Berlin keleti kerületeiben használható a taximegosztó, de a flotta 300 darab villanyautóra való bővítését követően jelentősen megnövelik a szolgáltatási területet, gyakorlatilag Berlin teljes területén elérhetők lesznek az autók. Az iránytaxi mobiltelefonos alkalmazással rendelhető, az alapdíj 4 euró, a km díj 1,5 euró. A példa egyértelműen követendő, hiszen a tanulóautók és a pizzafutár autók mellett a taxik és autómegosztó autók szintén elsősorban városban közlekednek, így környezetvédelmi és egészségügyi okból egyértelműen kötelezni kellene a szolgáltatókat, hogy már kizárólag villanyautókat állíthassanak üzembe, az iránytaxi koncepció pedig a kisebb napi futással is védi a környezetet, hiszen az energiaforrástól függetlenül a legtisztább kilométer az, amelyiket megspóroljuk. 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!