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
auto
2024. 04. 20. szombat

Az elektromos autók vásárlását a legtöbb ország különféle kedvezményekkel ösztönzik. Magyarország az elsők között vezette be a zöld alapszínű megkülönböztető rendszámot, amelyet a tisztán elektromos autók mellett a legalább 25 kilométer elektromos hatótávval rendelkező, konnektorról tölthető hibridek is megkaptak. A környezetkímélő autók számos kedvezményre jogosultak, például mentesek a vagyonszerzési illeték, a teljesítmény adó és a cégautó adó alól. A legfontosabb kedvezmény pedig az, hogy zöld alapszínű rendszámmal számos magyar nagyvárosban ingyenes a parkolás.

Természetes, hogy a kedvezményeket nem lehet örökké fenntartani. Eddig általában arról számoltunk be, hogy egy újabb település adott ingyenes parkolási kedvezményt a zöld rendszámos autóknak, de úgy tűnik hamarosan elérkezhet a fordulópont. Az index.hu számolt be ma a fővárosi önkormányzat döntéséről, melynek értelmében számos kerületben drágul a parkolás. A zöld rendszámos autók ingyenes parkolása egyelőre nem változik. A közeli jövőre azonban megfogalmaztak egy olyan tervet, amely a kedvezmények csökkentését helyezi kilátásba. Konkrétan arról van szó, hogy a díjfizetési mentesség ne önmagában a zöld rendszámhoz, hanem a környezetterhelés mértékéhez is igazodjon. Ezt úgy értelmezhetjük, hogy egyes PHEV autóktól, vélhetően a zöld rendszám ellenére magas széndioxid kibocsátással közlekedő, nagy tömegű, nagy teljesítményű hagyományos erőforrással is felszerelt hibridektől vonnák meg a kedvezményt.

Arról egyelőre nincs információnk, hogy Magyarországon terveznék ezektől az autóktól megvonni a zöld rendszámra való jogosultságot is, így a rendelet betartása bizonyos nehézségekbe ütközhet, ugyanis a parkolóőrnek valamilyen irányelvekre van szüksége ahhoz, hogy eldönthesse melyik zöld rendszámos autó parkolhat ingyen és melyik nem. Erre mindenképpen találni kell egy mindenki számára elfogadható, kevés adminisztrációval járó megoldást.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.