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
auto
2024. 11. 23. szombat

Borulhat minden: 10 évre kitiltották az SK Innovation aksijait az USA-ból

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

Tavaly nyár végén számoltunk be róla, hogy csúnya következményei lehetnek az LG Chem és az SK Innovation közötti peres ügynek. Most megszületett a döntés, amely bár igyekszik nem gyomron rúgni a Fordot és a Volkswagent, mégis nagyon komoly következményekkel jár majd.

Komoly következményei lehetnek az LG Chem – SK Innovation pernek

Ne lopj

Az intellektuális tulajdon kérdése soha nem annyira egyszerű, mint a fizikai tárgyaké. Ha valaki ellopja egy új fejlesztést prototípusát, vagy tervrajzait, akkor az elég egyértelműen bizonyítható bűncselekmény. De mi van akkor, ha a tudást nem pendrive-okon, hanem a fejekben viszik ki?

A tavaly indult vitában az LG Chem azzal vádolta a másik nagy koreai akkumulátor-gyártó SK Innovationt, hogy kifejezetten azzal a céllal csábította el alkalmazottjait, hogy üzleti titkokat szerezzen meg. Az ügy komolyságét jelezte, hogy a Ford és a VW védőbeszédet írtak az SK Innovation oldalán, azt hangsúlyozva, hogy egy esetleges negatív döntés az ő villanyautós projektjeiket is veszélybe sodorhatja. A koreai cég georgiai üzeme szállítja majd ugyanis a VW ID.4 Amerikában készülő változatához az akkupakkokat, és szintén a vállalat felelős a Ford zászlóshajójának, az F-150 pick-up elektromos verziójának celláiért is.

Az SK Innovation georgiai gyárának látványterve

Most megszületett a US ITC (a nemzetközi kereskedelmi vitákat eldönteni hivatott amerikai állami szerv) végső döntése az ügyben, és az eredmény rendkívül szigorúra sikerült: az SK Innovation nem importálhat, nem árulhat, és nem is gyárthat villanyautó-akkumulátorokat az USA-ban a következő 10 évben.

Kis kapu, nagy fejfájás

A döntés értelmében gyakorlatilag egy évtizedre kitiltották a vállalatot az USA piacáról. Mégis, hagytak 3 kiskaput, ami enyhíteni hivatott a meglévő ügyfelek problémáit:

  • Az SK továbbra is eleget tehet a Kia egyes amerikai villanyautóit érintő garanciális kötelezettségeinek, magyarul, ha ezeknél akkumulátor-hiba lép fel, azt kijavíthatja, vagy kicserélheti;
  • a következő 4 évben teljesítheti a Ford F-150 kapcsán kötött szerződésében vállalt kiszállításokat, valamint
  • a következő 2 évben teljesítheti a VW Amerikában készülő MEB-platformos autó kapcsán kötött szerződésében vállalt kiszállításokat.

Akkor így minden rendben is van, nem igaz? Nos, azért ez ennyire nem egyszerű. Bár elsőre úgy tűnhet a VW és a Ford megúszta a következményeket, az SK Innovation számára nem biztos, hogy így is megéri a bolt. Amikor két új akkumulátor-gyárat építettek, valószínűsíthetően több milliárd dolláros beruházással, akkor nem 2, vagy 4, hanem lehet 10 éves megtérüléssel számoltak, az új helyzet pedig merőben felforgathatja a terveket.

Az SK Innovation hazánkban is jelen van, a képen a komáromi gyáruk látható (forrás: SK Innovation)

A cég közleményben tudatta, hogy az ITC döntése nyomán azonnali tárgyalásokat kezdeményezett a Forddal és a Volkswagennel, mivel az komoly kérdéseket vet fel az új akkumulátor-üzemük jövője szempontjából. Az SK Innovation tárgyalásokat kezdeményez továbbá a Biden-adminisztrációval is, hiszen a döntés nem csak a georgiai gyár majdani 2600 alkalmazottja szempontjából káros, de ellentétes az új kormányzat klímavédelmi céljaival is – írja a vállalat.

Azt nem tartjuk valószínűnek, hogy a cég be se indítsa a termelést, és megszegje a két nagy autóipari óriással kötött szerződéseit, de az sem reális, hogy 4 év után becsukják a kapukat, és leírják a beruházást veszteségnek. Az viszont elképzelhető, hogy az ügy vége az lesz, hogy eladják a gyárat, és kivásároltatják magukat a szerződésből is az új tulajdonossal. Az LG korábban, kicsit gonoszan, megjegyezte, hogy ők készek az SK helyére lépni, de hogy a másik fél ezt hogy látja, azt nem tudjuk.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.