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
auto

190 konténer érkezik Kínából a Giga Berlinbe

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

A Tesla berlini gyárának építése kicsit csalóka képet mutat az utóbbi hetekben. Az épület nagyrészt készen van, egyes összekötő folyosók, valamint a présüzem teteje és fala hiányzik már csak. Előbbit valószínűleg elsősorban a hó hátráltatja, utóbbi meg szándékos lehet, hiszen a vállalat csak a napokban kapta meg az engedélyt a gépsorok telepítésére – márpedig ezeket a hatalmas monstrumokat daruval emelik be a tetőn át. (Jelenleg pedig kemény tél tombol Németországban).

Az igazi munka most valószínűleg már az épület belsejében zajlik – azt tudjuk, hogy már a robotok, a présgépek és a festőüzem berendezéseinek egy része is megérkezett a környező raktárakba. Most arról kaptunk hírt, mi minden érkezik még.

A Giga Berlin hivatalos látványterve. Forrás: Tesla

Földön, vízen, sínen

A Tesla a japán Fanuc és a német Kuka robotjait is használja, a présgépeket az olasz Idra, a festőüzemet pedig az olasz-japán Geico Taikisha szállítja – feltehetőn Milánó környéki üzeméből. De ez nem minden.

A cég egyik beszállítója, az olasz Comau, a kínai Kunshanban rendelkezik gyárakkal, és a városból a napokban rengeteg alkatrész indult útnak Berlin felé. Mint a német Teslamag megtudta először egy 110 konténerből álló szállítmány hagyta el Kínát – egy ilyen tároló 2,5 x 2,5 x 6 vagy 2,5 x 2,5 x 12 méteres és akár 26-28 ezer kiló árut is tartalmazhat. Ez a szállítmány március elején érkezik Hamburg kikötőjébe, ahonnan a konténereket kamionnal viszik Berlin mellé, de van olyan is ami közvetlenül vonattal jön Európába.

A következő 20 darabos sorozat március közepén érkezik meg, majd április elején pedig még 50 konténer várható. Végül lesz egy 10 darabból álló különleges szállítmány is, amit speciális szállítóeszközökkel kell eljuttatni a Gigafactory helyszínére.

A művelet logisztikai költségei is hatalmasak lehetnek – egy gyors internetes keresés azt találta, hogy hajón 4000, vonaton 8000 dollár lehet a költség konténerenként és az európai kikötőkből még Berlinbe is el kell jutni.

Hogy pontosan mi is érkezik Kínából, azt egyelőre nem tudjuk, de a Comau ipari autómatizációval és robotokkal foglalkozik, és többek között karosszéria üzemeket is szállít. A vállalat honlapja szerint közösen dolgoztak az FCA csoport mérnökeivel az új elektromos Fiat 500-as szerkezetén, és egy 187 robotból álló gyártósort telepítettek a típus számára Torinóban.

A berlini Telsa gyárnál a belső munkálatokkal párhuzamosan több kisebb épület is készülőben van. Így épül egy veszélyes-anyag raktár, közvetlenül mellette egy tűzoltóállomás, ez a közműveket kiszolgáló épület, illetve egy szennyvízkezelő is. Az állas hirdetésekből azt is tudjuk, hogy elkezdték keresni a gyár tűzoltóparancsnokát.

Aki szeret filmzenére vágott, havas építkezésekről forgatott drónvideókat nézegetni, az az alábbi képsorokon meglesheti a gyár jelenlegi készültségi szintjét.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.