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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

Mostanában méltatlanul keveset beszéltünk a Tesla energiatárolással foglalkozó üzletágáról, pedig ennek a területnek rendkívül fontos szerepe lesz bolygónk helyrehozásában, a szennyező fosszilis erőművek leváltásában. Ráadásul a napelemes biznisszel összevont divizió már évi több mint 4 milliárd dolláros forgalmat generál a Teslának – még ha a Solar Roof bevezetési költségei miatt hasznot nem is nagyon termelt a múlt évben. Tavaly kicsit több, mint 1,5 GWh tárolókapacitást telepített a cég.

Most 3 érdekes projektről számolunk be egy cikkben.

A nagy texasi energiatároló

Az elmúlt hónapban sokan írtak a texasi energiahálózat problémáiról. Az állam évekkel ezelőtt úgy döntött, hogy független akar maradni az amerikai szövetségi rendszertől, mert nekik senki ne mondja meg Washingtonból, hogy mi merre és hogyan legyen. Na ennek az lett az eredménye, hogy most februárban, amikor az általában még télen is legfeljebb hűvös államban kemény -15 fokos fagyok voltak, gyakorlatilag az összeomlás szélére került a hálózat.

A texasi áramszünet miatt leállt a Tesla kaliforniai gyára

Természetesen a most napvilágot látott texasi Tesla projekt nem erre született válaszul, hiszen ennyire gyorsan azért ez nem működik, de jó példája annak, mennyit segíthet az ilyen helyzetekben egy a hétköznapi értelmében vett nagy, de ipari mértékkel szerényebb méretű akkumulátortelep is.

Valami miatt szokatlanul nagy a titkolózás a projekt körül – eddig a Tesla soha nem beszélt róla, és az egészet egy erre a célra alapított Gambit Energy Storage nevű leányvállalatuk neve alatt futtatják. A cég székhelye megegyezik a Tesla egyik fremonti telephelyével, a munkásokon pedig Tesla logós sisakok vannak, de fényképezni nem engedtek senkit és nem válaszoltak a helyszínen az újságírók kérdéseire sem.

A Houstontól 65 kilométerre délre, a Mexikói-öböl partján fekvő Angleton városában épülő 100 megawattos telep stratégiai helyen van, mivel itt található egy olyan elektromos alállomás, amely Texas és Új-Mexikó államok energiarendszerének is része. Bár a Bloomberg híre szerint az akkutelep akár 20 ezer otthon ellátásra is képes, ennél sokkal fontosabb szerepet is kaphat.

Forrás: Google Maps

Egyrészt azt már Ausztráliban is láttuk, hogy az ottani híres nagy Tesla akku nem egyszerűen a közeli Hornsdale szélerőmű megtermelt energiáját raktározza, de volt már olyan hatalmas üzemzavar, amely az egész országon végigsöpört, és csak egyetlen államban, mégpedig Dél-Ausztráliában maradt stabil az áramellátás. Pont ott, ahol az akkupark található. Az eredetileg szintén éppen 100 megawattos telep természetesen csepp a tengerben, ha az egész állam fogyasztásáról van szó, de a másodperc törtrésze alatt bekapcsolódó aksik pont azokban a kritikus percekben léptek működésbe, ami ahhoz kellett, hogy a tartalék gázerőműveket felpörgessék. Így, miközben más államokban komoly nagyfogyasztókat kellett figyelmeztetés nélkül lekapcsolni a hálózatról az egyensúly helyreállításához, a Horsndale Power Reserve megmentette Dél-Ausztrália államot.

Az aksitelep műholdról (a kép bal oldalán). Forrás: Google Maps

A másik terület pedig a pénznek az ő nyomtatása. A Horndsale projekt másik nagy tanulsága ugyanis, hogy az elektromos áram nagykereskedelmi piacán a megfelelően időzített adok-veszekkel nagyon sok pénzt lehet keresni – az ausztrál projekt például 2 év alatt visszahozta az árát. A Tesla Autobidder szoftvere mesterséges intelligencia segítségével automatizálja a kereskedést, és a Skynet Tesla AI már most 1,2 GWh felett rendelkezik.

Elképesztően gyorsan megtérül a dél-ausztráliai Tesla akkutelep

 

Sok kicsi sokra megy

A Tesla ipari rendszerein túl, természetesen létezik a Powerwall, az otthoni energiatároló is, amiből akár 10-et is egy egységes rendszerbe lehet rendezni. Pontosan ez történt az Egyesült Királyságban is, ahol Portsmouth városának egy ipari parkjában támogattak így meg egy 300 kW-os napelem parkot 135 kWh akkukapacitással. Ez az ország legnagyobb ilyen rendszere.

Forrás: Tesmanian

Az ipari park elektromos áram igények 50%-át lefedő beruházás évente 69 tonna széndioxid kibocsájtását váltja ki, és a napelemek illetve akkupark páros a nyári hónapokban akár a teljes energiaszükségletet is kielégítheti.

Forrás: Tesmanian

A város már eddig is támogatta 13 lakóközösség Powerwall telepítését, és most további 20 ilyen projektet indítottak el. Az eddigi tapasztalatok szerint van ahol az energiaszükséget 98%-át is le tudták fedni.

1 milliárd euró, 1 GW napenergia, Tesla aksik

És akkor most ugrás a spektrum másik végére, hogy beszámoljunk egy készülő portugál projektről.

A portugál-spanyol Prosolia csoport Sunshining nevű vállalkozása nem kevesebbre készül, minthogy egy csapásra megduplázza az ország napelemes termelését. Az 1 milliárd eurós projekt keretében készülne egy 1 GW-os teljesítményű napelem park, amelyet egy eddig meg nem nevezett kapacitású Tesla Powerpack (vagy Megapack?) rendszer támogatna meg.

Portugáliában már annyira szűkös az elektromos hálózat áteresztő képessége, hogy több mint 200 projekt verseng azért, hogy megújuló energiát termelve a hálózatra kapcsolódhassanak. A dél-európai ország irigylésre méltó helyzetben van, hiszen jelenleg is 88%-ban megújuló forrásokból állítja elő az elektromos áramot. Így nem csoda, hogy komoly kihívás az új szereplők belépése, ami már csak az energiatárolással együtt valósítható meg.

Na ez az igazi first world problem.

Portugália áramtermelés 2021.03.16-án. Forrás: electricitymap.org

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.