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
auto
2024. 04. 17. szerda

A Nissan e-NV200 elektromos áruszállító egyik legnagyobb gyengesége a viszonylag kicsi, 4 köbméteres raktere, ami miatt sok cég nem is tudja beállítani a flottájába Európában. Egy szlovák start-up, a Voltia ezt kihasználva megépítette a villanyautó XL változatát, amely a meghosszabbított és felmagasított hátsó részével 8 köbméterre növelte a rakteret, jóval praktikusabb megoldást kínálva a csomagszállító cégek számára. Ez a kialakítás azóta a Nissan saját kínálatába is bekerült, tesztünk itt olvasható róla.

Nissan e-NV200 XL Voltia teszt

A Voltia tapasztalatai azonban azt mutatják, hogy a partnerek részéről még ennél nagyobb csomagtérre is igény mutatkozik, főleg most, hogy a járvány alatt berobbant az online kereskedelem, és az áruszállító cégek látványos növekedésnek indultak. Ezért a csapat újra a tervezőasztalhoz ült, és átgondolta, hogyan lehetne további tárolókapacitással kibővíteni az autó karosszériáját.

Az XL-hez képest az autó nem nőtt sem szélességében, sem hosszában, a plusz két köbméternyi hely (10 m3) a raktér magasságának megnövelésének (+28 cm), valamint a vezetőfülke fölé történő kinyújtásának (1,35 méter) köszönhető. Ha az XL 1,9 méter magas rakterére azt mondjuk, hogy állni tudunk benne, akkor az újdonság 2,2 méteres belmagasságában már ugrálni is lehet. Az 580 kilogrammos terhelhetőség az extra puttony ellenére sem változott.

A Voltia ezúttal sem nyúlt a Nissan hajtásláncához, megmaradt a 80 kW-os teljesítmény és a 40 kWh-s aksi, amivel az autó még így a 2,7 méteres összmagassága mellett is körülbelül 200 kilométert megy el egyetlen töltéssel.

A 10 köbméteres e-NV200 XL Voltia első éles bevetésére a szlovákiai DPD-nél került sor, ahol több mint 1000 kilométert mentek vele, és 2000-nél is több csomagot szállítottak ki a futárok 3 hét leforgása alatt. Peter Pavuk vezérigazgató elmondta, hogy számukra ez a kialakítás a legoptimálisabb az egy csomagra jutó alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátás és teljes tulajdonlási költség miatt.

Az átépítést a tervek szerint a szlovákiai Nagyszombaton végzik majd.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.