Még idén piacra kerül a 600 km hatótávolságú BMW iX

A BMW 2011-ben mutatta be első nagy sorozatban gyártott tisztán elektromos autóját, az azóta is töretlen népszerűségnek örvendő i3 modellt. Idén úgy tűnik felpörögnek az események. Nemrégiben tesztelhettük az X3 elektromos változatát, az iX3-mat, és a cég friss sajtóközleménye szerint az iX modell már a sorozatgyártást megelőző utolsó fejlesztési fázisban jár, így 2021 végén várható a piaci bevezetése, kétféle változatban, amely kétféle akku méretet, azaz hatótávot, és kétféle teljesítményt jelent, BMW iX xDrive40 és BMW iX xDrive50 néven.

A BMW iX a BMW Group új technológiai zászlóshajója lesz, amely nem csak a mobilitás új korszakát jelenti a bajor cég számára, de egyesíti az automatizált járművezetés, az intuitív járművezérlés, az interaktív járműkapcsolati megoldásait és a digitális szolgáltatások innovációit egy iránymutató formanyelvvel és luxus kisugárzással.

Fenntarthatóság, vezetési élmény és pérmium minőség

Az új modell esetében komoly jelentőséggel bír, hogy az autót már a tervezés első fázisától kezdve elektromosnak tervezték, miközben szem előtt tartották a vezetés élményét, ugyanakkor a hosszútávú fenntarthatóságra törekedtek. A BMW iX tervezésekor belülről kifelé haladtak. Mindenekelőtt a kompromisszumoktól mentes életminőséget, valamint vezetője és utasai pihentető környezetét helyezték előtérbe. A karosszéria letisztult, minimalista, az utasok igényeire és szükségleteire helyezi a hangsúlyt.

Független elemzők tanúsítványa szerint a BMW iX xDrive40 globális felmelegedésre gyakorolt hatása 200 000 kilométer megtétele alatt 45 százalékkal alacsonyabb, mint egy hasonló teljesítményű és kialakítású dízelmotoros modellé. Ehhez nélkülözhetetlen, hogy a BMW már a kitermeléstől követi Ausztráliában és Marokkóban az akkumulátorok alapanyagát jelentő kobalt és lítium útját, napenergia felhasználással gyártott alumíniumot vásárol, valamint az iX modellt is gyártó dingolfingi üzem és a cég akkumulátorcella-gyártó partnerei egyaránt kizárólag zöldenergia felhasználással állítják elő a készterméket.

„A technológia hajtja mindazon innovációkat, amelyekkel még a legnagyobb kihívásokkal szemben is képesek vagyunk felvenni a kesztyűt. Ilyen kihívás a klímaváltozás is. Semmi kétség: a mobilitásnak fenntarthatónak kell lennie, ha valóban kimagasló, hosszú távon életképes megoldást szeretnénk alkotni. A BMW Group számára a prémium mobilitás elképzelhetetlen felelősségvállalás nélkül” – mondta Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke.

Új technológiai eszköztár

A BMW iX modellben mutatkozik be a BMW Group új technológiai eszköztára, amely az automatizált járművezetés és a digitális szolgáltatások területén újabb és újabb fejlesztések előtt nyitja meg az utat. A vezérlőelektronika adatfeldolgozási sebessége a korábbi modellekhez képest hússzorosára gyorsul, ami azt eredményezi, hogy az eddigieknél kétszer több járműszenzor folyamatos és villámgyors adatfeldolgozását képes elvégezni. A vásárlók az autó használata során később, bármikor újabb és újabb járműfunkciókhoz férhetnek majd hozzá, a modell fedélzeti operációs rendszerében aktiválható és letölthető szolgáltatásokkal.

Új villanymotor és kedvező légellenállás

Nem csak a szoftver tekintetében jelentős a fejlődés: új villanymotorok járulnak hozzá a nagyobb dinamizmushoz és környezetbarát gyártáshoz. Az iX villanymotorjaiban nincs szükség ritkaföldfémekre, ugyanis a szinkronmotorok forgórészét nem állandó mágnesek hozzák mozgásba. A villanymotorok kialakítása a menetteljesítményre is pozitív hatással van: a rotor mindvégig kontrollált mozgása lehetővé teszi, hogy az elektromos motorok azonnal leadják csúcs forgatónyomatékukat, ez a teljesítmény pedig – a hagyományos elv szerint készülő elektromos motorokkal ellentétben – extrém széles fordulatszám-tartományban fenntartható. A villámgyorsan felépülő és szokatlanul hosszan tartó csúcsteljesítmény nagymértékben meghatározza a BMW iX vezetési élményét.

A BMW iX xDrive50 modell hajtáslánca két villanymotort tartalmaz. Az első és hátsó tengelyt hajtó motorok rendszerteljesítménye több mint 370 kW (500 Le), amely 5 másodperc alatti 100 km/h-ra gyorsulást tesz lehetővé. Az xDrive40 változat maximális teljesítménye kb. 240 kW (300 Le), amely valamivel 6 másodperc feletti -százas sprinthez elegendő.

A hatékonyság érdekében közös házba integrált villanymotor, váltó és vezérlőelektronika mellett a kedvező aerodinamikára is nagy hangsúlyt fordítottak a tervezés során, így a WLTP mérési ciklus szerint a BMW iX xDrive50 modell fogyasztása kevesebb, mint 21 kWh/100 km, az xDrive40 verzió fogyasztása pedig 20 kWh/100 km alatt marad. A BMW iX xDrive50 modell bruttó akkukapacitása 100 kWh felett várható, az xDrive40 változat akkuja pedig 70 kWh felett lesz. Az iX modellben használt lítium-ion akkumulátorok gravimetrikus energiasűrűsége 20 százalékkal nagyobb lesz, mint a BMW Group jelenlegi tisztán elektromos modelljeiben, így a BMW iX xDrive50 WLTP hatótávolsága akár 600, az xDrive40 modell esetében pedig 400 km lehet, bár ezek az adatok az aktuális fejlesztési fázisában becsült értékek.

Gyors DC töltés

A DC töltési teljesítmény tekintetében sem lesz az iX tulajdonosoknak okuk panaszra. A nagyobb akkus xDrive50 modell maximális töltési teljesítménye 200 kW, míg a BMW iX xDrive40 modell esetében 150 kW. A csúcsteljesítménynél fontosabb átlagos töltési teljesítményről pedig azt tudhattuk meg, hogy mindkét modell esetében elegendő lesz 40 perc a 10%-ra merült akkumulátor 80%-ra töltéséhez, azaz az xDrive 50 változat esetében kb. 105 kW-os, az xDrive 40 modellnél 70 kW feletti átlagos töltési teljesítménnyel kalkulálhatunk. Az akkut az ideális tartományban töltve 10 perces töltéssel akár 120 kilométerre (BMW iX xDrive50), illetve 90 kilométerre (BMW iX xDrive40) elegendő energia tölthető az autók akkumulátorába.

Az ára sem titok

„Tettünk egy ígéretet, amelyet maradéktalanul betartunk: a BMW iX piaci bevezetésére még az idei év vége előtt sor kerül, kétféle változatban. Ez lesz a BMW iX xDrive40 és a BMW iX xDrive50” – mondta Pieter Nota, aki a BMW AG igazgatótanácsának tagja, aki a két modell németországi árát is nyilvánosságra hozta. A BMW iX iDrive40 induló ára 77.300 euró, amely egy belsőégésű erőforrással szerelt BMW X5 árszintje.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.