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 Mint arról nemrég beszámoltunk, az európai autópiacon 1985 óta nem fogyott annyira kevés jármű, mint a tavalyi évben. Szerencsére azonban a visszaesés nem lassította le az elektromos autók terjedését, sőt. Hogy elkerüljék a CO2 kvóta túllépése miatti büntetést, a gyártók, ahol lehetett, az elérhető alkatrészek kapcsán inkább a kevésbé szennyező modelljeiket részesítették előnyben. Ennek köszönhetően 2021-ben 2,27 millió tisztán elektromos és plug-in hibrid került leszállításra az egy évvel korábbi 1,36 millióval szemben. Ezzel a konnektorról tölthető autók piaci részesedése a korábbi 11-ről 19% fölé emelkedett az európai piacon. 13 tisztán elektromos a TOP 20-ban Cikkünk a Cleantechnica szokásos éves összesítése, illetve az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatainak felhasználásával készült. Olvasóink visszatérő kérése, hogy külön összegezzük a tisztán elektromos autók eladási adatait, de sajnos ezt a források nem minden esetben teszik lehetővé. Tapasztalataink szerint a gyártók sem könnyítik meg a statisztikusok feladatát, mivel általában csak akkor emelik ki külön az elektromos modelleket éves jelentéseikben, ha az jól mutat valami összesítésben, grafikonon, így az adatokhoz néha nem lehet hozzáférni. Különösen akkor igaz ez, ha egy modellnév alatt különböző meghajtásokat árulnak, és a gyártó ezt egyben kezeli. A konnektorról tölthető, tehát tisztán elektromos, vagy plug-in hibrid modellek piaci részesedése pár évvel ezelőtt még csak kerekítési hiba volt, mostanra azonban már bőven két számjegyű lett. Tavaly már közel minden ötödik új autó ebből a kategóriából került ki. Ez nem csak a hagyományos hajtásláncok eladásainak visszaesése miatt történt, magyarul nem csak a százalékban kifejezhető arány nőtt szinte a duplájára, de az eladások darabszáma is 2,3 millió magasságába emelkedett. A legnépszerűbb modellek listáját a 2019-es bajnok, a Tesla Model 3 vezeti, 63%-os növekedéssel és közel 143 ezer eladott példánnyal. A trónfosztásra leginkább esélyes vetélytárs házon belülről érkezik, azonban a Model Y csak augusztustól, viszonylag drágán, kis darabszámban érkezett tavaly és mindössze 24 ezer került leszállításra belőle. Ha beindul a berlini gyár, idén már 100 ezer darab fölötti helyi gyártás várható a típusból. A második Renault Zoé 100 ezer magasságából 72 ezerre esett vissza egy év alatt, a harmadik helyezett ID.3 eladásai viszont 22%-kal, 70 ezer környékére nőttek. Közvetlenül mögötte, az SUV testvér ID.4 található új belépőként 55 ezer eladott példánnyal, míg az ötödik a Kia e-Niro lett, amely 52%-kal növelte eladásait. A legnépszerűbb plug-in modell a Ford Kuga PHEV változata - ebből 46 ezer fogyott tavaly. A márkák rangsorát továbbra is a VW vezeti Európában, de részesedése 2%-ot esett. Ez egy természetes folyamat egy olyan piacon, ahol viszonylag kevés szereplő szerény kínálattal volt jelen, majd hirtelen sok alternatíva jelenik meg. A wolfsburgi márkát, 2020-hoz hasonlóan, a Mercedes-Benz, a BMW és a Tesla követi. Az autógyártó csoportok versenyében szintén a VW csoport végzett az élen - a konnektoros autók piacának negyede az övék a kontinensen. A cégcsoport saját adataiból tudjuk, hogy a nagyjából 545 ezer példányból mintegy 310 ezer volt teljesen elektromos. A Stellantis 13%-kal szerezte meg a második helyet, míg a BMW csoport, a Daimler és a Renault-Nissan közel egyenlő részesedést szakított ki magának a következő három helyen. Borzasztó évet zárt az európai autópiac 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!