A Renault és a Kia mellé felvehetjük a JLR-t azaz a Jaguar Land Rovert is azon autómárkák listájára, amelyek gyökeresen át akarják alakítani kereskedőhálózatukat, és csökkenteni akarják a költségeket.
A kiváltó ok az elektromos átállás, a határidő pedig igen szűkös.
Inkább előbb, mint később
A Jaguar Land Rover csoport nemrég úgy döntött, hogy nem vár se 2035-ig, se 2030-ig, hanem már 2025-től elektromos luxusmárkaként kíván működni. Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy az ő piaci szegmensükben ez valamivel egyszerűbb feladat, hiszen nem tervezik ötmillió forintos autók gyártását.
Az átállás azonban nem csak a modellpaletta cseréjét jelenti, hanem a jelenlegi kereskedői hálózatot is egy ügynökségi modell válthatja, amely a tervek szerint a partnerek kétharmadának elvesztésével jár majd. Az Automobilwoche német szaklap úgy tudja, hogy a 90 kereskedőből 28 maradhat Németországban. A meglévő szerződéseket, két éves kifutással, 2024 végi dátummal már idén felmondhatják.
A tervek már annyira konkrétak, hogy a kiválasztott, megmaradó 28 kereskedést a cég október 18-ára a brit központba hívta, ahol megmutatják nekik az új típusokat is, amelyekkel 2025-től az új ügynökségi rendszerben képviselhetik a márkákat. Az érintettek egyelőre érdeklődve várják az eseményt, mivel jelenleg nem sokat tudnak arról, hogyan nézne ki az új felállás.
A kereskedők érdekképviselete és a brit márka kötött azonban jelenleg is feszült a viszony – főleg a Land Roverre dühösek a partnerek. A német lapnak nyilatkozók szerint a britek ugyanis arra készülnek, hogy egyoldalúan, tárgyalások nélkül a felére csökkentsék a kereskedői haszonkulcsot. Bár ezzel egyidejűleg a szerződések csökkentenék a kerekedőkre háruló marketing kiadásokat is, ez maximum a negyedét kompenzálja a veszteségnek. A érdekképviselet szerint így ebben a formában nem fogja tudni átvinni a brit márka az akaratát.