Azt már régóta tudjuk, hogy a Debrecenben épülő BMW-gyár abból a szempontból sorsfordító jelentőséggel bír majd a vállalat életében, hogy itt készülnek majd először a vadonatúj, tisztán elektromos autók alá tervezett Neue Klasse architektúra modelljei 2025-től, amely a legfrissebb információk szerint 800 V-os rendszerrel és akár 350 kW töltési teljesítménnyel érkezik. A bajor autógyártó legfrissebb közleményéből most azt is megtudhatjuk, hogyan forradalmasítja a létesítmény az autógyártás folyamatát.
A BMW egy úgynevezett iFACTORY gyártási stratégiát dolgozott ki, amely definiálja a gyárak és gyártási technológiák jövőbeli orientációját, és megoldást biztosít az elektromobilitás kihívásaira. Az iFACTORY három kulcsterületre összpontosít: a hatékony, precíz, és extrém rugalmas gyártásra, a fenntartható, erőforrás-hatékony, és körforgásos működésre, valamint a digitalizációra, különösen a mesterséges intelligencia használatára.
A vállalat azt írja, hogy a rugalmasság mindig is az elsődleges versenyelőnyei közé tartozott azáltal, hogy egyetlen gyártósoron különböző hajtásláncok és járműmodellek készülhetnek, amely villámgyorsan képes reagálni a kereslet változásaira. A vásárlók szempontjából ez a rugalmasság azt jelenti, hogy akár a gyártás időpontja előtt hat nappal is változtathatnak a konfiguráció bizonyos elemein. A BMW iFACTORY célja, hogy a gyártási folyamat során még több hasznos, valós idejű adatot használjon fel a globális gyártás pontosabb és átláthatóbb ellenőrzése, és a lehető leggyorsabb válaszidő elérése érdekében.
Ami a fenntarthatóságot illeti, az iFACTORY egy teljesen új szintet jelent:
Terveink szerint a debreceni gyár lesz az első olyan autógyár a világon, amely teljesen felhagy a fosszilis energiaforrásokkal a gyártási folyamataiban” – mondta Milan Nedeljković, az igazgatótanács gyártásért felelős tagja. „Debrecen lesz az első CO2-mentes járműgyárunk, és egyértelműen a fejlesztések élvonalába állít bennünket e tekintetben.”
A gyár villamos energiájának jelentős részét közvetlenül a helyszínen állítják majd elő. A fennmaradó részt 100 százalékban megújuló forrásból fedezik, amelynek túlnyomó többsége regionális forrásból származik majd. Ahol lehetséges, a gyártási anyagokat és erőforrásokat újra felhasználják, míg a hűtésből származó hulladékhőt a belső terek és a víz melegítésére fordítják.
A digitalizáció tekintetében a BMW iFACTORY az adatok konzisztenciáját teljesen új szintre emeli a teljes értékláncon és minden folyamatláncon keresztül. A virtualizáció különösen fontos szerepet kap – a BMW Group összes gyártóhelyének minden részletét 3D-s szkennelés rögzíti, így a tervezési munka gyakorlatilag bármikor és bárhonnan elvégezhető. A virtuális valóság az alkalmazottak képzésében segít, míg a mesterséges intelligencia számos folyamat automatizálását lehetővé teszi.
Ezt az új megközelítést teljes egészében elsőként a debreceni gyárban alkalmazza majd a BMW, de a jövőben minden létesítményében bevezeti.