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 A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) által készített, a globális hidrogénipar helyzetéről szóló jelentés szerint 2021 végén 51 ezer hidrogénes jármű rótta a világ útjait, 55%-kal több, mint az előző évben. Az összehasonlítás kedvéért tegyük hozzá: a konnektorról tölthető elektromos járművek száma – ide nem értve a két- és a háromkerekűeket – 18 millió volt ugyanekkor, hasonló növekedési ütem mellett. Tavaly az üzemanyagcellás járművek (FCEV) száma Koreában emelkedett a leggyorsabban, ahol egy év alatt megduplázódott az állomány, miután 9200 új hidrogénes járművet helyeztek forgalomba, ami a teljes autópiac 0,5%-ának felelt meg. Ez a részesedés bár kicsi, így is tízszerese a japán, és harmincszorosa az amerikai piaci aránynak – Koreán kívül még ebben a két országban adtak el ezernél több üzemanyagcellás autót 2021-ben. Forrás: IEA – Global Hydrogen Review 2022 A nehézgépjárművek piacát abszolút Kína uralja. Az országban található a világ üzemanyagcellás buszainak 85%-a (4100 db), és a teherautóinak 95%-a (4300 db). Jelentős volt a növekedés a hidrogénes kamionok számában is, ezekből 2021 végén 800 működött Kínában, 2022 júniusáig pedig legalább még további 300 került forgalomba.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 Az iparági bejelentések alapján arra számíthatunk, hogy a növekedés a következő években is folytatódni fog. Személyautók A Jaguar Land Rover már teszteli egy üzemanyagcellás modelljének prototípusát. A Changan júliusban elindította Kína első sorozatgyártású hidrogénes autójának forgalmazását. A BMW iX5 üzemanyagcellás SUV-jának gyártása idén megkezdődhet, akárcsak a Great Wall Motors modelljéé. A Renault 2024-ben tervezi bemutatni a saját modelljét. Kisteherautók A Hyundai, illetve több Stellantis márka is hidrogénüzemű kishaszongépjárműveket tervez piacra dobni, amelyek várhatóan 2023-tól lesznek kaphatóak. Természetesen a Toyota is hasonló terveken dolgozik a partnereivel. Buszok Néhány hónapja Japánban a Kanszai repülőtéren hidrogénes buszok álltak szolgálatba, az Egyesült Királyságban, West Midlands megyében hamarosan száznál is több hidrogénes busz fog működni, és Köln is is ilyen járművek beszerzését tervezi. Kamionok A Sinotruk és a Weichai júniusban mutatta be az első kínai fejlesztésű hidrogénes kamiont, ami belsőégésű motorral működik üzemanyagcella helyett. Jövőre 30 Hyundai kamion fog debütálni a San Franciscó-i kikötőben. A Total Energies Franciaországban szeretne munkába állítani 80 hidrogénes kamiont a 2023-ban. Új-Zélandon egy helyi cég 1500 darab üzemanyagcellás tehergépjárművet rendelt a Hyzon Motorstól, amelyeket 2026-ig kell leszállítani a szerződés értelmében. A felsorolást még hosszan lehetne folytatni. Forrás: IEA – Global Hydrogen Review 2022 Tavaly a hidrogénes üzemanyagtöltő állomások száma világszerte meghaladta a 700-at, és 2022 június végére elérte a 975-öt. A töltőállomások száma 2020 óta a legnagyobb mértékben Kínában (+185) és Koreában (+118) nőtt. A világban egy töltőállomásra átlagosan 60 FCEV jutott, az Egyesült Államokban ez a szám 200 volt, Koreában 140, Kínában pedig az infrastruktúra gyors fejlesztésnek köszönhetően csak harminc. Mivel az üzemanyagcellás járművek több mint 80%-a személygépkocsi volt, a Kínán kívüli töltőállomások többsége úgy van kialakítva, hogy 700 bar nyomáson szolgálja ki a személygépkocsikat és kisteherautókat. Az autóbuszok alacsonyabb nyomáson tárolják a hidrogént, ezért egyes állomásokon kétféle nyomást, 700 bart és 350 bart, is alkalmaznak, míg más állomások csak 350 bart, így ezek személyautók kiszolgálására nem alkalmasak. Forrás: IEA – Global Hydrogen Review 2022 A hidrogénes teherautók elterjedésével szükség lesz olyan töltőállomásokra is, amelyek 700 bar nyomású hidrogént tudnak adagolni, de gyorsabb áramlási sebességgel, mint a ma használatban lévő kutak. A teherautók tankja ugyanis 8-12-szer nagyobb kapacitású, mint a személyautóké, ezért ennyivel tovább is tart a feltöltésük a jelenleg elterjedt technológiával. A közúti közlekedés hidrogén felhasználása tavaly 60%-kal nőtt, és elérte a 30 ezer tonnát, ami a világ hidrogéntermelésének 0,03%-át jelentette. Üzemanyagcellás autók a villanyautók ellen: melyiknek áll jobban a szénája? A hidrogénről további, sokkal bővebb információk találhatóak az alábbi oldalunkon. Hidrogén 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 dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!