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 A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) által készített, a globális hidrogénipar helyzetéről szóló jelentés szerint 2021 végén 51 ezer hidrogénes jármű rótta a világ útjait, 55%-kal több, mint az előző évben. Az összehasonlítás kedvéért tegyük hozzá: a konnektorról tölthető elektromos járművek száma – ide nem értve a két- és a háromkerekűeket – 18 millió volt ugyanekkor, hasonló növekedési ütem mellett. Tavaly az üzemanyagcellás járművek (FCEV) száma Koreában emelkedett a leggyorsabban, ahol egy év alatt megduplázódott az állomány, miután 9200 új hidrogénes járművet helyeztek forgalomba, ami a teljes autópiac 0,5%-ának felelt meg. Ez a részesedés bár kicsi, így is tízszerese a japán, és harmincszorosa az amerikai piaci aránynak – Koreán kívül még ebben a két országban adtak el ezernél több üzemanyagcellás autót 2021-ben. Forrás: IEA – Global Hydrogen Review 2022 A nehézgépjárművek piacát abszolút Kína uralja. Az országban található a világ üzemanyagcellás buszainak 85%-a (4100 db), és a teherautóinak 95%-a (4300 db). Jelentős volt a növekedés a hidrogénes kamionok számában is, ezekből 2021 végén 800 működött Kínában, 2022 júniusáig pedig legalább még további 300 került forgalomba. Az iparági bejelentések alapján arra számíthatunk, hogy a növekedés a következő években is folytatódni fog. Személyautók A Jaguar Land Rover már teszteli egy üzemanyagcellás modelljének prototípusát. A Changan júliusban elindította Kína első sorozatgyártású hidrogénes autójának forgalmazását. A BMW iX5 üzemanyagcellás SUV-jának gyártása idén megkezdődhet, akárcsak a Great Wall Motors modelljéé. A Renault 2024-ben tervezi bemutatni a saját modelljét. Kisteherautók A Hyundai, illetve több Stellantis márka is hidrogénüzemű kishaszongépjárműveket tervez piacra dobni, amelyek várhatóan 2023-tól lesznek kaphatóak. Természetesen a Toyota is hasonló terveken dolgozik a partnereivel. Buszok Néhány hónapja Japánban a Kanszai repülőtéren hidrogénes buszok álltak szolgálatba, az Egyesült Királyságban, West Midlands megyében hamarosan száznál is több hidrogénes busz fog működni, és Köln is is ilyen járművek beszerzését tervezi. Kamionok A Sinotruk és a Weichai júniusban mutatta be az első kínai fejlesztésű hidrogénes kamiont, ami belsőégésű motorral működik üzemanyagcella helyett. Jövőre 30 Hyundai kamion fog debütálni a San Franciscó-i kikötőben. A Total Energies Franciaországban szeretne munkába állítani 80 hidrogénes kamiont a 2023-ban. Új-Zélandon egy helyi cég 1500 darab üzemanyagcellás tehergépjárművet rendelt a Hyzon Motorstól, amelyeket 2026-ig kell leszállítani a szerződés értelmében. A felsorolást még hosszan lehetne folytatni. Forrás: IEA – Global Hydrogen Review 2022 Tavaly a hidrogénes üzemanyagtöltő állomások száma világszerte meghaladta a 700-at, és 2022 június végére elérte a 975-öt. A töltőállomások száma 2020 óta a legnagyobb mértékben Kínában (+185) és Koreában (+118) nőtt. A világban egy töltőállomásra átlagosan 60 FCEV jutott, az Egyesült Államokban ez a szám 200 volt, Koreában 140, Kínában pedig az infrastruktúra gyors fejlesztésnek köszönhetően csak harminc. Mivel az üzemanyagcellás járművek több mint 80%-a személygépkocsi volt, a Kínán kívüli töltőállomások többsége úgy van kialakítva, hogy 700 bar nyomáson szolgálja ki a személygépkocsikat és kisteherautókat. Az autóbuszok alacsonyabb nyomáson tárolják a hidrogént, ezért egyes állomásokon kétféle nyomást, 700 bart és 350 bart, is alkalmaznak, míg más állomások csak 350 bart, így ezek személyautók kiszolgálására nem alkalmasak. Forrás: IEA – Global Hydrogen Review 2022 A hidrogénes teherautók elterjedésével szükség lesz olyan töltőállomásokra is, amelyek 700 bar nyomású hidrogént tudnak adagolni, de gyorsabb áramlási sebességgel, mint a ma használatban lévő kutak. A teherautók tankja ugyanis 8-12-szer nagyobb kapacitású, mint a személyautóké, ezért ennyivel tovább is tart a feltöltésük a jelenleg elterjedt technológiával. A közúti közlekedés hidrogén felhasználása tavaly 60%-kal nőtt, és elérte a 30 ezer tonnát, ami a világ hidrogéntermelésének 0,03%-át jelentette. Üzemanyagcellás autók a villanyautók ellen: melyiknek áll jobban a szénája? A hidrogénről további, sokkal bővebb információk találhatóak az alábbi oldalunkon. Hidrogén PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAyL2VsZWt0cm9tb3MtYXV0by1zenBvbnpvcmktMS0yMDI1LTAzLTAxLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDIvZWxla3Ryb21vcy1hdXRvLXN6cG9uem9yaS0xLTIwMjUtMDMtMDEuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4= dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!