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 Ahogyan arra a tavaly év végi, gyengélkedő eladások után számítani lehetett, árat csökkentett Kínában a Tesla. Hamarosan kiderül: igazi versenytársai-e egymásnak a villanyautók, vagy csak a belsőégésűeknek kell tőlük tartaniuk. Nyitó lépés A Tesla már tavaly év végén különböző biztosítási kedvezményekkel, illetve a raktárkészletre vonatkozó időszakos engedményekkel próbálta fellendíteni a keresletet Kínában, de ez nem sokban tért el a korábban már látott, hasonló lépésektől. Az elmúlt évben azonban alapvetően az árak emelkedését láttuk, a leginkább nyilvánvaló példákat a Model 3 és Model Y különböző változataival produkálták, melyek 8-19 százalékkal kerültek többe, mint korábban. A kínai gazdaság lassulása és a koronavírus-járvány újabb hullámaira visszavezethető okok miatt a legtöbb kínai prémium villanyautó gyártó kénytelen volt csökkenteni a negyedik negyedéves célszámait. De a BMW és a Mercedes is 10-30 százalékos engedményekre kényszerült. A Tesla január hatodikától 10-15 százalékos áresést jelentett be a Model 3 és Y sorozatokra az ázsiai országban. Ennek köszönhetően mindegyik változat olcsóbb lett, mint bármikor korábban. Today @Tesla reduced prices in China to boost demand. The prices of the individual models have never been as low as they are now. #TSLA https://t.co/MkQWKV0qwF pic.twitter.com/dOxGSdfSfg — Roland Pircher (@piloly) January 6, 2023 A New Street Research elemzése szerint az autógyártó globálisan átlagosan 8 százalékkal tudná csökkenteni az árait az idei első negyedévben anélkül, hogy az valódi hatással lenne a haszonkulcsára. A Tesla vezetése korábban többször kommunikálta már, hogy a folyamatos költségcsökkentés mellett e kérdéskörben segítséget jelenthet számukra az is, hogy több fontos nyersanyag ára is megindult lefelé. Austin és Berlin felpörgetésével pedig az új üzemek is nyereségessé válnak majd. De, hogy valóban sikerül-e túl nagy vérveszteség nélkül ismét felpörgetni az eladásokat, az majd csak április vége felé, az első negyedéves pénzügyi jelentésből derül ki. Az első beszámolók alapján az árcsökkentés meghozta a kívánt piaci hatást. Több, hivatalosan még meg nem erősített jelentés is megjelent a közösségi médiaoldalakon arról, hogy a roham miatt a cég weboldala egy időre elérhetetlenné vált. Egy Twitteren keringő videóban pedig az egyik helyi Tesla bolt értékesítője azt közölte, hogy egyetlen nap alatt 70 ezer új megrendelésük érkezett. Ezzel a számmal és a videó tartalmi hitelességével kapcsolatban óvatosságra intenénk mindenkit, mivel nem csak a szám valószínűtlenül nagy, de az sem biztos, hogy a nyilatkozó egyáltalán ráláthat a cég teljes kínai rendelési állományára. Ám maga a visszajelzés ezzel együtt is erősíti a többi értesülést. The organizer of the protest group after Tesla's price cut was a BYD employee. BYD was really nervous pic.twitter.com/aVYzhc9prP — 𝐶ℎ𝑎𝑟𝑙𝑒𝑠 (@CharlesWBoy) January 8, 2023 Az árejtésre a másik, előre borítékolható reakció a decemberi vásárlók egy részének nemtetszése volt, akik tiltakozást szerveztek több Tesla szalon elé. Szerintük átverték őket azzal, hogy a cég nem közölte velük előre, hogy januártól árat fog csökkenteni. Európai fejjel kicsit ez ugyan nehezen érthető – hiszen áremelés után sem mennek kalapozni a cégek az előző hónapok vevőihez, hogy utólag fizessenek többet. Kínában azonban gyakoriak az efféle tiltakozások, többségüket a közösségi médián keresztül szervezik. Az egyik érdekességet így is az jelentette, hogy több beszámoló is megírta: az egyik sanghaji tiltakozás szervezője a BYD egyik regionális menedzsere volt. Nem feltételeznénk központi szervezést, de végeredményben akkor is a gyártó számára lehet kínos ez az eset. A labda a versenytársaknál van Van olyan elmélet, mely szerint a villanyautók igazából nem is annyira egymás versenytársai, mivel viszonylag alacsony piaci részesedésük miatt minden egyes új elektromos típus sokkal inkább a hagyományos autóktól vesz el vásárlót. A teória nem biztos, hogy helytálló Kínában, pláne, hogy tavaly novemberig bezárólag ott már 22 százalékig jutottak a tisztán elektromos autók, miközben a konnektorosok részesedése összesen 30 százalék volt. Elemzők szerint idén akár 50 százalékig is eljuthat a plug-in hibridek és tisztán elektromos autók együttes aránya a kínai piacon, így az is kérdés, hogy a Tesla árcsökkentése (vagy majd másé) válaszlépésre készteti-e a versenytársakat. Vagy: egyelőre, továbbra is a belsőégésű motoros típusok eladásait csökkentik majd tovább. XPeng bemutatóterem a stockholmi Westfield plázában, Forrás: XPeng A CnEVPost kínai villanyautós oldal írása szerint a legsérülékenyebb autógyártó e tekintetben az XPeng, egyelőre azonban a cég a NIO-hoz és a Li autóhoz hasonlóan kivár. A tőzsde a Tesla árcsökkentésének hatására enyhe pesszimizmussal kezelte a versenytársakat: az értékpapírjaik 2-7 százalékot estek a hír hallatára. Ez persze csak egy első reakció volt, de az elemzők és a befektetők biztosan árgus szemekkel figyelik máris, hogy ki követi majd a Tesla lépését, s hogyan alakulnak a versenytársak eladási számai. A Tesla kínai árcsökkentése napján a versenytársak részvényei estek, míg a New York-i tőzsdén TSLA 2,5 százalékos pluszban zárta a napot. Forrás: CnEVPost. Az előző év harmadik negyedévében a NIO mintegy 580 millió, az XPeng 350 millió, a Li Auto pedig 230 millió dolláros veszteséget könyveltek el, így az autóik árcsökkentése nem biztos, hogy felvállalható opció számukra. A BYD a kínai piacon a tisztán elektromos eladásokban már beelőzte a Teslát, és már nyereséggel termelnek. Átlagosan csupán 1460 dollárt kerestek egy-egy autón, ami azért érdekes, mert ez szinte pontosan annyi, amennyi a január 1-től megszűnő állami villanyautós támogatás összege volt Kínában. Eddig csupán az XPeng döntött úgy, hogy benyeli a megszűnő támogatás értékét, így saját zsebből biztosítja a vásárlóinak továbbra is a 2022-es árakat. Tájékoztatás: a szerző Tesla részvényekkel rendelkezik. Tőzsdepánik, Twitter felhők, Tesla para Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!