PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

Február végén úgy döntöttem, hogy a BMW iX3-ra védőfóliát rakatok. Amikor felhívtam időpont-egyeztetés miatt a Car Protect Centernél Blazsek Ákost, akkor egyből olyan döntési helyzet elé állított, amire nem voltam felkészülve: fényes vagy matt fóliát szeretnék?

Mivel nem tudtam dönteni, külső segítséget kértem. Ákosék lefóliázták a motorháztető felét mattra (a fényes kinézetre ugyanolyan, mint az eredeti fényezés polírozva), és feldobtuk a kérdést a Villanyautósok.hu olvasóinak. Ezúton köszönöm mindenkinek, aki szánt rá egy percet, hogy megírja hozzászólásban a véleményét.

Milyen fólia kerüljön a BMW iX3-ra?

Sokan voltak, akik igyekeztek rábeszélni a mattra, és olyanok is, akik az eredeti, fényes kinézet megtartása mellett érveltek. Végül a matt mellett kampányolók győztek meg azzal, hogy ha már fóliázzuk, akkor az vizuálisan is legyen látható, dobjuk fel vele egy kicsit az autót.

Az előző autóm 4 év alatt annak ellenére lett csupa karcos és több helyen sérült, hogy nagyon vigyáztam rá. A mosások utáni törölgetések viszont akkor is mikrokarcok millióival szórják tele a lakkréteget, ha óvatosak vagyunk. Hogy ez mennyire így van, arra a matt mintafólia feltételekor döbbentem rá, amikor megfelelő fény mellett a srácok szembesítettek a valósággal. A mai fényezések – egyes vélemények szerint a folyamatosan szigorodó környezetvédelmi előírások miatt – egyre gyengébbek, puhábbak és sérülékenyebbek.

Mi az és mire jó a kővédő fólia?

A kővédő vagy karosszériavédő fólia védi az autó külső felületeit a karcolódásoktól, a kőfelverődésektől, szándékos rongálások többségétől és az ajtórányítástól. Ez tulajdonképpen egy olyan védőréteg, amit ilyen esetekben feláldozhatunk, hogy ne a fényezés sérüljön. A kisebb karcolásokat, mint amit a mosásnál is okozunk, a fólia öngyógyuló képessége is helyre tudja hozni. Ha a fólia szakad, akkor elég csak azon az elemen cserélni a védőfóliát, ahol az sérült.

A két fóliatípus között elsőre a legnagyobb különbség – az egyértelmű külső megjelenésen túl -, hogy a fényes az Xpel fólia eleve rendelkezik kerámia bevonattal. Ha a mattra is szeretne ilyet az ügyfél, akkor a kerámia bevonatot külön kell applikálni a felületre a fóliázás után. Miután láttam, hogy milyen a felülete a kerámia bevonatnak, és mennyivel könnyebben lejönnek róla a szennyeződések, úgy döntöttem, hogy ilyet is szeretnék az iX3-ra.

De nem csak ennyi a különbség a matt és a fényes fóliák között. Mivel a felületvédő fóliákat az autó szétszerelése nélkül teszik fel, azok nem mindenütt vannak visszahajtva az illesztések alá. Az első sárvédők és az A oszlop találkozásánál, vagy a lámpák körül és a kilincseknél a védőfólia kimegy majdnem a lemez széléig, de nincs behajtva a lámpa és a lemezek alá. Ahhoz ugyanis, hogy ezt meg lehessen tenni, ki kellene szerelni ezeket a komponenseket (lámpa, kilincs, tükör, logók, stb.) és még így sem lehet mindent szépen megcsinálni. A színező fóliákat így kell feltenni, hiszen ott nem engedhető meg, hogy a piros fólia alól kivillanjon itt-ott a fehér vagy kék fényezés, de a védőfóliák installálásához nem kell semmit leszerelni az autóról. Ez nem csak egyszerűbbé és olcsóbbá teszi a fóliázást, de csökkenti a szereléskori sérülések és a meghibásodások lehetőségét is.

Na de, mi a helyzet a matt fóliával, ami a színező fóliákhoz hasonlóan szintén megváltoztatja az autó megjelenését? A fóliát ez esetben sem hajtják vissza, de a fólia mellett kilátszó fényes felület egyáltalán nem vehető észre az autón. A szabásmintáknak és azok szükség szerinti kézi igazításának köszönhetően nagyon-nagyon vékonyak ezek a kilátszó vonalak. Érdekes módon a kilincseken nincs fólia, de ez egyáltalán nem feltűnő. A BMW logóknál körbevágták a kővédő fóliát, de a ragasztott M jelölést és az iX3 logót levették, majd fóliázás után visszaragasztották.

Nekem az egyetlen problémám, hogy az ajtókeretek belső oldalán már nincs védőréteg, így ott kilátszik az eredeti fényezés. Esztétikailag nem zavar, nem tűnik fel (becsukott ajtónál kívülről nem is látszik), viszont az bosszantani fog, ha be- és kiszálláskor megkarcolom mondjuk a cipőm koszos talpával a fényezett felületet.

Ideális esetben az autóra null kilométeres korában kerül fel a kővédő fólia, így már az első pillanattól védve van. Mivel eredetileg ez egy tesztautó volt, fel sem merült ez az opció, így fél év használat után kellett fóliázhatóvá tenni a megviselt fényezést. Bár a felületes szemlélő valószínűleg egy gyönyörű, csillogó autót látott, az avatott szemek elől nem maradtak rejtve a karcok, és tapintani is lehetett a festékbe ragadt szennyeződéseket.

Kell-e az egész felületre fényezésvédő fólia?

Mivel a kőfelverődések leginkább az autó orrát érik, így sokan csak az első karosszériaelemekre kérnek fóliát. Ilyenkor érdemes a fényes fóliát választani, hiszen a matt karosszériavédő fólia esetén nagyon látványos lenne a kontraszt a fóliázott és a nem védett felületek között. Arra viszont fényes kővédő fólia választása esetén is fel kell készülni, hogy míg a fóliával védett felület hosszú éveken keresztül megőrzi majd a fényét, addig a nem védett felületek karcolódni vagy akár picit mattulni is fognak. Néhány év után a különbség jól látható lehet.

Hogyan kell előkészíteni a felületet fóliázás előtt?

A fényezést a karosszériavédő fólia felrakása előtt ezért gyurmával át kellett dörzsölni. Ez magába gyűjtötte a felületre tapadt szennyeződéseket. Ez szép tisztává varázsolta a lemezeket, de az apró szemcsék menet közben össze is karmolták a legfelső lakkréteget. Szükség volt tehát egy teljes polírozásra. Ideális esetben a gyurmázást és a polírozást is meg lehet úszni a szalonból egyből kővédő fóliázásra vitt autóval. Mint ahogy a kőfelverődések miatt apró foltokban hiányzó festék javítását is, amihez én a BMW-től alvázszám alapján rendeltem javítófestéket.

És még egy érv van, ami a mielőbbi fóliázás mellett szó. Ez pedig a relatív tisztaság. Az új autóban az illesztéseknél és egyéb réseknél nincs még annyi kosz, ami egy használt autónál megbújik ezeken a helyeken. Ezek teljes kitakarítása gyakorlatilag lehetetlen, és a telepítés során óhatatlanul szennyezik a fényezésvédő fóliát is. Ha az innen kiszabaduló porszem az autófólia alá kerül, akkor az meg fog látszani a végeredményen. Sajnos néhány ilyen szennyeződés az iX3-on is maradt, de szerencsére nem feltűnőek. (A képeken látható pöttyök a mosás után visszamaradt vízcseppek – amiket illett volna letörölnöm.)

Mire jó a kerámia bevonat?

A fényes Xpel fóliák legújabb generációja már gyárilag rendelkezik kerámia bevonattal, de a matt fóliára azt utólag kell felvinni. Ez egy olyan bevonat, ami bezárja a kővédő fólia pórusait és kemény, rendkívül sima felületet képez rajta. Ennek köszönhetően a kosz és szennyeződések kevésbé tudnak megtapadni a lakkfelületen vagy a fényezésvédő fólián, így azok sokkal könnyebben lemoshatók. Ennek egyik látványos jele, amikor esőben vagy autómosás után a vízcseppek nagyobb cseppekké ugranak össze, és úgy csúsznak le a karosszériáról. A felület keménysége tapintás alapján is érezhető.

Akadályozza-e a kerámia bevonat a fóliát az öngyógyulásban?

A gyártó állítása szerint a kerámia bevonat nincs hatással az öngyógyuló képességre, így a kerámiával kezelt matt fólia is kitölti az apróbb sérülések miatti felületi karcokat.

Miért érdemes minőségi karosszériavédő fóliát választani?

Mint ahogy a világon mindenből, kővédő fóliából vagy karosszériavédő fóliából is van rengetegféle. A Car Protect Center az amerikai Xpel hazai disztribútora, így náluk nem volt kérdés, hogy mi kerül az autóra. Ákosék azért döntöttek évekkel ezelőtt az Xpel mellett, mert azon túl, hogy ez az egyik legnagyobb gyártó a védőfóliák piacán, az anyagminőség is kifogástalan, így mindig biztosítható vele a szép és tartós végeredmény. A cég 10 évig garantálja, hogy a fólia nem fog elszíneződni és nem fog felpuklisodni, illetve hogy a fóliát 10 év után is a fényezés sérülése nélkül el lehet majd távolítani az autóról. Emellett természetesen az sem hátrány, hogy a fényezésvédő fóliák minősége a gyártás időpontjától függetlenül állandó, így a felrakásnál mindig a megszokott metódus szerint tudnak dolgozni, nem kell a változó anyagminőség miatt improvizálni.

Hogyan kell óvni a kővédő fóliát és a kerámia bevonatot?

Az automata kefés mosókat érdemes a kővédő fóliázás ellenére is kerülni. Lehet, hogy a kefék és a szárítószalagok által okozott karcok begyógyulnak, de az autófóliát a széleken felkaphatja a szerkezet. Kár kockáztatni.

Én magasnyomású mosóval mosom az autót, és ezt Ákosék is megfelelő megoldásnak tartják, azzal a kitétellel, hogy nem szabad 50 cm-nél közelebb tartani a szórófejet a fóliától, különösen nem a fóliadarabok széleinél. Ha nagyon erős a vízsugár, akkor az bemehet a fényezésvédő fólia alá, és ott az már nem fog viszatapadni.

Ha az autó szennyeződik, akkor az autófóliáról is érdemes mielőbb lemosni, különösen a madárürüléket, a bogarakat és az egyéb agresszív szennyeződéseket. Pont úgy, ahogy azt a hagyományos fényezésnél is illik. Persze ha rajtahagyjuk ezeket, akkor a fényezésvédő fólia megóvja a felületet, de ezek a szennyeződések beleéghetnek, belemarhatnak a fóliába.

Ha kézzel és szivaccsal mossuk az autót, akkor előbb mindenképpen le kell áztatni és mosni róla a darabos szennyeződéseket. Ezzel minimalizálhatjuk a mosás közbeni karcolás kockázatát. Lehet, hogy begyógyulna az öngyógyuló karosszéria fólia, de kár ezzel stresszelni a felületet. Alapos öblítés után vastag, nagyméretű mikroszálas törlőkendővel érdemes szárazra törölni.

De alapvetően nem kell túlgondolni a mosást. A lényeg, hogy rendszeresen mossuk az autót, és vigyázzunk rá, amennyire lehet. A kővédő fólia meghálálja a törődést.

Persze a leggondosabb odafigyelés ellenére is előfordulhat, hogy sérül a karosszéria fólia, vagy valaki nekicsapja egy másik kocsi ajtaját a miénknek. Ha a fényezésvédő fólia szakad, vagy nagyon mély karc keletkezik rajta, akkor az már nem fog begyógyulni, bármilyen melegen tűz is a nap. Ilyen esetben az adott karosszériaelemen cserélni kell a kővédő fóliát. A karosszéria viszont a legtöbb esetben egy ilyen sérülések után is érintetlen marad, és akár egy 10 éves autó is sérülésmentesen, újkori állapotában tündökölhet. Egy eredetileg 20-30 millió forintos vagy még drágább autónál néhány éves korában akár milliós árnövelő tényező is lehet eladáskor.

Mibe kerül a kővédő fóliázás?

A kővédő fóliázás ára sok tényezőtől függ. Vannak ugyan különböző minőségű anyagok, de az olcsó és a legjobb minőségű kővédő fólia között annyira kicsi az árbeli különbség, hogy az esetek többségében nem érdemes a gyengébb minőséget választani. Az autófóliázás árát befolyásolja még az autó felületeinek összetettsége és természetesen az is, hogy mennyi időt igényel a védőfólia felrakása előtti előkészítés. Egy Tesla Model 3 vagy Tesla Model Y karosszériavédő fóliázása új, jó állapotú fényezés esetén 930 ezer forintba kerül, de egy Kia EV6 kővédő fóliázása sem több 980 ezer forintnál.

A Car Protect Center a fóliázás és kerámiabevonat készítés mellett szélvédőimpregnálást is vállal.