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 A bányagépeket hagyományosan dízelmotorokkal hajtják, de lassan kezdenek elterjedni az akkumulátoros-elektromos gépek is, mivel ezek kiküszöbölik a működés közbeni károsanyag-kibocsátást, ami a kisebb szellőzési igény révén csökkentheti a felszín alatti bányászat költségeit, ráadásul a gépkezelők számára is egészségesebb munkakörnyezetet biztosítanak. Az elektromotor tulajdonságaiból adódóan a villamosított bányagépek üzemeltetése és karbantartása is olcsóbb lehet – nincs olajcsere, a kevesebb mozgó alkatrész miatt kisebb a szervizigény, kevesebb az állásidő. Hatékonyabbak, üresjáratban nem fogyasztanak energiát, a regeneratív fékezés pedig hatalmas előnyt jelent, amikor egész nap le-fel szaladgálnak a dömperek. Persze azt is érdemes megjegyeznünk, hogy az akkumulátoros gépek ma még drágábbak, mint a belsőégésűek, ennek ellenére mégis egyre többet vásárolnak belőlük világszerte. A Glencore a világ egyik legnagyobb bányászati és nyersanyagipari vállalata még tavaly adta le megrendelését a svéd Epirocnak egy teljes flottányi akkumulátoros bányászati berendezésre, melyeket a kanadai Ontario tartományban található Onaping Depth projektben fognak hadrendbe állítani. A nikkel- és rézbánya a már meglévő Craig-bánya alatt helyezkedik el, és a tervek szerint 2024-ben kezdődhet meg a kitermelés. Kép: Enroc „Az Epiroc kiemelkedő eredményt ért el a biztonság, a tervezés és a teljes akkumulátorrendszer tesztelése terén” – ismerte el Peter Xavier, a Glencore Sudbury integrált nikkelüzemének alelnöke. „Az Epiroc nagy kapacitású akkumulátorokat is kínál, szabványos CCS töltési protokollt használ, rendelkezik akkumulátorcsere-rendszerrel, és a konstrukciók univerzálisak és kompatibilisek. Emellett az akkumulátorok integrált hűtőrendszerrel és biztonsági rendszerekkel rendelkeznek.” A Glencore által megrendelt 23 gép között vannak Scooptram rakodógépek, Minetruck vontatók, és különböző önjáró fúróberendezések. Az Epiroc honlapja szerint a Scooptram ST18 egy 18 tonnás földalatti rakodógép (450 kWh-s akkumulátorral), az MT42 Minetruck pedig 42 tonna hasznos teherbírású vontató (375 kWh-s akkumulátorral). A járműhöz és a fúrógépekhez a Northvolt szállítja az akkumulátorokat, amely már öt éve dolgozik együtt az Epiroc-kal, amióta az úgy döntött, hogy teljes termékpalettáját villamosítja. A Glencore a Li-Cycle-lel kötött partnerség révén az akkumulátorok újrahasznosításába is bekapcsolódik. A réz és a nikkel az akkumulátorok főbb alapanyagainak számítanak, de itt még nem ér véget a történet. A Boliden, az egyik legnagyobb európai bányavállalat, Észak-Svédországban fog hamarosan munkába állítani néhány új elektromos rakodót és vontatót, amelyekkel más egyéb fémek mellett ezüstöt fognak bányászni, ami pedig a napelemgyártás nélkülözhetetlen alapanyaga. Akik cinikusabb lelkülettel rendelkeznek, előszeretettel szokták felhívni a figyelmet arra, hogy az akkumulátorok és a napelemek alapanyagait is dízeles munkagépekkel termelik ki, valójában azonban nem létezik olyan univerzális törvényszerűség, amely kimondaná, hogy ezt csak így lehetséges megoldani. A mind több akkumulátor és napelem egyre inkább részt vesz a saját értékláncának működtetésében, így egy önmagát erősítő visszacsatolási hurok jön létre: az akkumulátorok és napelemek alapanyagainak bányászatát egyre nagyobb mértékben végzik akkus bányagépekkel, amelyeket egyre inkább napenergiával töltenek fel. A kör lassan, de biztosan bezárul. Könnyedén megoldható, és gazdaságilag is kedvező a munkagépek elektromosítása dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!