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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Magyaros fordulattal szűnt meg a német villanyautós támogatás a hétvégén

elektromos autó piac
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

Soha nem gondoltuk volna, hogy a magyar törvényhozás kiszámíthatatlansága lesz a legkívánatosabb kultúrexportunk német barátaink számára, de úgy tűnik Berlinnek megtetszett, mennyire hatékony a hétvégén, meglepetésszerűen kihirdetett, de már az előző péntektől életbe lépő rendeletek varázsa.

Elkaszálták az állami támogatást.

Így járt

A német villanyautós támogatás leginkább arról volt ismert hazánkban, hogy a berlini törvényhozás többé-kevésbé szemet hunyt afelett, hogy fél Kelet-Európa az ő pénzükön vesz villanyautót, és komplett vállalkozások épülnek arra, hogy az ottani adófizetők pénzén jóárasított elektromos autókat adják el más országok polgárainak.

Ennek ellenére mi is sokszor hoztuk követendő példaként a német rendszert, mert amikor úgy döntöttek, hogy véget vetnek a fenti gyakorlatnak, illetve teljesen ki is vezetik a támogatást, azt előre tervezhetően, több év alatt, lépcsőzetesen képzelik el.

Ez foszlott most semmivé a hétvégén.

Az egykor bőkezű, 6000 (illetve a kereskedő részéről további 3000) euróval támogatott elektromosautó-támogatást már többször, több fokozatban csökkentették az elmúlt időszakban. Először a magánszemélyek számára igényelhető összeget vették vissza 4500-ra, majd teljesen kizárták a cégeket a rendszerből. Ez ilyenkor, előre borítékolható módon, mindig rekord hónapot eredményezett a villanyautó eladásokban a változás dátumáig, majd pár hónapra visszaesett a kereslet. Jó példa volt erre az elmúlt szeptember, amikor kiestek a vállalkozások a rendszerből. Ennek köszönhetően augusztusban világrekord, 32 százalékos piaci részesedést értek el a villanyautó-eladások az országban, majd szeptemberben rég nem látott mélységbe, 14 százalékra estek vissza.

Most is erre lehetett számítani, ugyanis az eredeti tervek szerint 2024 január 1-től már csak 3000 eurót igényelhetnek majd a magánszemélyek tisztán elektromos autó vásárlásához, mielőtt az év végén teljesen kivezetik a támogatást.

Csakhogy, minden előzmény nélkül, most szombaton (!) bejelentette a kormány, hogy vasárnap éjfélkor véget ér a program. Mivel a német rendszerben a támogatás kifizetése a forgalomba helyezéshez volt kötve, hétvégén pedig nincsenek nyitva a hivatalok, praktikusan ez azt jelenti, hogy már előző nap, pénteken befejeződött a támogatási igények befogadása.

A döntés előzménye, hogy november közepén a német alkotmánybíróság úgy döntött, hogy a kormány nem fordíthat a 2021-es, a COVID elleni küzdelem kapcsán jóváhagyott forrásokból 60 milliárd eurót a klímacélok elérésére. A költségvetést ennek megfelelően újra kellett tervezni, ennek mikéntjéről pedig most szerdán állapodtak meg a koalíciós pártok. Ekkor még arról szóltak a találgatások, hogy 2024 vége helyett, már a jövő év közepén kivezethetik a rendszert, de azonnali, és praktikusan visszamenőleges változásra senki nem számított.

A német támogatási rendszerben 2016 óta 10 milliárd eurót folyósítottak, amely 2,1 millió villanyautó forgalomba helyezését tette lehetővé. Ugyanebben az időszakban 24,6 millió személyautót adtak el az országban, és évente mintegy 8 milliárd euróval támogatja a dízel üzemanyag árát a kormány a kedvezményes adóterhek révén.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.