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
auto

Magyaros fordulattal szűnt meg a német villanyautós támogatás a hétvégén

elektromos autó piac
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

Soha nem gondoltuk volna, hogy a magyar törvényhozás kiszámíthatatlansága lesz a legkívánatosabb kultúrexportunk német barátaink számára, de úgy tűnik Berlinnek megtetszett, mennyire hatékony a hétvégén, meglepetésszerűen kihirdetett, de már az előző péntektől életbe lépő rendeletek varázsa.

Elkaszálták az állami támogatást.

Így járt

A német villanyautós támogatás leginkább arról volt ismert hazánkban, hogy a berlini törvényhozás többé-kevésbé szemet hunyt afelett, hogy fél Kelet-Európa az ő pénzükön vesz villanyautót, és komplett vállalkozások épülnek arra, hogy az ottani adófizetők pénzén jóárasított elektromos autókat adják el más országok polgárainak.

Ennek ellenére mi is sokszor hoztuk követendő példaként a német rendszert, mert amikor úgy döntöttek, hogy véget vetnek a fenti gyakorlatnak, illetve teljesen ki is vezetik a támogatást, azt előre tervezhetően, több év alatt, lépcsőzetesen képzelik el.

Ez foszlott most semmivé a hétvégén.

Az egykor bőkezű, 6000 (illetve a kereskedő részéről további 3000) euróval támogatott elektromosautó-támogatást már többször, több fokozatban csökkentették az elmúlt időszakban. Először a magánszemélyek számára igényelhető összeget vették vissza 4500-ra, majd teljesen kizárták a cégeket a rendszerből. Ez ilyenkor, előre borítékolható módon, mindig rekord hónapot eredményezett a villanyautó eladásokban a változás dátumáig, majd pár hónapra visszaesett a kereslet. Jó példa volt erre az elmúlt szeptember, amikor kiestek a vállalkozások a rendszerből. Ennek köszönhetően augusztusban világrekord, 32 százalékos piaci részesedést értek el a villanyautó-eladások az országban, majd szeptemberben rég nem látott mélységbe, 14 százalékra estek vissza.

Most is erre lehetett számítani, ugyanis az eredeti tervek szerint 2024 január 1-től már csak 3000 eurót igényelhetnek majd a magánszemélyek tisztán elektromos autó vásárlásához, mielőtt az év végén teljesen kivezetik a támogatást.

Csakhogy, minden előzmény nélkül, most szombaton (!) bejelentette a kormány, hogy vasárnap éjfélkor véget ér a program. Mivel a német rendszerben a támogatás kifizetése a forgalomba helyezéshez volt kötve, hétvégén pedig nincsenek nyitva a hivatalok, praktikusan ez azt jelenti, hogy már előző nap, pénteken befejeződött a támogatási igények befogadása.

A döntés előzménye, hogy november közepén a német alkotmánybíróság úgy döntött, hogy a kormány nem fordíthat a 2021-es, a COVID elleni küzdelem kapcsán jóváhagyott forrásokból 60 milliárd eurót a klímacélok elérésére. A költségvetést ennek megfelelően újra kellett tervezni, ennek mikéntjéről pedig most szerdán állapodtak meg a koalíciós pártok. Ekkor még arról szóltak a találgatások, hogy 2024 vége helyett, már a jövő év közepén kivezethetik a rendszert, de azonnali, és praktikusan visszamenőleges változásra senki nem számított.

A német támogatási rendszerben 2016 óta 10 milliárd eurót folyósítottak, amely 2,1 millió villanyautó forgalomba helyezését tette lehetővé. Ugyanebben az időszakban 24,6 millió személyautót adtak el az országban, és évente mintegy 8 milliárd euróval támogatja a dízel üzemanyag árát a kormány a kedvezményes adóterhek révén.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás