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
auto
2024. 09. 17. kedd

23 embert vittek kórházba a kigyulladó elektromos Mercedes EQE miatt

Egy Mercedes-Benz EQE kezdett füstölni és kapott lángra pillanatok alatt Dél-Koreában egy mélygarázsban. A baleset következtében 140 autó károsodott, 23 személyt kórházba szállítottak és ötszáz család maradt közel egy hétig közműszolgáltatások nélkül.

A biztonsági kamera felvétele (videó: YONHAP)

Az elektromosautó-tűzesetek azonnal körbefutják a világsajtót, pedig hagyományos járművek sokkal gyakrabban kapnak lángra. Magyarországon 2023-ban 684 hagyományos autó gyulladt ki, majdnem napi kettő, miközben elektromos autóból egész évben csak 2 db kapott lángra. Mondhatnánk, hogy hagyományos autóból több mint 4 millió, elektromosból pedig kb. 60.000 fut a hazai utakon, de százalékban is jóval nagyobb eséllyel gyulladnak ki hagyományos autók (0,017%), mint villanyautók (0,004 %).

Tavaly két villanyautó is kiégett Magyarországon

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

A tűzoltók feladata azonban vitathatatlanul nehezebb akkutűz esetén, jóval több vízre van szükség az akkumulátor újragyulladásának megelőzéséhez. Első pillantásra azt mondhatnánk, hogy az okozott kár is nagyobb elektromos autók kigyulladásakor, ez azonban vitatható, ha éghető anyagok (pl. további járművek) közelében bármilyen hajtással rendelkező autó kap lángra, ott hatalmas veszteségekre lehet számítani, elég például a tavaly kiégett autószállító hajó, vagy a lutoni reptér közeli parkolóház tüzére visszagondolni.

Dízelautó okozhatta a lutoni repülőtér parkolóját megsemmisítő tüzet

A dél-koreai tűzesetre visszatérve, a Szöultól mintegy 30 kilométerre fekvő Incheon városában egy parkolóházban álló Mercedes-Benz EQE kigyulladását egy biztonsági kamera is rögzítette.

A Korea JoongAng Daily beszámolója szerint a kigyulladó EQE további 140 jármű károsodását, közülük 70 autó súlyos sérülését eredményezte, melyek a parkoló azonos szintjén álltak. A belélegzett füst miatt 23 személyt kellett kórházba szállítani és összesen 103 embert evakuáltak a környező épületekből a sűrű fekete füst miatt.

A tűz megrongálta az elektromos hálózatot is, így a környéken közel 500 háztartás maradt áram- és vízellátás nélkül a balesetet követően 5 napra.

A Mercedes-Benz EQE modellt Németországban és Kínában egyaránt gyártják, az insideevs.com úgy véli, hogy a balesetben érintett autó a kínai üzemben készülhetett. A gyártás helyének azért lehet jelentősége, mert a német gyárban CATL, a kínai létesítményben pedig a Farasis által gyártott cellákat építenek az autó akkumulátorába.

Fotó: soonseok02@yna.co.kr

A Mercedes-Benz Korea közleménye szerint együttműködnek a hatóságokkal a tűz okának vizsgálatában, de egyelőre azt sem tudták megerősíteni, hogy melyik gyárban készült az autó, pontosan milyen modell volt, és melyik akku beszállító celláit tartalmazta.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.