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
auto
2024. 09. 17. kedd

Nagyon kevés elektromos furgont adtak át júliusban

elektromos autó piac

A júniusi 2900 után júliusban csak 1700 új kishaszongépjárművet szállítottak le hazánkban, ezek között pedig az elektromosok száma 286-ról 72-re csökkent. Ez a piac 4,23 százalékát tette ki.

A Datahouse adatai szerint azonban a júliusi elektromos adat még mindig pont a duplája volt az egy évvel korábbinak.

Típusok

A kiszállítások ütemezését sok minden befolyásolja, nyáron eleve lelassul – az idegenforgalom és vendéglátás kivételével – szinte minden, és sok autógyár is pihenőt tart. Ezzel együtt a 72 darab elektromos kishaszongépjármű azt jelenti, hogy még az első helyezett is épp csak 10 feletti darabszámot képviselt.

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

A múlt hónapban a Mercedes-Benz Sprinter szerezte meg a dobogó legfelső fokát, ezt a Citroën Berlingo követte, a harmadik helyen pedig a BYD ETP3 és a Ford Transit osztoztak.

# Típus 2024. július 2024. január-július
1 MERCEDES SPRINTER 13 43
2 CITROEN BERLINGO 9 14
3-4 BYD ETP3 8 45
3-4 FORD TRANSIT 8 122
5 OPEL COMBO 5 23
6-7 DACIA SPRING VAN 4 83
6-7 MERCEDES VITO 4 73
8-10 CENNTRO LOGISTAR 100 3 25
8-10 PEUGEOT EXPERT 3 21
8-10 VOLKSWAGEN ID. BUZZ CARGO 3 49
11-13 CITROEN JUMPY 2 8
11-13 MERCEDES CITAN 2 82
11-13 TOYOTA PROACE CITY 2 61
14-19 CENNTRO LOGISTAR 200 1 8
14-19 CENNTRO LOGISTAR 260 1 3
14-19 CITROEN JUMPER 1 2
14-19 GOUPIL G4 1 3
14-19 TOYOTA PROACE 1 21
14-19 VICTORY SCH1030BEV 1 1
Egyéb: 0 127
Összesen: 72 814

Mivel július meglehetősen szerény számokat produkált, hatalmas változások nem következtek be az éves toplistán, maradt a Transit-Spring-Citan hármas a lista élén.

Ami érdekes: hét hónap után a Toyota Proace City feljött az ötödik helyre, és majdnem háromszor annyi fogyott belőle, mint abból az Opel Combóból, amely az ikertestvére. Az elektromos Toyota furgon ugyanis a Stellantis gyártásában, a Berlingo-Doblo-Combo-Rifter négyesikrek testvéreként készül ötödik modellként.

# Típus 2024. január-július Változás
1 FORD TRANSIT 122 94%
2 DACIA SPRING 83 0%
3 MERCEDES CITAN 82
4 MERCEDES VITO 73 421%
5 TOYOTA PROACE CITY 61 307%
6 OPEL VIVARO 59 119%
7 VOLKSWAGEN ID.BUZZ CARGO 49 75%
8 BYD ETP3 45
9 MERCEDES SPRINTER 43 -7%
10 NISSAN TOWNSTAR 33 32%
11 CENNTRO LOGISTAR 100 25 400%
12 OPEL COMBO 23 -4%
13-14 PEUGEOT EXPERT 21 91%
13-14 TOYOTA PROACE 21 0%
15 CITROEN BERLINGO 14 180%
16 PEUGEOT PARTNER 10 0%
17 GOUPIL G6 9 80%
18-19 CENNTRO LOGISTAR 200 8 167%
18-19 VOLKSWAGEN CRAFTER 8 167%
20 CITROEN JUMPY 8 167%
Egyéb: 17
Összesen: 814 147%

Éves szinten 814 darab tisztán elektromos kishaszongépjárműnél járunk, ami 147 százalékos javulás 2023-hoz képest.

Márkák

A márkák versenyét júliusban ismét a Mercedes-Benz nyerte, majd a Citroën, a Ford és a BYD következik a listán.

# Márka 2024. július 2024. január-július
1 MERCEDES 19 198
2 CITROEN 12 24
3-4 FORD 8 122
3-4 BYD 8 45
5-6 OPEL 5 82
5-6 CENNTRO 5 36
7 DACIA 4 83
8-10 TOYOTA 3 82
8-10 PEUGEOT 3 31
8-10 VOLKSWAGEN 3 57
11-12 GOUPIL 1 12
11-12 VICTORY 1 1
Egyéb 0 41
Összesen: 72 814

A márkák éves összesítésében is őrzi az első helyet a Merci, 209 százalékkal adtak el több tisztán elektromos furgont, mint tavaly ilyenkor, és a Ford második helye is megkérdőjelezhetetlen.

A harmadik helyért viszont ádáz küzdelem folyik – jelenleg a Daciáé a dobogó legalsó foka, de egy darabbal lemaradva, és holtversenyben követi a román márkát az Opel és a Toyota.

A statisztika szerint a Fiat idén még egyetlen egy elektromos furgont sem adott el.

# Márka 2024. január-július Változás
1 MERCEDES 198 209%
2 FORD 122 94%
3 DACIA 83
4-5 OPEL 82 61%
4-5 TOYOTA 82 447%
6 VOLKSWAGEN 57 84%
7 BYD 45
8 CENNTRO 36 112%
9 NISSAN 33 32%
10 PEUGEOT 31 48%
11 CITROEN 24 200%
12 GOUPIL 12 -14%
13 RENAULT 7 -36%
14 ADDAX 1
15 VICTORY 1
16 FIAT 0 -100%
Egyéb 0
Összesen: 814 147%

Csoportszinten is összesítettük az adatokat, ám ez nem ingatta meg a Mercedes-Benz első helyét. A Stellantis így viszont feljött a második helyre az Opel, a Peugeot és a Citroën együttes eladásaival. (Igen, a Fiatot direkt hagytuk ki, mert, ugye nulla). A Ford dobogója ezen a listán is biztosnak tűnik.

Tavalyhoz képest nagyot ugrott a Renault Csoport, no nem az anyacégnek köszönhetően, ők 36 százalékos mínuszban vannak, hanem a Dacia Spring furgon verziója révén. Szintén sokat jött fel a Toyota és – legalábbis százalékosan – a kínai Cenntro is szépet javított.

# Cégcsoport 2024. január-július Változás
1 MERCEDES-BENZ VANS 198 209%
2 STELLANTIS 137 56%
3 FORD 122 94%
4 RENAULT GROUP 90 718%
5 TOYOTA 82 447%
6 VOLKSWAGEN GROUP 57 84%
7 BYD 45
8 CENNTRO 36 112%
9 NISSAN 33 32%
10 POLARIS 12 -14%
11 ADDAX 1
12 SHANXI VICTORY 1
Összesen: 814 147%

Hajtáslánc

A magyar piac az első hét hónap után 15.022 új kishaszongépjárműnél jár (+24%), és ezek közül 814 (+147%) volt tisztán elektromos. Ez a tavalyi 2,71 százalékról 5,42 százalékra emelte a piaci részesedését, amivel az elektromos meghajtás a második a dízel mögött.

Ez elsőre jól hangzik, de a gázolajjal működő járművek 91 százalékkal dominálnak, szinte semmi nem rúg labdába mellettük. Ez valószínűleg nem is fog jelentősen változni amíg az autógyártók nem kezdik el normális áron árulni elektromos kishaszongépjárműveiket – a jelenlegi felárakra nehéz ésszerű magyarázatot találni.

Listánkon a forrásunkhoz képest annyit módosítottunk, hogy az „egyéb" kategóriát uraló 1717 Toyota Hiluxot mi áttettük a dízelekhez. Ez a pickup technikailag képes a kőolajtól mentes biodízel fogadására is, ezért alternatív meghajtásúnak kategorizálja a statisztika, de ez kissé félrevezető, hiszen a gyártó saját weboldala és katalógusa is mindenhol dízelként hivatkozik rá. Ráadásul hagyományos gázolajjal is vidáman működik, valószínűleg nem tömeges a biodízel tankolása. Az új besorolás a 2023-as modellév új motorjaival érkezett, így valószínűleg ez a magyarázata az „egyéb" kategória tavalyi kiugró eredményének is, de erről nincsenek részletes adataink, így nem változtattunk a grafikon számain.

A fenti ábrán a hibrid meghajtást sem bontottuk szét hagyományos, mild és plug-in kategóriákra, mivel összesen 20 darab hibrid fogyott eddig idén, így ez sokat nem tett volna hozzá az adatokhoz, ellenben a grafikon átláthatóságát rontotta volna, három 0,x százalékos szelet.

Brutális júniusi eladásokat mutat az elektromos kisteherautók statisztikája

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.