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
auto
2024. 09. 23. hétfő
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

Tízezer villanyautó akkujának vizsgálata alapján a Geotab tanulmánya azt mutatja, hogy az elektromos autók akkumulátora tovább él, mint maga az autó.

A flottakezelő cég legfrissebb tanulmányában 10.000 tisztán elektromos autó akkumulátorának állapotából vontak le érdekes következtetéseket. A legfontosabb információ talán az, hogy a mai autók akkujának éves átlagos degradációja mindössze 1,8%, míg a 2019-es hasonló tanulmányukban 2,3 százalékos értéket kalkuláltak.

Az 1,8 százalékos degradációból kiindulva a tanulmány szerint akár 20 évet meghaladó élettartammal is számolhatunk a modern villanyautók esetében, ami egyáltalán nem marad el a hagyományos autók átlagos élettartamától.

Az átlagos értéken kívül a tanulmányban számos további érdekes összefüggésre rámutatnak.

Az alábbi ábrán 11 meg nem nevezett típus akkujának degradációját tüntették fel.

forrás: Geotab

Méréseik szerint a 2 éves járművek akkujának állapota 94-99% között, az 5 éves elektromos autóknál pedig 87% és 93% között szór.

Az akkumulátorok degradációját a külső hőmérséklet is befolyásolja. A Geotab tanulmánya szerint azokban az országokban, ahol az átlaghőmérséklet évente legalább 5 napon keresztül meghaladja a 27 ºC-ot, az autók 4 éves korára 90% alá csökkent az akkumulátor állapota, míg olyan régiókban, ahol évente ötnél kevesebb olyan nap van, amikor az átlaghőmérséklet 27 fok felé növekszik vagy -5 fok alá csökken, 95% felett maradt az SoH (State-of-Health) érték.

A forró éghajlaton használt járművek esetében a nagy teljesítményű DC töltés is gyorsítja az akku degradációját a Geotab mérései szerint. Azok a járművek, amelyeknek akkumulátorát soha nem töltötték nagy teljesítménnyel, még 4 évesen is 90% feletti állapotnak örvendenek, azonban a havi háromnál több alkalommal DC töltött 4 éves akkumulátorok átlagos állapota közelíti a 80%-ot.

Az akku degradációja természetesen típusonként és évjáratonként is eltérő lehet, attól függően, hogy az egyes gyártók mely modellekben és évjáratokban milyen akkumulátor kémiát és hőmenedzsment rendszert alkalmaztak. Az ide kattintva elérhető tanulmányban megtalálható egy eszköz, amelyben számos típust és évjáratot kiválaszthatunk és egy grafikonra tehetünk, összehasonlítva ezek akkumulátorának állapotát.

Két konkrét típust külön is kiemeltek ezek közül, a 2015-ös gyártású Nissan LEAF és a szintén 2015-ös Tesla Model S adatait összehasonlítva szembeötlő, mennyivel tartósabb a Tesla akkumulátora. A tanulmány szerint a különbség oka az, hogy a Nissanban nincs, a Teslában viszont van akkumulátor hűtés.

A tanulmány végezetül néhány tanácsot is ad, mire érdemes odafigyelni, ha minél hosszabb élettartamot szeretnénk biztosítani az akkumulátorunknak:

  • Óvjuk az akkut a magas hőmérséklettől, lehetőleg válasszunk aktív akkumulátor hűtéssel rendelkező típust.
  • Lehetőség szerint kerüljük a nagy teljesítményű DC töltést, különösen, ha forró éghajlaton élünk.
  • Igyekezzünk 20 és 80% között tartani az akku töltöttségi szintjét.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.