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
auto

Milliárdos bukóra készül a Volkswagen legnagyobb részvényese

üzlet

A Volkswagen Csoport jelenlegi problémái, a 10 + 4 milliárdos megtakarítás, a tervezett elbocsátások és gyárbezárások kapcsán érdemes emlékeztetni rá, hogy a cég jelenleg még mindig nyereséges.

De egy friss bejelentés arra utal, hogy azért komoly feszültségek vannak a színfalak mögött.

Komplikált

A Porsche és a Volkswagen kapcsolata nem egyszerű. Miközben a sportautógyártót a német konszern egyik márkájaként tartjuk számon, a prémium autók gyártója két éve önállóan is kilépett a tőzsdére (Porsche AG), igaz, a többségi tulajdonos maradt a wolfsburgi anyavállalat. Csakhogy, és itt jön a fordulat, a második legnagyobb tulajdonos az a Porsche SE nevű cég, amely egyébként a Volkswagen Csoport legnagyobb részvényese is (32%).

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

A Porche SE pedig a Porsche-Piëch család tulajdona. A becslések szerint 22 milliárd eurós vagyonnal rendelkező dinasztia tehát a Volkswagen történet kulcsfontosságú szereplője.

És, ha a Piëch név is ismerősen cseng, az azért lehet, mert a Porsche családba az 1900-as évek elején beházasodott másik ág egyik sarja, Ferdinand Piëch a Volkswagen történetének egyik legmeghatározóbb vezetője is volt.

A fentiek ismeretében talán már látszik, hogy mekkora lehet annak a bejelentésnek a súlya, mely szerint a Porsche SE úgy számol, hogy 7-20 milliárd euró közötti veszteséget kell majd leírnia a Volkswagen Csoportban lévő tulajdonrészével kapcsolatban. Ezt a cég december 13-án jelentette be.

Elemzők úgy számolnak, hogy ezen felül a Porsche AG-ban, azaz a Porsche márkájú autókat gyártó cégben lévő részesedéssel kapcsolatban is kétmilliárdos leírásra kényszerül a Porsche SE.

A fenti leírásokra azért lesz szükség, mert a Volkswagen Csoport részvényeinek értéke az utóbbi egy évben 25 százalékot esett. A Porsche AG hasonló, 27 százalékos mínuszt mutat.

A Porsche SE állítólag arra számít, hogy 2024-es üzleti évének eredménye jelentősen negatív lesz, ezért visszavonták a korábban 2,4-4,4 milliárd eurós profitra vonatkozó előrejelzésüket is.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.