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
auto
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

A hazai elektromobilitás történetében soha nem nőtt még egy hónap alatt annyival a töltőoszlopok száma, mint idén júniusban.

Az idei első félévben 294-gyel, egy év alatt 425-tel nőtt a nyilvános töltők száma, amelyből 118 darab 2024 júniusában jelent meg a nyilvántartásban. Közzétette a 2024 első féléves elektromosautó-töltőkre vonatkozó statisztikákat a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH).

Az autószám sokkal gyorsabban növekszik

A töltőszám kiugró növekedése egyértelműen jó hír, árnyalja azonban a képet, ha a töltők számát a tisztán elektromos és a zöld rendszámos járműállomány növekedéséhez viszonyítjuk. Az egy töltőoszlopra jutó autók száma 2024 első félévében javult ugyan kicsit, a második félévben azonban tovább romlott ez a mutató. 2018 első félévében volt utoljára ennyire rossz az arány, mint jelenleg. A probléma fontosságára a GEVA nemzetközi kutatása is felhívta a figyelmet: a magyar elektromosautó-használók a villanyautózás legfontosabb nehézségének a gyorstöltőhálózat nem megfelelő lefedettségét tartják.

Túl vagyunk a mélyponton

Megállt végre a nyilvános töltések számának, és ezzel együtt a töltőoszlopokon felhasznált energia mennyiségének 2022 közepétől tartó zuhanása, melyet egyértelműen az ingyenes töltés fokozatos kivezetése eredményezett, 2024 második negyedévében már enyhe növekedést tapasztaltunk a mélypontot jelentő idei első negyedévhez képest.

Egyre inkább a DC töltők felé fordulunk

Ma már csak elvétve találunk ingyenes töltési lehetőséget, mégis növekedésnek indult a nyilvános töltőkön felhasznált energia mennyisége, különösen az egyenáramú (DC) töltőoszlopok esetében.

Miközben a 2811 töltőberendezés 75 százaléka (2106 db) csak AC töltésre képes, az energiafelhasználás épp fordított arányt mutat. A 2024. második negyedévében felhasznált közel 6000 MWh energiának 77 százalékát (4620 MWh) egyenáramú DC töltőkön vételezték a villanyautósok.

A jövő év elejétől a célegyenesbe forduló CEF2 programnak köszönhetően további jelentős mértékű töltőhálózat-bővülés várható.

Januártól durván megváltozik a hazai villanyautósok élete

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.