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 Már több, mint két éve van szolgálatban a norvég Yara hajótársaság Birkeland nevű konténerszállítója, ami két szempontból is nagyon különleges. Tisztán elektromos és önvezető. Egy hajó, 40 ezer kamion A 3200 tonnás, 120 (TEU) konténer szállítására alkalmas hajót 2022-ben állították forgalomba, azóta közlekedik a norvég Herøya és Brevik között. A közúton mindössze 9 kilométeres szakasz nem tűnhet nagy kihívásnak, ám évente 40.000 kamionos útról van szó, amit most már az elektromos hajó visz el 11 tengeri mérföldön a félsziget körül. Az egyórás út megtételéhez két darab 900 kilowattos pod van víz alatt, a kikötői manőverezést pedig szintén kettő 700 kilowattos vízsugár hajtómű segíti. A maximális sebesség 15 csomó, az akkukapacitás pedig 6,8 MWh – ez 68 Model S akkupakkjának felel meg. Két év alatt a Birkeland 175 utat tett meg és 21.826 konténert szállított le – átlagosan hetente 2-3 alkalommal fut ki és többnyire műtrágyát visz. Brevik egy fontos mélytengeri kikötő, ahonnan a világ minden tájára indulnak nagy szállítóhajók. Majdnem magától megy Bár az akkumulátoros-elektromos meghajtás már önmagában is érdekessé teszi a járművet, de talán még ennél is nagyobb szó, hogy a konténerhajó önvezető is. Legalábbis majdnem teljesen az. A kikötést jelenleg még emberek segítik, de már tesztelik azt a robotkart, ami teljesen önműködővé teszi majd ezt a feladatot is. A kikötőt elhagyva a Birkeland már önmagát irányítja – 2023 márciusában tette meg az első utat önvezetés használatával. A norvég szabályozás miatt azonban ma még egy háromfős személyzet felügyeli az automata funkciókat, de a közeljövőben ezt két főre fogják tudni csökkenteni, mert a fedélzeti mérnök is beköltözik a szárazföldön található távfelügyeletei központba. A hajó nemsokára egy új mesterséges intelligenciát kap, amely fejlettebb szituációs-érzékeléssel rendelkezik majd. Az eredeti tervek szerin 2024-re fejeződött volna be az önvezető funkció tesztüzeme, de úgy néz ki, ez 2026-ig elhúzódik. A hajótársaság szerint ez részben a hiányzó szabályozás miatt van így, ami nehezíti az engedélyeztetési folyamatot. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!