2016 februárjában óriási előrelépés volt a töltőkkel nagyon rosszul ellátott Magyarországon, hogy az országos településrendezési és építési követelményekről szóló kormányrendeletbe (OTÉK 253/1997. (XII. 20.)) bekerültek olyan előírások, amelyek 2019-es, 2020-as és 2026-os határidőkkel írtak elő töltőtelepítési kötelezettségeket bizonyos üzletek és parkolók üzemeltetőinek. Bár ezen kötelezettségek betartatására nem volt komoly eszköztára egyik hivatalnak sem, a jogkövető vállalatok a töltők letelepítésével nagyot lendítettek hazánk töltőinfrastruktúrájának fejlődésén. 2025. január 1-től az OTÉK rendeletet a településrendezési és építési követelmények alapszabályzatáról szóló (TÉKA 280/2024. (IX. 30.)) kormányrendelet váltotta le, ami az elődjéhez hasonlóan tartalmaz előírásokat elektromosautó-töltéssel kapcsolatosan is, de ahogy arra számítani lehetett, az előírásokat némileg hozzáigazították a mai igényekhez és elvárásokhoz. Az új kormányrendelet a korábbihoz hasonlóan a napi fogyasztási cikkeket árusító üzletek parkolóiban és a fizetés ellenében parkolást biztosító építményekben ír elő töltőtelepítési kötelezettséget. A napi fogyasztási cikket árusító üzlet fogalmát a kormányrendelet a kereskedelemről szóló törvény (2005. évi CLXIV.) 2. § 18a. és 18b. pontjaiban definiáltak szerint értelmezi. Napi fogyasztási cikket árusító üzletek parkolói A rendelet megkülönbözteti a rendelet hatálybalépése után kialakítandó és az adott időpontban már működő parkolókat. Ezután kialakítandó parkolókban A kormányrendelet 60. § (5) a) pontja szerint a frissen kialakított parkolók esetén minden megkezdett 100 helyenként legalább négyhez kell elektromosautó-töltőt telepíteni. Így ha egy diszkontáruház mellett 120 férőhelyes parkolót alakítanak ki, akkor oda 8 állásos töltőállomást is telepíteni kell. Az eredeti rendeletben az új parkolóhelyek kialakításakor előírta 10 parkolóban a töltő előkészítését, de 2021. január 1-től ez kikerült a követelmények közül. Ehhez képest új előírás a legalább 4 töltő telepítésének kötelezettsége. Már meglévő parkolókban A kormányrendelet 60. § (5) b) pontja szerint, ha az üzlet nettó alapterülete nagyobb 300 m2-nél, akkor legalább kettőhöz kell elektromos autó töltőt telepíteni. A rendelet 137. § (2) pontja azonban kitér arra, hogy a 20 ezer főnél kisebb településeken az 1500 m2-nél kisebb alapterületű üzletek 2026. január 1-ig haladékot kapnak (az ennél nagyobb településeken az OTÉK rendelet alapján 2020-ig már meg kellett épülnie a két töltőnek). A 300 m2-nél kisebb alapterületű napi fogyasztási cikkeket árusító üzletek, illetve a nem fogyasztási cikkeket árusító üzletnek minősülő üzletek parkolóiban ezután sincs töltőtelepítési kötelezettség. Lényegi változás nincs az eredeti rendelethez képest, eltűntek a már lejárt határidők. A 2026. január 1-es határidő a 20 ezer főnél kisebb települések és 1500 m2-nél kisebb üzletek tekintetében az eredeti kormányrendeletben is szerepelt. Az új kormányrendelet a minimumot írja elő, de a helyi építési szabályzat ennél szigorúbb előírást is tartalmazhat. Fontos! Függetlenül attól, hogy új vagy régi a parkoló, a TÉKA 60. § (6) pontja szerint a töltőhelyek 5%-át, de legalább egy helyet akadálymentesen kell kialakítani. Ez egy új előírás, az OTÉK rendelet az elektromos autók töltőhelyeire nem írt elő ilyet. Fizetős parkolóházak, mélygarázsok A kormányrendelet 60. § (7) pontja szerint minden megkezdett 100 parkolóhelyből 4 helyen elektromosautó-töltőt kell kialakítani, de a 137. § (3) pontja alapján a 2025. január 1-én már meglévő építmények 2026. január 1-ig haladékot kapnak. A kormányrendelet 2016-os, elektromobilitással először foglalkozó változata az új parkolóházaknak is előírta a 100 helyenként 10 parkolóhelynél a töltő előkészítését, de 2021 januárjában ez a kötelezettség törlésre került. 2019. január 1. óta minden parkolóházban és mélygarázsban kellene lennie 100 parkolóhelyenként legalább kettő elektromosautó-töltőnek. Furcsa, hogy a parkolóházak és mélygarázsok számára nincs előírás az akadálymentes töltőhelyek kialakítására. Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!