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
auto

Idén júniusban indul a Tesla felügyelet nélküli önvezetése

üzlet

A Tesla ma hajnali telekonferenciáján sok mindenről volt szó, de amiről ma mindenki beszélni fog, az az önvezetés tényleges beindítása.

Arról is hallottunk, mi a helyzet Európával.

Önvezetés

A legfontosabb bejelentés, ami az éjszaka elhangzott, az az FSD program következő állomásáról szólt:

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

idén júniusban Texas fővárosában, Austinban elkezdődik az emberi felügyelet nélküli önvezetés.

Első lépésben a cég saját flottája fogja pénzért nyújtani a sofőr nélküli taxi szolgáltatást, mielőtt a magánszemélyek is elkezdhetik az emailjeiket böngészni a volán mögött ülve.

Még idén több nagy amerikai városban akarnak elindulni és

2026 végéig teljes Észak-Amerikára ki akarják terjeszteni a tényleges önvezetést.

Jövőre már azt is lehetővé akarják tenni, hogy ha valakinek Teslája van, akkor az kedve szerint bedobhassa a közösbe, a Tesla flottához csatlakozva taxiként keressen az autója pénzt, majd amikor megint neki kell a kocsi, az applikáció segítségével ismét kivegye a szolgáltatásból.

Tesla Cortex a Giga Texasban.

A vállalat szakemberei szerint az új, kizárólag neurális hálókat használó rendszernek és az új, Cortex névre keresztelt 50.000 Nvidia lapkát használó szuperszámítógépnek köszönhetően a fejlődés exponenciális.

A legfrissebb adataik szerint ott tartanak, hogy minden 5,94 millió FSD mérföldre jut egy baleset, ami 8,5-szer jobb érték, mint az amerikai flotta átlaga.

Hangsúlyozták, hogy rendszerük merőben más alapelvre épül, mint a versenytársaké, nincs szükségük földrajzi körülhatárolásra, HD térképekre és a kamerákon kívül más szenzorokra. Ami miatt eleinte csak pár várossal indulnak, az egyrészt az engedélyeztetés miatt van, mivel ezekkel az adatokkal kívánják meggyőzni a hatóságokat a szélesebb körű bevezetésről. Másrészt a biztonságot is növeli a fokozatosság, amelyet a saját taxi flottájukkal kezdenek.

Ahogy arról tegnap beszámoltunk, a fremonti gyárban az autók már a gyártósorról maguk vezetnek ki a kamionokhoz, és mint kiderült, az autók nem egy előre programozott útvonalat követnek, hanem a pontos parkolóhelyet jelölik ki nekik.

Már maguktól jönnek ki a gyárból a Teslák

Fremonthoz hamarosan csatlakozik a Giga Texas, azután a cég európai és kínai gyára is.

Az európai autósok kérdésére térve elmondták, hogy a már megszokott módon a holland hatóságokkal dolgoznak a felügyelet mellett használható FSD bevezetésén, ők pedig májusban prezentálják a Tesla kérelmét az EU-nak. Ezen a döntésen múlik, nálunk mikor indulhat el a program.

Kínában egy speciális problémába ütköztek. A helyi közlekedési szabályok és szokások, vezetési stílus is fontos része az FSD fejlesztésének, ám az amerikai kormány nem engedi, hogy a Tesla Kínában végezzen ilyen munkát nagyteljesítményű AI farmokon, a kínai kormány pedig nem engedi, hogy a helyi teslások autóiból gyűjtött videóit és adatait kivigyék az országból.

Ezért most egy olyan köztes megoldást találtak, hogy az interneten nyilvánosan elérhető videókból tanítják a mesterséges intelligenciát a kínai szabályokra. Ilyen például az a speciális eset, hogy a buszsávokat csak meghatározott idősávokban használhatják az autósok, így a kocsinak el kell tudnia olvasnia az adott buszsávot előjelző kiegészítő táblát is.

Jövő év végére azt szeretnék, ha a legtöbb országban engedélyeznék az FSD-t.

A vállalat azt is eldöntötte, hogy azoknak,

akik már kifizették az FSD csomag árát, de harmadik generációs hardver van az autójukban, azoknak ingyen kicserélik a számítógépet a jelenlegi negyedik generációra (HW4/AI4).

Korábban még nem volt biztos, hogy erre mindenképp szükség lesz, de ahogy fogalmaztak, ezt a fájdalmas, de szükséges utat választották. Fontos, hogy ez csak azokra vonatkozik, akik kifizették a kocsival az FSD árát is.

Optimus

Nem kevésbé volt szenzációs az a bejelentés, miszerint

a Tesla belső tervei szerint idén év végéig 10 ezer Optimus robotot kívánnak legyártani.

A V2-es változathoz tervezett első gyártósor heti 1000 robotra van tervezve, de a következőt már 10 ezerre, majd 100 ezerre tervezik. Musk szerint, ha elérik az évi egymilliós darabszámot, 20 ezer dollárra csökken Optimus gyártási költsége, de a kereslettel addig sem lesz baj.

A kezdeti magasabb árat a cégek így is kifizetik majd a Tesla vezére szerint, és 2026 második felében meg akarják kezdeni a saját üzemeiken kívül, más vállalatok számára a robotok leszállítását.

Musk szerint, ha esetleg a 10 ezer darab nem is jön össze idén, több ezer Optimus fog hasznos munkát végezni a Tesla gyárakban még ebben az évben.

A Tesla vezetője viszont arra is figyelmeztetett, hogy a humanoid robothoz tízszer annyi AI-tréning kapacitás kell majd, mint az autókhoz, hiszen felhasználási módja jóval összetettebb. Ezért ennek költségét alsó hangon ötmilliárd dollárra becsüli.

Semi

A Tesla kamionja kapcsán szintén korlátok nélküli keresletről beszéltek, mivel úgy látják a TCO, azaz a bekerülés és üzemeltetés teljes költsége a fuvarozók számára egyértelmű választássá teszi a villanykamionokat.

A Tesla nevadai kamiongyárának épülete kívülről már kész.

Musk szerint azonban az FSD fogja a Semit is kihagyhatatlan ajánlattá tenni, mivel az iparág már most is sofőrhiánnyal küzd.

A telekonferencián elhangzott, hogy az új Semi gyár épülete egy hete készült el, most a berendezéseinek telepítése folyik. Még idén év vége előtt megkezdődik a gyártás és 2026-ban pörgetik fel a termelést. A gyártási kapacitás évi 50 ezer darab lesz.

Szinte teljesen elkészült a Tesla kamiongyárának épülete

Energy

A Tesla most először beszélt róla, hogy az idén januártól termelő második Megafactory megnyitását követően

hamarosan elkezdik a harmadik ipari energiatárolókat összeszerelő üzem építését is.

Jelenleg azonban megint zsonglőrködniük kell az akkucellák beszerzésével, mivel ha tovább növelik az energiatárolók darabszámát, akkor kevesebb akku jut az autóknak.

Sanghai Megafactory

A pár héttel ezelőtt megnyitott sanghaji Megafactory megduplázza a cég kapacitását, kereslet pedig van bőven az elektromos szolgáltatók részéről.

Elkészült a Tesla új kínai gyára

A Solar Roof napelemes cserép kapcsán elmondták, hogy a termék nem halott, jelenleg is jól fogy, ám egyelőre marad prémium kategóriás. A stratégia is változott, a Tesla most már az építőiparnak szállítja csak, nem akarnak ők foglalkozni a régi háztetők cseréjével, így az amerikai partnereiknél, tetőfedő vállalkozásoknál lehet elérni.

A legfontosabb év

A vállalat pénzügyi igazgatója megismételte, hogy

továbbra is ütemterv szerint készülnek arra, hogy az év közepén bemutassanak új, olcsóbb autókat és bővítsék kínálatukat.

Az persze továbbra sem derült ki, hogy ez teljesen új típust – értsd, Model 2/Q –, vagy csak egy olcsóbb Model 3-at és Y-t jelent-e.

Vaibhav Taneja megerősítette, hogy tavaly év végére 12 napnyi termelésnek megfelelő mértékre csökkentették raktárkészleteiket, az idei első negyedév gyártási számait viszont beárnyékolhatja, hogy februártól mind a négy autógyárukban folyik már majd az új Model Y gyártása. Mint elmondta, rendkívül ambiciózus terv, hogy a világ legnagyobb darabszámban eladott autóját egyszerre az összes gyárban új változatra cserélik és ez eleinte biztosan csökkenti majd a darabszámokat.

Elon Musk szerint az FSD, a robotaxik, Optimus, valamint az AI fejlesztések miatt 2025 a Tesla történetének legfontosabb éve, amely a következő három év felfutásának alapjait teszi le.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.