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 Az új elektromos autók akkumulátorainak tárolókapacitása normál használat mellett jelenleg évente átlagosan 1,8 százalékkal csökken, derül ki a Geotab brit mobilitási szolgáltató által készített, tízezer magán- és céges tulajdonú elektromos autó adatait vizsgáló elemzésből. A legtöbb esetben tehát az akkumulátorok tartósabbak, mint maguk a járművek, ami azt jelenti, hogy az autó élettartama során nem kell cserélni őket. A Geotab már 2019-ben elkezdte vizsgálni az elektromos autók akkumulátorainak degradációját, melynek átlagos értéke akkor még 2,3 százalék volt. Ez alapján a vállalat szakértői arra számítanak, hogy a degradáció mértéke az elkövetkező években tovább fog csökkenni. „Az akkumulátorok állítólagosan gyenge megbízhatóságát még mindig érvként használják az elektromos autók ellen” – kommentálta az elemzést David Savage, a Geotab Egyesült Királyságért és Írországért felelős alelnöke. „Remélem, hogy az olyan adatok, mint amilyeneket mi is gyűjtöttünk, segítenek eloszlatni ezt a tévhitet. Tény, hogy az akkumulátorok állapotának 1,8%-os romlása valószínűleg nem lesz jelentős hatással a legtöbb sofőr mindennapi járműhasználatára, és ez a szám az új modellekben alkalmazott fejlettebb akkumulátortechnológiának köszönhetően csak tovább fog csökkenni.”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 Az akkumulátorok degradációja természetes folyamat, amely tartósan csökkenti az akkumulátor által tárolható energia mennyiségét vagy az általa leadható teljesítményt. Az elektromos autók akkumulátorának állapotát SOH-nak (State of Health) nevezik. Az akkumulátorok SOH-értéke életük kezdetén 100 százalékos, majd idővel romlik. Például egy 60 kilowattórás akkumulátor 90 százalékos SOH-értékkel úgy viselkedik, mint egy 54 kilowattórás akkumulátor. Az akkumulátorok kémiai összetétele és az akkupakk hőmenedzsmentjének képességei nagyban hozzájárulhatnak ahhoz, hogy egyes modellek átlagosan gyorsabban degradálódnak, mint mások. A Geotab elemzése azt is kimutatta, hogy a degradáció nem sokkal nagyobb, ha az autót intenzíven használják. Viszonylag kevés különbséget jelent az éves futásteljesítmény a degradáció ütemében. Kép: Geotab Ez különösen jó hír a villanyautó-flották üzemeltetői számára, hiszen minél gyakrabban használják a járműveiket, azok annál hamarabb megtérülnek. A melegben történő gyakori gyorstöltés azonban már érezhetően gyorsíthatja az akkumulátor öregedését, mint azt az alábbi grafikon is mutatja. A melegebb éghajlati viszonyok között működtetett járművek esetében a gyorstöltés felgyorsíthatja az akkumulátor öregedését. Kék vonal: nincs DC töltés, szürke vonal: havi legfeljebb három DC töltés, sárga vonal: havi háromnál több DC töltés. Kép: Geotab A Geotab adatai szerint az akkumulátorok túlnyomó többsége túléli a jármű hasznos élettartamát, és soha nem kell cserélni. Ha egy átlagos elektromos autó akkumulátora évente 1,8%-kal romlik, akkor 12 év elteltével még mindig közel 80%-os lesz az állapota, ami általában meghaladja egy flottajármű szokásos élettartamát. Bár elemzés többé-kevésbé lineáris degradációt mutat, általános szabályként elmondható, hogy az akkumulátorok kapacitása a teljes élettartamuk során nem teljesen lineárisan csökken: kezdetben van egy nagyobb csökkenés, majd ezt követően lassú és viszonylag egyenletes ütemben tovább degradálódik. Az élettartam vége felé a járművezetők az akkumulátor állapotának végső, jelentős csökkenésére számíthatnak, amint az az alábbi ábrán látható. Kép: Geotab dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!