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
auto

Új akkukkal és saját töltőhálózattal indul a Tesla Semi sorozatgyártása

elektromos teherautó
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

Halad előre a Tesla kamionos programja, amelynek keretében érkezik a Semi új generációja, keresnek 1000 főt az új gyárba és bejelentették a megatöltők első hálózatát is.

A Semi program vezetője beszélt nemrég a részletekről.

Készülnek a nagyüzemre

Már az épületgépészet telepítésénél jár a Tesla új 160 ezer négyzetméteres nevadai gyára, amelyet kifejezetten a kamionoknak húztak fel, hamarosan pedig megkezdik a gyártósorok telepítését is – osztotta meg az információkat Dan Priestly, a Tesla Semi programjának vezetője egy április végi szakmai kiállításon.

A gyár teljes kapacitása évi 50.000 kamion lesz majd, de természetesen ez nem az első nap áll rendelkezésre. A Reuters kapcsolódó híre szerint mintegy 1000 fő felvételét kezdte meg az autógyártó a Semi tömeggyártásának megkezdéséhez.

A Semi gyártását egyébként már 2022 végén megkezdték, de ez azóta is csak kis szériában zajlik. Az eddig legyártott kamionok a Tesla, illetve pár kiemelt ügyfél flottájában gyűjtik a kilométereket, egészen pontosan 12,7 milliónál járnak és van 26 olyan nyergesvontató is, ami már 160 ezer km felett teljesített.

A következő generáció

Az első két év tapasztalatai alapján a Tesla az új nevadai gyárában az év végén már a Semi következő generációjának gyártását kezdi meg, amely több részletben is eltér majd a jelenlegi szériától.

Priestly elmondta, hogy a visszajelzések alapján új visszapillantó tükröt terveztek és lenyithatóvá tették az ablak egy részét, hogy egyszerűbb legyen a sorompóknál található interkom rendszerek, vagy a különböző fizetőkapuk használata.

Műszaki szempontból is több változáson megy át a kamion. Ezek közül talán a legfontosabb, hogy

új nagyfeszültségű akkumulátort kap, amelynek olcsóbb a gyártása és a legmodernebb megoldásokat vonultatja fel.

A cég korábbi tervei alapján erős a gyanú, hogy ez – legalábbis a nagy hatótávú változatnál – a Tesla saját 4680-as celláit jelenti és erre utal Priestly egy másik megjegyzése is, amely megköszönte a cég saját cellacsapatának munkáját.

A program vezetője azt a meglepő információt is megosztotta, hogy az új akkupakk kisebb kapacitású, mint elődje, ám a hatótáv nem változott, mivel a kamion az újításoknak köszönhetően 7,3 százalékkal hatékonyabb lett, még kevesebbet fogyaszt.

Forrás: Out of Spec, YouTube

Továbbra is marad egy nagyobb, 800, illetve egy kisebb, 500 kilométeres változat a kínálatban, bár utóbbit eddig nem láttuk, de az eredeti tervek itt LFP akkuról szóltak.

A kamion kap egy 25 kW teljesítményű e-PTO elektromos kimenetet, csatlakozást is, amivel a vontatmányt tudja ellátni, így hűtött áru is szállítható lesz. A cég azt is kiszámolta, hogy a különböző teljesítményigényű vontatmányok mekkora hatótávcsökkenést eredményeznek majd, így ezekkel lehet kalkulálni.

Megachargerek

Priestly elmondta, hogy tisztában vannak azzal is, hogy mennyire fontos a töltőhálózat kiépítése. Eddig is telepítettek már villámtöltőket a tesztüzemben résztvevő ügyfeleiknél, de most bejelentették a kamiontöltő-hálózat kiépítését is.

A Tesla 2027 elejéig 46 nyilvános helyszínen telepít kamiontöltőket az Egyesült Államokban, majd ezután a kezdeti hálózat bővítésébe kezd. Az első töltők a teherfuvarozás szempontjából különösen fontos útvonalak mellé kerülnek és a munkálatokat már meg is kezdték. Természetesen ezek mellett az ügyfeleik telephelyeire is telepítenek oszlopokat.

Forrás: Out of Spec, YouTube

Az új kamiontöltők, akárcsak a Tesla kamionja, immár az MCS csatlakozót használják majd – csak remélni tudjuk, hogy itt a CCS-t is gondozó CharIn által fejlesztetett azonos nevű szabványra gondolnak és nem lesz újabb formátumháború. A kamionok 1 megawatt feletti teljesítményt tudnak majd fogadni.

Maguk a töltőoszlopok a Tesla V4-es Superchargereire épülnek és Priestly szerint mind ezek, mind a kiszolgáló elektromos szekrények tartalma szinte megegyezik a személyautós üzletág töltőivel, csak pár apróságban, mint például a töltőcsatlakozóban és a kábelekben térnek el. Ez a közös hardver fontos része a stratégiának, mert csökkenti a költségeket és megalapozza azt a szándékot, hogy a Supercharger hálózat 99,95 százalékos rendelkezésre állását hozzák majd a kamiontöltők is, amelyeket szintén a Supercharger csapat tud karbantartani, menedzselni.

Forrás: Out of Spec, YouTube

A kamiontöltők 1,2 megawatt teljesítményre lesznek képesek és az új V4-es szekrények segítségével 50 százalékkal csökken a berendezések helyigénye is.

A programvezető szerint a legolcsóbb kamiontöltő-hálózat akarnak lenni, hogy biztosan versenyképesek legyenek az elektromos kamionok a dízelekkel.

Szinte teljesen elkészült a Tesla kamiongyárának épülete

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás