PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

Sorozatunk jobb megértéséhez az olvasó figyelmébe ajánljuk 2017 novemberi nyitó cikkünket. Fontos továbbá megjegyezni, hogy mivel Ázsiából nincsenek havi adataink, így azt a régiót csak negyedévente tudjuk áttekinteni.

Az InsideEVs amerikai és a Tesla Motoros Club európai tényszámai és becslései alapján a Tesla Novemberben 6290 autót szállított le a fenti két régióban. Bár Ázsiából nincsenek még adataink, az előző negyedévben a Tesla értékesítésének mintegy 19,%%-a származott innen, tehát a globális számok valahol 7500 autó körül lehettek.

Hogy ez jó, rossz, kevés, vagy sok? Nézzük a részleteket!

Év/Év

Ha a Tesla eladásait Év/Év összehasonlításban nézzük, továbbra is nagyon impresszív a növekedés Európában (+183%) és az Egyesült Államokban (+77%).

Év/Év összehasonlítás 2016 és 2017 novembere között. Forrás: InsideEVs, Tesla Motos Club, Villanyautósok.hu

Már múlt héten figyelmezettünk, hogy jókora meglepetés készül Norvégiában, ahol a Tesla rekord számú autót szállított le November során. A többi európai ország adatainak hiányában azonban, nem tudtuk, hogy ez mennyiben tudható be a belebegtetett, majd később elvetett kedvezőtlen adóváltozásnak. Nos, most a részletes számok ismeretében, már látszik, hogy bár a skandináv ország adatai valóban rendkívüliek és valószínűleg nem fenntarthatóak, máshol is szépen növekedtek a számok.

Az európai értékesítés növekedése. az adatok forrása: Tesla Motors Club

Bár a kiemelkedő idei norvég számok felfelé, a kritikán aluli tavalyi dán számok pedig lefelé torzítják a grafikont, így is látszik, hogy olyan jelentős piacokon mint Hollandia, Németország, az Egyesült Királyság, Olaszország, vagy Franciaország, a tavaly novemberi eladások 2-4-szeresét tapasztaljuk. Másképp: még ha a kb. 800 darabos norvég növekedést teljesen le is veszem a 2700 leszállított autóból, az európai eladások akkor is a duplájára nőttek.

Ez természetesen a novemberek összevetésében igaz csak, ha az egész eddigi évet nézzük, Európa eddig 73%-os növekedést produkált 2017-ben és a decemberi hajrá még hátra van.

Negyedév / Negyedév

Mint a sorozatindítóban is elmondtuk, a Tesla gyártási és szállítási sajátosságai miatt érdemes figyelembe venni az értékesítés ciklikusságát és a negyedév azonos számú hónapjait összehasonlítani.

A negyedévek második hónapjainak összevetése – Európa. Forrás: Tesla Motors Club

Ha az európai számokat nézzük ebben az összehasonlításban, akkor is egyértelmű, mennyire kiemelkedően sikerült a november.

A negyedévek második hónapjainak összevetése – Amerika. Forrás: InsideEVs

Az amerikai adatok már jóval árnyaltabbak. Bár a számok nem rosszak, látszik a visszaesés a 3. negyedévhez képest, különösen ha az időszak első két hónapjának összegét nézzük. Mégis, összességében a tengeren túli elmaradást bőven kompenzálja az európai bővülés.

Összegzés

A Tesla az előző negyedéves jelentésében figyelmeztetett rá, hogy az S/X termelés mintegy 10%-kal fog visszaesni ebben a negyedévben. Az ok, hogy az újabb automatizációk és a gyártás egyszerűsítése lehetővé teszi a 3. műszak elhagyását és a munkaerő átcsoportosítását a Model 3 gyártására. Összességében elmondható, hogy a hatás egyelőre minimálisnak tűnik, sokkal inkább azt lehet észrevenni, hogy a negyedév elején a Tesla szokatlanul sok autót szánt az európai piacra, valószínűleg a félt norvég adóváltozások miatt. Az extra szállítmányokat kihasználva viszont a többi, erősen növekvő európai ország is nagyobb „ellátmányt” kapott, mint a negyedév ezen szakaszában megszoktuk. Ez a kontingens hiányzott az amerikai piacról.

Kíváncsian várjuk a  decemberi tűzijátékot, a szokásos negyedév, illetve év végi hajrát. Az elmúlt 7 nap adatai alapján az látszik, hogy Norvégia újabb eszelős hónap elé néz, hiszen már egy hét alatt 650 autót szállítottak itt le. Ami az USA-t illeti pedig, úgy néz ki, több tucat, ha nem pár száz Model 3 kiszállítása fog megtörténni a következő pár napban, hiszen az autók garmadában állnak készen a tulajdonosra várva. Eközben újabb és újabb vásárlók jelentik be a szokásos fórumokon, hogy hamarosan átvehetik az autót és bár az alvázszámok kiosztása nem  lineáris, a jelenleg elcsípett legnagyobb, 2077-es sorozatszám bizakodásra ad okot.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.