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
auto

Szögezzük le, minden új elektromos autónak örülünk, az pedig különösen dicséretes, hogy sok évnyi szájkarate után, most már a hagyományos, jól ismert márkák is egymás után küldik gyártásba a tisztán villanyos modelljeiket. Az utóbbi hetekben két ilyen bejelentés is nagy port kavart, a Hyundai Kona EV és a Jaguár I-Pace kapcsán is újra előkerültek a Tesla gyilkos jelzők. A hírek felvillanyozták a mi kis Google csoportunkat is és egyre másra jöttek ki az autós oldalak cikkei, vloggerek videói. Én még is úgy érzem, kicsit túl könnyen adtuk a bőrünket és megint benyaltuk a marketinget.

Forrás: Jaguar

A méret is lényeg

Nézzük mindjárt a Jaguár I-Pace-t. Istenemre mondom, nagyon tetszik az autó, mind a dizájn, mind a kivitelezés, mind a teljesítmény területén 5-öst kap. Az viszont már kicsit zavaró, hogy az autó érdemei helyett a legfőbb hangsúlyt mind a Jaguár, mind a sajtó oldaláról a Tesla Model X-re helyezték. Főleg azért, mert a két jármű nem igazán ugyanabban a versenyszámban indul.

Persze én sem szeretném a kelleténél hülyébbnek tettetni magamat: az elektromos autók szerény választéka miatt, van némi verseny a kategórián belül is. Ha például eddig valaki elektromos SUV-t szeretett volna, a Model X-en kívül nem volt nagyon más opciója, most pedig hamarosan lesz kettő is, a Kona EV és az I-Pace személyében. Azonban ez a hipotézis csak annyiban igaz, amennyiben szerintünk a villanyautó vásárlónak csak a meghajtás módja számít, mást nem néz.

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

Nyilván mindenkinek van egy rendelkezésére álló anyagi keret az autóvásárlásra és legalább ilyen fontos szempont az autó mérete, hogy mennyi csomagot és hány személyt szállít el, meg persze a teljesítmény, design és töltőhálózat is. Talán a design és a minőség/presztízs miatt a Kona most ebből a versenyből ki is esik, de mégis, az I-Pace pont annyira versenytársa a Model X-nek, mint a BMW X4 a Mercedes GLS-nek.

Teslsa Model X 5, 6 és 7 üléssel. Ha nincs, vagy le van hajtva 3. sor, brutális 2500 liter körüli a csomagtér. Forrás: tesla.com

A Model X és a Merci GLS is az 5+ méter hosszú, 5-7 teljes értékű üléssel rendelkező autók a nagyméretű luxus-SUV kategóriájában szerepel. Az I-Pace 35 centivel rövidebb náluk, kettővel kevesebb ülése és/vagy a Teslához képest fele akkora csomagtere van. Biztos lesz olyan potenciális Tesla X vásárló, akinek igazából nem kellene egy ekkora Tigris tank és az árkülönbözetet is szívesen megspórolná, de legalább ennyire valószínű, hogy sok Jaguár kedvelő fog F-Pace helyett villanyos nagymacskát venni. És pont ezért szakadnak meg a brit gyárnál, hogy még csak véletlenül se a saját kategóriáján belül nézzük az autót.

Kicsit túltolták a fiúk

A fenti kötözködésen túl, azonban sokkal visszásabb lett a marketing, khm, testrész méregetős része, nevezetesen az a bizonyos szimulált verseny az X és a Jag között.

Már, ha egy sima gyorsulási versenyt szimuláltak volna, az is picit necces lenne, hiszen egy sokkal nagyobb autót mértek az I-Pace-hez. Azonban ha megnézzük a gyári adatokat, még így is minimális a különbség. 0-60 mérföldre az X75D-hez képest 0,4, az X100D-nél pedig csak 0,2 másodperccel jobb a Jaugár – szerintem ennek a mondatnak az elolvasása több idejébe került az olvasónak -, mégis, autónyi hosszal nyer a „teszten”.

Ennél érdekesebb a verseny második része, a megállás. Ilyet eleve nem szoktak csinálni, hogy aki előbb elér egy tempót az el is kezdhet satu féket nyomni. Ennek a valós élethez kb. annyi köze van, hogy, ha egy X és egy I-Pace sofőr egyszerre lépnek oda a zöld lámpánál, majd Margit néni lelép a járdáról a szemük láttára, de még mind a ketten 100-ig gyorsulnak (miért ne?) mielőtt fékeznének, akkor a Jaguár előbb áll meg. Ez, ugye, abszolút reális szituáció.

Jó, hát mondjuk úgy is lehet féket tesztelni mint a fenti videón, de azért alapvetően úgy szokás csinálni, hogy a két autó azonos sebességgel halad, majd egy megjelölt ponton mindketten a fékbe taposnak. Ha így tettek volna, akkor a Motortrend amerikai szaklap szerint az X 113 láb, azaz 34,4 méter alatt állt volna meg, míg az I-Pace… nos ezt nem tudjuk, nem közölték, de a 350 kilóval könnyebb füstös testvére, az F-Pace, 35 méter alatt állna meg. Ez pont 1 Margit néni szélességnyi különbség.

Ehhez képest a Jaguáros marketing videón az I-Pace szanaszét alázza az X-et. Ha ennyire impresszív a különbség, miért nem adták oda a kocsit a DragTimes-nak, hogy hasonlítsák össze a Tesla SUV-jával? Van benne gyakorlatuk bőven.

Hol marad a Nobel díj?

Van azonban a két autó összehasonlításának egy ennél is cifrább vetülete, nevezetesen az aksi mérete. Elsőre mindenki csak azt vette le, hogy de jó, a Jag is tud annyit menni egy töltéssel, mint a Tesla. És valóban, a Jaguár amerikai oldala 240 mérföldes (EPA) hatótávot valószínűsít, míg a legkisebb Model X 237-et megy – de egy 15 kilowattal kisebb akkumulátorral. Hogy ez a 20% különbség miért lényeges?

Panasonic cellák a Teslákhoz. Évek óta vezetik a piacot és ez a pozíció a Gigafactoryval csak erősödni fog. Forrás: Bloomberg

Nos én minden egyes hírnél fel szoktam hívni a kedves olvasó figyelmét, hogy majd akkor vegye komolyan a hangzatos bejelentéseket, ha valaki a világverő villanyautójához több tíz gigawatt kapacitású aksi gyárat, vagy sorozatgyártásra érett új technológiát is bejelent. A Jaguár, bár büszke rá, hogy saját akkumulátort gyárt az I-Pace-hez, a cellákat az LG-től veszi és nem jelentettek be semmilyen világra szóló kémiai áttörést. Következésképp eléggé valószínűtlenen, hogy a Panasonic-hoz képest fele akkor gyártási kapacitású koreai vállalat a Tesla alá tudott volna menni a költségek terén. A szintén LG cellákra épülő GM Bolt/Opel Ampera-E esetében 12 ezer dollár körüli veszteségről hallani, autónként. Közel azonos technológiák mellett a hatalmas gyártási volumen, és a Tesla-Panasonic több éves, több százezer autós szerződése szinte biztos, hogy mindenkinél olcsóbb. Én még nem láttam olyan iparági elemzést, ami ennek az ellenkezőjét állította volna.

Forrás: Jaguar

Tehát ha összefoglaljuk, a Jaguár 10,000 dollárral olcsóbban tud adni egy 20%-al nagyobb kapacitású akkumulátorral rendelkező autót, aminek a belső tere első ránézésre „drágábbnak” tűnik, a kasznija pedig ugyan úgy költséges alumínium. És akkor ehhez tegyük hozzá az iparági források szerinti évi 13 ezer darabos gyártási tervet, ami a Model X-nek kb. a negyede. Ha rosszmájú lennék, azt hinném, hogy az I-Pace masszívan veszteséges lesz és csak annyit gyártanak, amennyi a flotta szintű környezetvédelmi előírásokhoz feltétlenül szükséges. Egyébként a Kona esetében is kérdés, hogyan tudják majd Model 3 árban adni a reklámozott hatótávval, egy saját Gigafactory nélkül. Valószínűleg ott sem véletlen, hogy az egyelőre összehasonlíthatatlan WLTP szabvány szerinti hatótávot adták csak meg, ami a valóságban nem éri majd el a kis Tesláét. És a Hyundai-nál is hallani évi 18 ezres gyártási limitről.

Forrás: Hyundai

Ha ezek az autók tényleg ennyire Tesla gyilkosok, akkor miért nem csapnak rá a Model 3 félmillió előrendelésére (Kona), vagy a Model X évi 50 ezres darabszámára (I-Pace)? Neves, nagy múltú gyártók, meglévő infrastruktúrával, állításuk szerint versenyképes aksival fél perc alatt letolnák a pályáról a gyártás terén csetlő-botló Teslát! Nem ezt halhattuk évekig?

Y lesz az az X

Véleményem szerint az igazi vesztes ebből a harcból a Tesla Model Y lehet. A kaliforniai gyártó nem tudta bevállalni a Model 3 és az SUV testvér bemutatását egyszerre, így utóbbira még kb 2 évet kell várnunk. Addigra már kb 1-2 éve lesz a piacon a Hyundai Kona, ami alulról és a Jaguár I-Pace ami felülről támadja a Model Y-t. Valószínűnek tartom, hogy így is mind a 3 autó sikeres lesz, de sok fog múlni a színfalak mögötti történéseken.

Milyen gyorsan és mekkora területen épül ki az ígért 100-350 kW-os töltőhálózat? Jelenleg a Superchargereken a Teslák fele annyi idő alatt töltenek mint ezek a versenytársak. Ténylegesen van-e a kezükben olyan technológia és gyártási kapacitás, ami szükségtelenné teszi a pár tízezer darabos éves gyártási terveket? Ha ezek közül valamelyik is nem teljesül, vajon mennyi esélyük van nemcsak a Teslák, de a benzines versenytársak ellen?

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.