PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9lbGVrdHJvbW9zYXV0b3Njc2FsYWRpbmFwLmh5dW5kYWkuaHUvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2VsZWt0cm9tb3NhdXRvc2NzYWxhZGluYXAuaHl1bmRhaS5odS8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1lZ3llYi1yZW5kZXp2ZW55ZWstZXZjc2FsYWRpbmFwLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1lZ3llYi1yZW5kZXp2ZW55ZWstZXZjc2FsYWRpbmFwLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyLTE5NDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUtZWd5ZWItcmVuZGV6dmVueWVrLWV2Y3NhbGFkaW5hcC12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lci0xOTQweDUwMC0xLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto

A CARB (California Air Resources Board) által közzétett, Kalifornia állam 2000 és 2016 közötti üvegházhatású gáz-kibocsátásának alakulásáról szóló dokumentum információi szerint már két évvel ezelőtt, azaz a 2020-as vállalt határidő előtt négy évvel az 1990-es szint alá tudta csökkenteni a klímaváltozásért felelős gázok emisszióját a nyugati parti állam. A legutolsó teljes évre rendelkezésre álló adatok 2016-ra szólnak, amikor Kalifornia területéről 429 millió tonna szén-dioxid egyenértékű üvegházhatású gáz került a légkörbe, szemben az 1990-es 431 millió tonnával. Ahogyan a grafikonon is látható, a legnagyobb kibocsátás-csökkenés – mintegy 100 millió tonnáról 70 millió tonnára a 21. század első tizenhat éve alatt – a villamosenergia-termelés esetében tapasztalható, amit a megújuló energiaforrások egyre növekvő részesedése okozott, mely csak a 2016-os évben az állam teljes emissziójának 18%-os zuhanásáért is felelős.

A jórészt mediterrán, sivatagi és félsivatagi éghajlatának köszönhetően az összes amerikai állam közül Kaliforniában a legmagasabb a napenergia részesedése az áramtermelésben: a lakossági és az ipari napelemek körülbelül a szükségletek 13%-át fedezték 2017-ben. A kibocsátás visszaszorításában fontos szerepe volt az egyre tisztább forrásból származó energiaimportnak, valamint a vízenergiának is, ami a 2015-2016-ban tapasztalt szokatlan mértékű esőzéseknek tudható be, ám azóta csökkenőben van a részaránya az energiamixben. Fontos megjegyezni, hogy a megújulók részesedésének folyamatos növelését, a széntüzelésű erőművek működésének leállítását, és ebből következően a kibocsátás enyhítését Kalifornia úgy vitte és viszi véghez, hogy eközben a lakosainak száma és a GDP is növekszik, márpedig a zöld energiába való beruházások gyakori és téves kritikája, hogy a gazdaság teljesítőképességének zuhanását okozza. A következő célkitűzés az 1990-es ÜHG-emisszió 40%-át elérni 2030-ig, amihez viszont már nem csupán az energetikai szektor átalakítására van szükség, hanem a közlekedés dekarbonizációjára is, hiszen az összes kibocsátás mintegy 41%-áért, azaz durván 175 millió tonnányi CO2-egyenértékért az utakon pöfögő kocsik a felelősek, így az állam további „zöldülésének” főszereplői az alternatív meghajtású járművek lesznek a következő években.

A GDP, a népességszám, és a kibocsátás alakulása Kaliforniában, Forrás: CARB

Ezzel párhuzamosan a világ másik végén, a bolygó jelenlegi környezeti állapotáért az egyik legjobban felelős nemzet, az Egyesült Királyság is mindent megtesz, hogy véget vessen a fosszilis energiahordozók, kiváltképp a kőszén uralmának a gazdaságban. A Carbon Brief márciusi elemzése szerint az ország már most teljesítette Kalifornia 2030-ra szóló célkitűzését, hiszen üvegházhatású gáz-kibocsátása az 1990-es érték 38%-án áll, sőt, a mintegy 19%-os csökkenés a kőszén-felhasználásban 2017-ben odáig vezetett, hogy az Egyesült Királyság CO2 -emissziója 1890 óta nem tapasztalt szintre esett vissza. A tendencia pedig folytatódni látszik, a brit kormány ugyanis az ország valamennyi szenes erőművét bezáratná 2025-re, míg a közlekedés okozta légszennyezésre reagálva elkészült az eddigi legátfogóbb stratégia, a Road to Zero, melynek intézkedései komoly ösztönzésként szolgálhatnak a villanyautózás terjedésére.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cucGV0cmFueWlhdXRvLmh1L2pva2VyLTIwMjUvP3V0bV9zb3VyY2U9am9rZXImdXRtX21lZGl1bT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fY2FtcGFpZ249bGVhZCUyMCUyMCUyMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly93d3cucGV0cmFueWlhdXRvLmh1L2pva2VyLTIwMjUvP3V0bV9zb3VyY2U9am9rZXImdXRtX21lZGl1bT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fY2FtcGFpZ249bGVhZCUyMCUyMCUyMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUvcGVhLTI3LTI1LWtpYS1hamFuZGVra2FydHlhLXByb21vLWpva2VyLTEyMDAteC0xNjAwLTA1LTE1LTE2LnBuZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUvcGVhLTI3LTI1LWtpYS1hamFuZGVra2FydHlhLXByb21vLWpva2VyLTEyMDAteC0xNjAwLTA1LTE1LTE2LnBuZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.