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
auto
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

Elindította SmartCharge kísérleti programját a Honda Kaliforniában, amellyel­­­ ­– ahogy a program  neve is sejteti – a rendelkezésre álló villamos áram árát és forrását is figyelemmel kísérő okos töltésre igyekszik ösztönözni a villanyautósokat. A kezdeményezésben egyelőre csak az Európában Honda Jazz-ként ismert Fit EV kaliforniai tulajdonosai vehetnek részt, illetve közülük is csak azok, akik a Hondával együttműködésben álló szolgáltató alá tartoznak, ám a japán autógyártó a begyűjtött adatokat áttanulmányozva a későbbiekben más országokban és nagyvárosokban is tervezi elindítani a projektet, kiterjesztve azt a Clarity Electric és Clarity Plug-in Hybrid modellekre is.

https://youtu.be/zMROH0SP_Wk

A programban való részvételhez a SmartCharge mobilapplikációra van szükségük a felhasználóknak, ami a Honda állítása szerint a legelső olyan szoftver, ami más adatbázisokkal együttműködve képes megtanulni a tulajdonos töltési szokásait, napi rutinjait, figyelni hogy a villamosenergia hálózatban mekkora arányban van jelen a megújuló forrásból származó energia, mekkora éppen a kereslet az elektromosságra, mennyibe kerül az áram kilowattóránként, és ez alapján képes megfelelő időpontot javasolni a felhasználónak a töltésre. Az alkalmazás használata így nem csupán a hálózat számára jelent megkönnyebbülést a csúcsidőszakok alatti túlterheléstől, de jelentős összegű megtakarítást eredményez az autósok számára, valamint ahhoz is hozzájárul, hogy a villanyautózás a lehető legkevesebb szén-dioxid kibocsátással járjon. A Honda ráadásul pénzügyileg ösztönzi is az elektromos Fit tulajdonosait, hogy intelligens módon töltsenek: az alkalmazás letöltése és 5 töltés teljesítése után már érkezik is a jutalom, ami az InsideEVs információi szerint 50 dollár, majd pedig az applikáció használatától függően minden második hónapban ismét maximálisan 50 dollár érkezik a villanyautós számlájára.

„A Honda SmartCharge egyedüli módon, valós időben képes átalakítani az elektromos autó töltést a fogyasztó befolyásolása nélkül. Úgy hisszük, hogy a program igazi úttörő lesz azon képességeivel, hogy új értéket teremt a felhasználóink számára, csökkenti a terhelést a hálózaton csúcsidő alatt, és hozzájárul a vállalat célkitűzéseinek eléréséhez a szén-dioxid kibocsátás tekintetében” – foglalta össze a gyártó egyik vezetője.

2050-re legalább felére csökkentené a globális működéséből fakadó szén-dioxid emisszióját a Honda a 2000-es szinthez képest, így 12 éven belül már az összes gépjármű-értékesítésnek kétharmadát elektromosítanák a japánok.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.