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
auto
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

Világszerte folyamatban van a nagy távolságú elektromos autózást lehetővé tevő villámtöltő-hálózatok kiépítése, ám egyelőre egyetlen vállalat sem rendelkezik annyira kiterjedt, és könnyen használható hálózattal, mint a Tesla. Jelen pillanatban a kaliforniai autógyártó járműveivel közlekedő autósok összesen 11 414 Superchargerhez férhetnek hozzá a bolygó négy kontinensének 1375 töltőállomásán. Bár kétségtelenül akadnak még olyan területek, ahol szükség lenne további töltőkre, az Egyesült Államokban már olyan szintű a kiépítettség, hogy a lakosság 99%-a, azaz nagyjából 322 millió ember egy Supercharger maximum 240 kilométeres körzetében, tehát hatótávon belül él. Ennek ellenére a Tesla töltőhálózata még mindig nem tart ott, ahol azt Elon Musk, a vállalat vezérigazgatója szeretné. A CEO 2017 végére 10 000 villámtöltőt akart online állapotban tudni, ám ezt a célkitűzést néhány ezer töltőberendezés híján nem tudta időben teljesíteni. 2018 végére már 18 000 Supercharger lenne a cél, ám így alig egy hónappal határidő előtt több, mint valószínű, hogy ez sem fog sikerülni. A vezérigazgató azonban önmagához híven újabb nagyra törő célokat jelentett be Twitteren: jövő év végére duplájára nő a Supercharger hálózat. Ez nem csak azt jelentené, hogy 2019 végére körülbelül 23 000 szupertöltő támogatná az elektromobilitást szerte a világon, hanem Elon Musk állítása szerint azt is, hogy a vállalat számára aktív piacokon élő népesség 95-100%-a hatótávon belül lesz egy Supercharger állomástól.

Ezzel együtt Musk azt is bejelentette, hogy jövő év elején érkezik a Supercharger következő generációja, a V3, ami már magasabb teljesítménnyel tudja tölteni a Teslákat. Hivatalos információ a töltési teljesítményről még nincs, de a CEO a közelmúltban arról beszélt, hogy a 200-250 kW-ot látja reálisnak, azaz a jelenlegi közel dupláját. A V3 megjelenését Musk korábban többször is beharangozta, ám végül mindig elhalasztásra került. A konkurens gyártók viszont folyamatosan fejlesztik 150, vagy akár 350 kW-tal tölthető villanyautóikat, miközben egyre gyarapodnak az ugyanekkora teljesítményű töltők is, így egyre sürgetőbbé válik a Tesla számára reagálni a piaci folyamatokra.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás