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 Hiába olvassuk nap mint nap, hogy Kína milyen tempóban kezdi átállítani a közlekedését elektromosra, szinte semmit sem tudunk az ott zajló eseményekről az ott kínált autókról. Juhász Imre barátunk néhány hete Pekingben és Sanghajban járt, és készített nekünk egy beszámolót az ottani villanyautós világról. Az idei évben különösen nagyot fejlődött a villanyautózás hazánkban is, de mindig élmény egy másik világba betekintést nyerni, főleg, ha ez a világ a kínai Nagy Fal mögött van, amiről rengeteget olvastunk, hallunk, de saját szemmel látni, no, az egy más élmény. Mint az sokak által ismert tény, a több, mint 8.400 km-t áthidaló repülőút igen kimerítő, azonban a kínai utam előtt közvetlenül volt szerencsém Franciaországba is ismét kijutni, így az ott szerzett emlékekkel, információkkal „bíbelődve” csak úgy repült az idő. A „csigaevők” országában minden megy a saját medrében, az elektromobilitás él és virul, ezt sikerült több ponton is nyomon követni, hiszen a jól megszokott, villanyautókkal tarkított utcaképet üdítő színfoltként immár kisebb elektromos buszjáratok is kiegészítik, melyek használata INGYENES. A sofőr elmondása szerint a reggeli műszak teljes töltéssel indul, majd a nap végén a töltöttségi szint 40% körüli, tehát egy napi műszakot (7.00 – 22.00) simán kibír a kis „elektromos telefon fülke”. Kicsi, praktikus, elektromos. Ingyenes buszjárat alá France… Villanyautós emlékekkel és szemlélettel érkeztem meg Sanghaj repterére, ahol a várakozásokon felüli világ fogadott: a legendásan nagy tömegnek itt nyoma sincs, mindenhol rend és fegyelem, tisztaság és egy új, modern világ. Természetesen Kína rendkívül nagy kontraszttal jellemezhető, a szegények lakta falvak mellett ultra modern városok nőttek ki pillanatok alatt a kukoricaföldből, szó szerint. Sanghaj is ilyen, az óváros eltérő képe és szerkezete, történelme jól érezhető, ugyanakkor az új városrész mintha egy másik világ lenne. Ősi kultúra és a modern világ végtelen elegye ez. Az óvárosból jól látható a fejlődés mértéke… Mivel jómagam a 2-kerekű elektromos járműveket is előszeretettel használom (e-scooter, e-roller), ezért nem kerülhette el a figyelmemet az a „néhány”, elektromos robogó, motor, 2-és 4-kerekű izé, amelyek az utcák feltűnően halk zaját generálják. Mindenhol minden elektromos, alig láttam hagyományos üzemű robogót vagy motorkerékpárt. Olvashattunk is sokat róla, Kínában immár központosított elektromobilizálás folyik, és ez legerősebben először a kétkerekűek piacán jelentkezett, hiszen az éghajlat is több részén ennek a hatalmas országnak lehetővé teszi ezen járművek nagyrészt egész éves használatát, de természetesen az autóipar is félelmetes ütemben ebbe az irányba halad, annál is inkább, mivel Kína ugyancsak száműzni kívánja a környezetszennyező, hagyományos üzemű autókat 2025 és 2040 között az országból. Ugyanakkor nagyon fontos megjegyezni, az ún. bóvli kategória mellett igencsak komoly elektromos járművek is futnak az utakon, nem is akármilyen központilag szabályozott garanciális háttérrel, amit egyik gyártónak sem érdemes félvállról kezelnie, ugyanis a kínai akkumulátor gyártás világszintű, ez kormányzati irányvonal és követelmény. Villany-hegemónia már a pakolóban is… Az akkumulátor nagy kincs, lakatolni ér… Menthetetlen villanyautósként természetesen az elektromos autók felkutatása és tanulmányozása volt az elsődleges célom, így alig vártam az első példányok feltűnését az utcákon. Nem kellett sokat várnom e pillanatra, hirtelen a bőség zavara kerített hatalmába, egyik típus érkezett a másik után, természetesen igyekeztem is sorra beazonosítani őket, amiben nagy segítségemre volt a normál márkajelzés, illetve még inkább a kínai tolmácsunk. BEIJING, JAC, GEELY, SAIC, BYD, HKG, HAVAL, GREAT WALL, CHERY, QOROS … Hmmm, csak úgy kapkodtam a fejemet, a jól ismert zöld rendszámosok között, ami itt is zöld, de kicsit világosabb. Csakúgy, mint a szabályozás és támogatási rendszer, ami félelmetes ütemű fejlődést és népszerűséget hozott a villanyautóknak, és ezzel párhuzamosan a startup cégeknek ugyanúgy, mint a hatalmas, állami avagy magáncégeknek. Ezek közül is kiemelkedő a BYD hatalma és fölénye, a mintegy 160.000 dolgozójával és saját akkumulátor gyárával. Halványabb a zöld, de a támogatottsága és népszerűsége olyan erős, mint a rendszámot rögzítő csavarok. Az állami támogatás mértéke 40-50% is lehet, de ez szigorú gyártási volumennel párosítva… A sok új villanyautó típus mellett már csak hab volt a tortán a hibridek aránya, ahol igencsak szép köntösbe bújt típusokat találhatunk, időnként értelmezhetetlen nevekkel. A különböző típusok neveiben nagy a kavalkád, vannak egészen „mesehős” elnevezések is… A hibrid-híveknek jó hír, hogy az Európában megszokott, igencsak korlátozott hatótáv itt már 150-200 km-es távlatokban jár, ha egyszer beszabadulnak ezek a modellek az európai piacra, lesz nagy verseny, vagy inkább rajt-cél győzelem. Nem kétséges, Kína a világ vezető elektromobilitás nagyhatalma immár! Természetesen ez már szinte itt létszükséglet, hiszen a maszkban sétáló emberek látványa olyan természetes immár, mint a villanyautózás népszerűségének növekedése. Az azonban nem igaz, hogy a szmogtól a Nap sem látható, verőfényes napsütés és végtelen sugárutak mentén haladtam a feltérképezésben. Nyilván, a villanyautókhoz töltők is tartoznak, de hogy ennyi, egy helyen, egy időben? Itt is mennyiség-mámor fogott el, hiszen az első, igen komolynak mondható töltőponton 78 db 22 kW-os AC gyorstöltő mellett 17 db villámtöltő állt rendelkezésre, természetesen mind bekapcsolt és működőképes állapotban. Töltő Kánaán, ahol talán már Ádám is elégedett lenne… Mikor már azt hittem, nagyjából mindent láttam, akkor érkezett a szerelem, első látásra, a NIO maga, avagy a KÍNAI TESLA. Mint Tesla fan és használó, megszokott számomra az innováció magas szintű megjelenése, hiszen a villanyautózás maga a jövő, melynek ékköve a Tesla minden szempontból. A NIO ES8 ugyanezt a vonalat képviseli, csak kicsit „ferde szemmel nézve”, hiszen csakis hazai piacra gyártott típus. A maga 19 millió Ft-os ára a csaknem 50%-os állami támogatást követően már igencsak emészthető, a tudása pedig egyszerűen lenyűgöző : hangvezérlés, Nio robot a szemünk előtt, prémium anyagminőség, alumínium vázszerkezet, 7-személynek is fejedelmi kényelem, rejtett kilincsek, légrugó rendszer, dupla motor, 450 km-es elméleti hatótáv. Kell ennél több? NIO, avagy szerelem első látásra (a szerző és választottja)… Már több, mint 4000 db talált gazdára a hazai piacon, a típus mögött az Alibaba és a Wechat giga-mega vállalkozások vezetői állnak állítólag, akik anyagiakban enyhén szólva nem szűkölködnek, így a típus élettartama hosszabb távra biztosított. Jelszó : csak nagyban gondolkodni, sehogy máshogy! Gyakorlatilag már nem is volt hátra, kívántam gyorsan még hármat, amiből mindjárt több is lett, így KÍNAI VILLANYAUTÓS TANULÁNYUTAM egészében úgy éreztem magamat, mint egy mesevilágban, ahol az évezredes kulturális örökségek olyan természetes szimbiózisban élnek a legújabb korok vívmányaival, ami egy új, sokkal szerethetőbb képet ad arról az országról, ahol nagyon hamar a VILLANYAUTÓZÁS lesz az úr. Az aranyhalakat is segítségül hívtam, így kívánni sem lehetett volna jobb élményeket… További tapasztalataimat, élményeimet a következőkben, rendhagyó módon képekben osztanám meg veletek, hasznosnak vélt információkkal, adatokkal kiegészítve. Hiszem ugyanakkor, hogy ezek az utak betekintést adhatnak a világ fejlődési irányvonalába, melynek a sokunk számára legkedvesebb terület, a villanyautózás és az ehhez kapcsolódó iparág fog uralni. Szép világ lehet, személy szerint várom, nagyon! Mindenkinek elektronokban gazdag élményeket! Made in China, avagy Villanyautós Tanulmányút képekben Még szép, hogy a taxiban is az elektromost választottuk, a viteldíjak igen barátiak, gyakorlatilag egy 30 perces út, 25-30 km-es távon is 50 jüanon belüli összeggel terhelte meg a pénztálcánkat csupán, ami nagyjából 2.000 Ft… Pekingben viszont már egész e-taxi program indul, 3 perces akkumulátor cserével amit a kínai közlekedési miniszter társaságában tekinthettünk meg… Fő a biztonság : az állam embereit katonák védik, Peking főtere állandó védelem alatt áll, az állami ünnepek alkalmával a téren összegyűlt emberek száma meghaladhatja az 1 milliót… A Kínai Vasúttársaság is jó irányba halad, a Sanghaj-Peking távolságot (1214 km) nem egészen 4 óra alatt tette meg ez a „lassabb” szerelvény, merthogy a MÁGNES VONAT ennél is gyorsabb, az ijesztő, 430 km/h-s sebességre képes… A vasútállomáson is ejtőzhetünk… Szép kilátások, ez már egy új világ… Ez a minimum: a WC is elektromos, csakúgy, mint itthon… Ismerős az utcán, „eredeti” kínai LEAF, ami Kínában sem rossz vásár, hiszen a támogatás utáni ára igencsak emészthető kategória (4 millió Ft)… Persze itt is a Tesla a király, az ismert modellek közül csak a levélke és az i3-as volt jelen, a Model S-ek és X-ek a megszokott eleganciával jöttek-mentek, nem egy példány egyedi tuninggal volt díszítve avagy a beltér volt teljesen újragondolva… Minden, mi szemnek és szájnak ingere. Vagy mégsem? Greengo kínai módra, azaz a GOFUN, fillérekért bérelhető, villany, és nem mellesleg 200 km-es elméleti hatótávval. Hja, és nem pofátlan.. Utcai gyorstöltő, kicsit megviselt, de Rfid kártyás. Type 2 szabvány, viszont a kínai CHAdeMO csak 35 vagy 45 kW-os, de ezek száma csak a nagyobb városokban milliós darabszámot fog elérni nagyon gyorsan. Ez kormányzati irányelv, az pedig a szentírással egyenértékű, vita nincs! Pekingi mini, állami támogatás utáni ára nagyjából 3 millió Ft, 360 km-es elméleti hatótávval. A „nagytesó” már 460 km-es hatótávval is rendelkezhet akár. Maradhat? 570 km-es elméleti hatótávval rendelkező villanyverda a pekingi, állami cég büszkesége. Ők gyártják az akkucsere programban résztvevő, elektromos taxikat is meglehetősen nagy lendülettel. Egész villanyautó arzenálra készülnek a kicsi kategóriától a legnagyobbakig. Messzemenő tervek, amelyek meg is valósulnak hamarosan, pénz, munkaerő és nyersanyag nem akadály… Másik nagy kedvenc, a BYD, akik valóban nemcsak kergetik, hanem gyártják az álmokat. A TANG képen látható változata egyelőre PHEV, 75 km-es, tisztán elektromos hatótávval, azonban érkezik 100% elektromos változat is, mindjárt 7-személyes kivitelben, 450 km-es hatótávval. A BYD enyhén szólva is komoly cég, az összes modell átgondolt koncepciót sugall, prémium beltérrel, nagyvonalú akkumulátor garanciával. A kiemelkedően magas gyártókapacitás ellenére is van olyan modelljük, amire 2 év már a várakozási idő, ami hűen tükrözi Kína belpiacának felvevőképességét. A hazai piac náluk többszöröse az egész európainak. A fejlődés irányvonalai jól mutatják, hogy az európai vásárlók gyakorlatilag mesterséges kómában vannak tartva, így a fejlesztések csak infúzióhoz hasonlóan, csepegtetve érkeznek hozzánk, ellentétben Kínával, ahol a fejlődés villámgyors. Így amíg mi csepptöltünk, ők már régen villámoznak… Ahol már a tömegközlekedés is „elektromobilizált”, az nem lehet rossz világ. Nemcsak a helyi, de a távolsági járatok is egyre inkább elektromosak, 300 km-es táv meg sem kottyan az akár 300 kWh-s akkumulátor csomaggal ellátott és utasokkal teli buszoknak. 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 Villanyautósok Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!