FANBOOST és az ATTACK MODE a Formula-E-ben

Aki szerint nem az elektromos hajtásé a jövő, az nézze meg, hogy az ötödik évadra, hová fejlődött az elektromos formaautók világszintű versenysorozata, a Formula-E. Már nem a bukott F1-es pilóták gyűjtője, hanem egy elismert, nívós és a szponzorok által is felfedezett világbajnokság, ami látványban és izgalomban otthagyja a legtöbb pályaautó versenyt. Az elektromos hajtás ugyanis végtelen szabadságot biztosít a pilótáknak és a csapatoknak egyaránt.

Az elektromos versenyautókban a motor ereje ugyanis sokkal jobban kontrollálható, mint a hagyományos, belsőégésű versenymotoré, mert villanymotor teljesítménye lényegében csak attól függ (bizonyos határokon belül), hogy tudjuk-e kellő mértékben hűteni. Ha megfelelő a hűtés akkor néhány másodpercre 10-20% túlterhelés gond nélkül belefér. A belsőégésű motorral ellentétben pontosan mérhető a leadott teljesítmény is, mert egyenesen arányos az akkumulátorból kivett árammal. E két dologból szinte magától értetődően következik, hogy a verseny izgalmassá tétele érdekében adjunk a versenyzők kezébe valamilyen eszközt az extra teljesítmény kihasználására. A Formula-E két ilyen eszközt is biztosít. Az egyik a FANBOOST, a másik pedig az ATTACK MODE.

Mindkét esetben a normál 200 kW mellé 25 kW extra erőt kapnak a pilóták, amivel ha jól gazdálkodnak, könnyebben abszolválhatják az előzéseket. Többek között ezért olyan látványos és izgalmas a Formula-E sorozat. De mi is ezt a FANBOOST és az ATTACK MODE tulajdonképpen?

EZT OLVASTAD MÁR?  Formula-e hétvége felépítése

FANBOOST

A világon egyedülállóan, a FANBOOST lehetőséget biztosít a rajongók számára, hogy extra lóerőket adjanak kedvenc versenyzőjüknek. Az öt legtöbb szavazatot kapó induló számára a verseny második felétől kezdve elérhetővé válik az extra teljesítmény, amit egy gombnyomással aktiválhatnak. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy onnantól kezdve ők egy erősebb autóval versenyeznek, a csúcsra járatott technikát összesen csak 5 másodpercig használhatják egy-egy futamon. Szavazni a versenyt megelőző hat napban itt lehet. Az alábbi látványos videóban látható, hogy pontosan miként működik a FANBOOST.

ATTACK MODE

Hasonlóan az előzőhöz, a versenyzők az ATTACK MODE bevetésével is nagyobb teljesítményt kapnak de ezúttal nem a rajongók, hanem egy meghatározott, jól látható zónán való áthaladás kapcsolja be. Úgy kell elképzelni, hogy egy hosszú egyenes előtti kanyarban az ideális ívtől távol van egy felfestés amire a teljes autóval rá kell hajtaniuk, hogy hozzájussanak a 25 kW pluszhoz. Amikor a pilóta megnyomja a boost gombot (pont mint a Knight Rider-ben), megjön az erő és a feje fölött húzódó glória (halo) színe megváltozik. Ebből tudják a nézők és az ellenfelek egyaránt, hogy szándékában áll előrébb jutni a mezőnyben és ennek érdekében nem fél nagyobb teljesítményre kapcsolni.

Ne feledjétek, szombaton 16:00-tól indul a szezon második futama az Eurosport1-en, ahol eldől, hogy Da Costa tovább növeli-e az előnyét, vagy a többiek kerülnek közelebb a világbajnoki kupához!

A Formula-E világának híreiért és a futamok beszámolóiért keresd a formula-e kategóriát itt az oldalon! Ha még több elektromos versenyautóra vágysz, a Formula-E futamok után nézd meg a Jaguar I-Pace-ek versenyét is!

Elektromos autót használsz?

Magyar Péter

Végzettségem szerint villamosmérnök és közgazdász vagyok. 10-15 éve olvasok autós magazinokat. Azóta várom az elektromos autók elterjedését de még ma is hatalmas az ellenállás a műfajjal szemben. Írásaimmal szeretném érthetővé tenni az elektromos járművekkel kapcsolatos fogalmakat, mértékegységeket és szeretnék segítséget nyújtani abban, hogy milyen szempontok szerint érdemes közelíteni a villanyautózás felé.