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
auto

Tényleg lehet pénzt keresni villanyautóval az energiapiacon

energia
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

A V2G (Vehicle to Grid) technológia lényege, hogy az erre alkalmas elektromos autót a villamosenergia-hálózatra kötve otthoni energiatárolóként tudjuk használni, amivel kiválthatjuk a drága erőművek beindítását, ha éppen túl kevés elektromosság áll rendelkezésre, túltermelés esetén pedig megszabadíthatjuk a rendszert a felesleges energiától. A hálózat efféle stabilizációjához persze több ezer villanyautóra van szükség, azonban az áram kereskedelméből elméletben már egyetlen tulajdonos is profitálhat. A The Mobility House néhány másik vállalattal közösen tavaly októberben indított egy kísérleti projektet a németországi Hagen városában, mely során egy Nissan LEAF-et használtak energiatárolóként és egyben áramforrásként a német hálózaton, hogy kiderítsék, hogyan működik a V2G a gyakorlatban. A Daimler által alapított cég most beszámolt az eddigi fejleményekről, és a vezérigazgató elmondása szerint az elektromos autó hálózatba integrálásáról immáron bebizonyosodott, hogy technológiailag lehetséges, és gazdaságilag is előnyös.

nissan-leaf-v2g-hagen-enervie-2018-01_electrive.com

Forrás: electrive.com

A The Mobility House LEAF-je 8 kW-nyi teljesítménnyel szolgálta a hálózatot egy héten keresztül, ami után 20 eurónyi bevételt könyvelhetett el a vállalat. Ez elsőre nem hangzik soknak, ám 50 hét után már 1000 eurót jelent, ami a projekt vezetői szerint több mint elég az elektromos autó egész éves energiafogyasztásának fedezésére. És ez mindössze egyetlen autó, így a V2G kiemelten előnyös lehet a flottaüzemeltetők számára, ahol a járművek használatának tervezése is egyszerűbb. A vállalat szerint a közeljövőben egyre több hasonló projekt indulhat a kereskedelmi szektorban, annak azonban, hogy valamennyi villanyautós részt vehessen a hálózati frekvencia kiegyenlítésében, még jelentős technológiai és jogi akadályai vannak, melyek megugrása évekbe is telhet. Marcus Fendt, a The Mobility House egyik igazgatója egyébként határozottan elutasítja, hogy a rendszeres töltés és merítés a V2G alkalmazása során tönkretenné az akkumulátort, helyette a töltési menedzsment pont, hogy pozitív hatással van az akku életére. Bár a pilot projekt ezzel a végére ért, az elektromos Nissan folytatja energiatároló feladatát a német hálózaton.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.