PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Küszöbön a Model S/X frissítése?

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

Ismét erőre kaptak a Tesla Model S és X jelentős külső-belső frissítése körüli pletykák. Most már nem csak a két nagy külföldi villanyautós oldal, a Cleantechnica és az Electrek egymástól független információi mutatnak ebbe az irányba, de a két régebbi Tesla eladásainak bezuhanása is felgyorsíthatja a gyár terveit.

A Model 3 belső

Az Electrek már tavaly nyár óta tudni véli a közelgő frissítés tényét – akkor azt mondták, információik szerint nagyjából 1 év múlva kerülhet gyártásba az új design. Ha hinni lehet az akkor értesüléseiknek, akkor a következő ~3 hónapon belül bemutatják a megújult autókat.

Forrás: Electrek

És, hogy pontosan mit is jelent a megújítás? Nos az Electrek állítása szerint a fenti grafika valós, belsős Tesla anyag – bár nyilván a végleges dizájn azóta változhatott. A legszembetűnőbb változás a Model 3-hoz hasonló formavilág, a még legtisztultabb belső, amelyben egy nagy vízszintes elrendezésű központi kijelzőt kapunk. A szellőzőrendszer is a 3-astól lett kölcsönözve, de új a kormánykerék is. A kistestvérrel ellentétben ugyanakkor megmarad a kormány mögötti második kijelző, bár a mostaninál kisebb lesz, ügyesen elrejtve.

Forrás: Electrek

Az információk arra is kitérnek, hogy a Tesla a vásárlói visszajelzések alapján javít az ülések kényelmén, az anyaghasználaton, a hátsó utasok is kaphatnak egy érintőképernyőt, elöl pedig széria lesz a vezeték nélküli telefontöltő és több rakodóhely is valószínű.

És, hogy miért vettünk elő egy 9 hónapos hírt?

A Model 3 technika

Nos az Electrek a napokban ismét jelentkezett egy cikkel a témában és immár arról számoltak be, hogy a dizájn változása mellett megújul a hajtáslánc is. Eszerint a Teslánál fut egy raven, azaz holló kódnevű projekt, amely a Model 3-hoz hasonló permanens mágnesekkel felszerelt új motorokat takar az S és X testvérekhez – ez egybecseng korábbi internetes pletykákkal, amelyek a Tesla szoftveréből kinyert adatokon alapultak.

Az oldal informátora még tovább is megy, állítólag érkeznek a 2170-es cellák is a nagyobb autókhoz. Őszintén szólva a hírek ezen részével kapcsolatban én egy kicsit szkeptikus vagyok, ugyanis Elon Musk mindannyiszor kijelenti, amikor ez a téma előjön, hogy a közeljövőben nem kapja meg az új cellákat az S és az X, mivel ahhoz az autó jelentős áttervezése lenne szükséges és amúgy is szűkös a gyártókapacitás. Egyrészt ez tovább terhelné az amúgy is túlterhelt Gigafactory 1-et, másrészt feladná a Panasonic japán gyárainak kapacitását. Ez egyáltalán nem logikus –  bár nyilván a tervek változhatnak. Azonban a 2170-es méret önmagában nem akkora adu, mint azt sokan gondolják –  amennyivel drágább a régi 18650-es fajlagos költsége, annyi belefér a sokkal drágább nagyautók marzsába, ráadásul a lényeg, a folyton fejlődő kémiai összetételt Tesla minden fejlesztését megkapja a teljes flotta, tehát ettől még az S és X cellája is ugyan olyan fejlett mint a 3-asé. Csak picit drágább előállítani belőle ugyanakkora kapacitást.

Ami viszont elképzelhető és kívánatos, az egy újratervezett akkupakk és hűtési rendszer, amely a Model 3-hoz hasonlóan lehetővé tenné a 250 kW-os töltést, és javítana az autók terhelhetőségén a német autópályán, vagy versenypálya körülmények között. (Később szabályozna le túlmelegedés miatt). Sőt, azt sem tartom kizártnak, hogy nagyobb akkumulátor csomagot kap a két zászlóshajó. Na ha nem is sokkal, de egy 20%-kal nőhet a kapacitás és az új, hatékonyabb motoroknak köszönhetően még ennél is többel javulhat a hatótáv.

Az Electrek azt is tudni véli, hogy a frissítéssel az S és az X is megkapja a CCS szabvány szerinti csatlakozót – legalábbis Európában és, véleményem szerint, az új központi kijelző egyben új számítógépet is jelent, amivel a nagyobbik Teslák menürendszere, navigációja és böngészője is olyan fürge lehet mint az újabb modelleké.

Indul is a gyártás?

A legfrissebb hír a témában a Cleantechnicától származik, akik tudni vélik, hogy a Tesla a napokban szállított le több száz új, raven motort a Gigafactory 1-ből a kaliforniai autógyárba, hogy ezek segítségével beindítsa az új S és X próbagyártását. 

Az új motoroknak köszönhetően az S és X hatótávja növekedni fog és nő az autók megbízhatósága is. A Model 3  motorjait fogja használni a Tesla kamionja is és emiatt ezeket nagyjából másfél millió kilométeres élettartamra tervezték.

Bár a két külföldi oldalnak nincsenek információi az autók külső változásairól, elképzelhető – sőt, talán kívánatos is -, hogy ismét kapjanak egy kis rácfelvarrást, hiszen a Model X a megjelenése, az S pedig a 2016-os orrplasztika óta nem frissült ezen a téren.

Logikus lépés

Bár természetesen a fentiek csak jól értesültek, vagy magukat e színben feltüntetők pletykái, az irány és a kiszivárgott információk abszolút logikusak és hihetőek – én személy szerint csak a cellaméret változást kérdőjelezném meg.

Azt sem tartom kizártnak, hogy a Tesla korábban nyár közepére-végére tervezte a váltást, de a friss fejlemények miatt egy negyedévvel előbbre hozta azt. A Model 3 2017 nyara óta van gyártásban és nagyjából egy éve már komoly mennyiségben készül – csak tavaly mintegy 150 ezer példányt gyártottak belőle. Ehhez képest 2018 során az S és az X amerikai eladásai nem változtak jelentősen, így valószínűleg azt gondolták, ráérnek a frissítéssel, „van elég bajuk” egyéb dolgokkal.

Azonban míg az idei első negyedév azt mutatta, hogy a 3-as már tényleg sínen van és három hónap alatt újabb 60 ezer készült belőle, az S és az X eladásai hirtelen bezuhantak. Egyrészt most csökkent felére a Tesla vásárlói számára elérhető amerikai villanyautós támogatási kvóta, másrészt bemutatták a Model Y-t, amely 1-1,5 év múlva érkezik, harmadrészt a Model S európai eladásai mindig is irreálisan magasak voltak. Évek óta 15-16 ezer fogyott a több mint 5 méteres szedánból, amely árban és méretben a legnagyobb európai prémiumok kategóriájában játszik. Most, hogy elérhető lett a 4,5 méter körüli és fele annyiba kerülő 3-as, amely ráadásul még bizonyos szempontból modernebb is és gyorsabban is tölt, az eladások kevesebb mint a tavalyi felére estek vissza. Az X ennél egy picivel jobban tartotta magát, de a közelgő Y itt is okozhat még gondot.

Elérkezett az idő a frissítésre.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.