Ismét erőre kaptak a Tesla Model S és X jelentős külső-belső frissítése körüli pletykák. Most már nem csak a két nagy külföldi villanyautós oldal, a Cleantechnica és az Electrek egymástól független információi mutatnak ebbe az irányba, de a két régebbi Tesla eladásainak bezuhanása is felgyorsíthatja a gyár terveit. A Model 3 belső Az Electrek már tavaly nyár óta tudni véli a közelgő frissítés tényét – akkor azt mondták, információik szerint nagyjából 1 év múlva kerülhet gyártásba az új design. Ha hinni lehet az akkor értesüléseiknek, akkor a következő ~3 hónapon belül bemutatják a megújult autókat. Forrás: Electrek És, hogy pontosan mit is jelent a megújítás? Nos az Electrek állítása szerint a fenti grafika valós, belsős Tesla anyag – bár nyilván a végleges dizájn azóta változhatott. A legszembetűnőbb változás a Model 3-hoz hasonló formavilág, a még legtisztultabb belső, amelyben egy nagy vízszintes elrendezésű központi kijelzőt kapunk. A szellőzőrendszer is a 3-astól lett kölcsönözve, de új a kormánykerék is. A kistestvérrel ellentétben ugyanakkor megmarad a kormány mögötti második kijelző, bár a mostaninál kisebb lesz, ügyesen elrejtve. Forrás: Electrek Az információk arra is kitérnek, hogy a Tesla a vásárlói visszajelzések alapján javít az ülések kényelmén, az anyaghasználaton, a hátsó utasok is kaphatnak egy érintőképernyőt, elöl pedig széria lesz a vezeték nélküli telefontöltő és több rakodóhely is valószínű. És, hogy miért vettünk elő egy 9 hónapos hírt? A Model 3 technika Nos az Electrek a napokban ismét jelentkezett egy cikkel a témában és immár arról számoltak be, hogy a dizájn változása mellett megújul a hajtáslánc is. Eszerint a Teslánál fut egy raven, azaz holló kódnevű projekt, amely a Model 3-hoz hasonló permanens mágnesekkel felszerelt új motorokat takar az S és X testvérekhez – ez egybecseng korábbi internetes pletykákkal, amelyek a Tesla szoftveréből kinyert adatokon alapultak. Az oldal informátora még tovább is megy, állítólag érkeznek a 2170-es cellák is a nagyobb autókhoz. Őszintén szólva a hírek ezen részével kapcsolatban én egy kicsit szkeptikus vagyok, ugyanis Elon Musk mindannyiszor kijelenti, amikor ez a téma előjön, hogy a közeljövőben nem kapja meg az új cellákat az S és az X, mivel ahhoz az autó jelentős áttervezése lenne szükséges és amúgy is szűkös a gyártókapacitás. Egyrészt ez tovább terhelné az amúgy is túlterhelt Gigafactory 1-et, másrészt feladná a Panasonic japán gyárainak kapacitását. Ez egyáltalán nem logikus – bár nyilván a tervek változhatnak. Azonban a 2170-es méret önmagában nem akkora adu, mint azt sokan gondolják – amennyivel drágább a régi 18650-es fajlagos költsége, annyi belefér a sokkal drágább nagyautók marzsába, ráadásul a lényeg, a folyton fejlődő kémiai összetételt Tesla minden fejlesztését megkapja a teljes flotta, tehát ettől még az S és X cellája is ugyan olyan fejlett mint a 3-asé. Csak picit drágább előállítani belőle ugyanakkora kapacitást. The Model 3 drive system is designed and validated for over 1 million miles – this is what the gears look like after testing pic.twitter.com/a6gk2akPF0 — Tesla (@Tesla) October 15, 2018 Ami viszont elképzelhető és kívánatos, az egy újratervezett akkupakk és hűtési rendszer, amely a Model 3-hoz hasonlóan lehetővé tenné a 250 kW-os töltést, és javítana az autók terhelhetőségén a német autópályán, vagy versenypálya körülmények között. (Később szabályozna le túlmelegedés miatt). Sőt, azt sem tartom kizártnak, hogy nagyobb akkumulátor csomagot kap a két zászlóshajó. Na ha nem is sokkal, de egy 20%-kal nőhet a kapacitás és az új, hatékonyabb motoroknak köszönhetően még ennél is többel javulhat a hatótáv. Az Electrek azt is tudni véli, hogy a frissítéssel az S és az X is megkapja a CCS szabvány szerinti csatlakozót – legalábbis Európában és, véleményem szerint, az új központi kijelző egyben új számítógépet is jelent, amivel a nagyobbik Teslák menürendszere, navigációja és böngészője is olyan fürge lehet mint az újabb modelleké. Indul is a gyártás? A legfrissebb hír a témában a Cleantechnicától származik, akik tudni vélik, hogy a Tesla a napokban szállított le több száz új, raven motort a Gigafactory 1-ből a kaliforniai autógyárba, hogy ezek segítségével beindítsa az új S és X próbagyártását. Az új motoroknak köszönhetően az S és X hatótávja növekedni fog és nő az autók megbízhatósága is. A Model 3 motorjait fogja használni a Tesla kamionja is és emiatt ezeket nagyjából másfél millió kilométeres élettartamra tervezték. Bár a két külföldi oldalnak nincsenek információi az autók külső változásairól, elképzelhető – sőt, talán kívánatos is -, hogy ismét kapjanak egy kis rácfelvarrást, hiszen a Model X a megjelenése, az S pedig a 2016-os orrplasztika óta nem frissült ezen a téren. Logikus lépés Bár természetesen a fentiek csak jól értesültek, vagy magukat e színben feltüntetők pletykái, az irány és a kiszivárgott információk abszolút logikusak és hihetőek – én személy szerint csak a cellaméret változást kérdőjelezném meg. Azt sem tartom kizártnak, hogy a Tesla korábban nyár közepére-végére tervezte a váltást, de a friss fejlemények miatt egy negyedévvel előbbre hozta azt. A Model 3 2017 nyara óta van gyártásban és nagyjából egy éve már komoly mennyiségben készül – csak tavaly mintegy 150 ezer példányt gyártottak belőle. Ehhez képest 2018 során az S és az X amerikai eladásai nem változtak jelentősen, így valószínűleg azt gondolták, ráérnek a frissítéssel, „van elég bajuk” egyéb dolgokkal. Azonban míg az idei első negyedév azt mutatta, hogy a 3-as már tényleg sínen van és három hónap alatt újabb 60 ezer készült belőle, az S és az X eladásai hirtelen bezuhantak. Egyrészt most csökkent felére a Tesla vásárlói számára elérhető amerikai villanyautós támogatási kvóta, másrészt bemutatták a Model Y-t, amely 1-1,5 év múlva érkezik, harmadrészt a Model S európai eladásai mindig is irreálisan magasak voltak. Évek óta 15-16 ezer fogyott a több mint 5 méteres szedánból, amely árban és méretben a legnagyobb európai prémiumok kategóriájában játszik. Most, hogy elérhető lett a 4,5 méter körüli és fele annyiba kerülő 3-as, amely ráadásul még bizonyos szempontból modernebb is és gyorsabban is tölt, az eladások kevesebb mint a tavalyi felére estek vissza. Az X ennél egy picivel jobban tartotta magát, de a közelgő Y itt is okozhat még gondot. Elérkezett az idő a frissítésre. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!