Panasonic miatt nem bővült a Model 3 gyártása?

A Panasonic és a Tesla viszonya általában zökkenőmentes szokott lenni, de most mintha kissé feszültté vált volna a viszony. A két cég együttműködése 2011 októberéig nyúlik vissza, és ami egykoron a Model S celláinak gyártásáról szólt csak, az mára egy közös több milliárdos nagyberuházást (Gigafactory 1), közös napelem gyártást (Gigafactory 2) és félmillió legyártott autót tudhat magáénak. A két cég általában kínosan vigyáz arra, hogy óvatosan és a legnagyobb tisztelettel nyilatkozzanak egymásról a média előtt. Nem így a múlt héten.

Az egyik sztori nem igaz

A nézeteltérés akkor kezdődött, amikor a Nikkei ázsiai üzleti lap a múlt hét közepén lehozta a hírt, miszerint a Panasonic és a Tesla jégre tették a nevadai Gigafactory 1 bővítési terveit és a japán cég átgondolja a kínai Gigafactory 3 beruházási terveit is. Állításuk szerint ők márciusra elérték az évi 35 GWh kapacitást és most a Teslára várnak, hogy ehhez felpörgesse az autók gyártását. 

Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy, mint a hírt átvevő több nyugati portál megjegyezte, a Nikkei nem jelölte meg az információ forrását, ráadásul – és ezt már csak én teszem hozzá – a történet GF3-ra vonatkozó része is felettébb érdekes, mivel a Tesla még hivatalosan nem választotta ki a cellagyártó partnerét az új üzemhez és a pletykák eleve helyi, kínai beszállítókról szóltak.

Gigafactory 1. Forrás: Ron Hutchings

A hírre válaszul a Tesla úgy tájékoztatta a sajtót, hogy egyelőre a meglévő gyártósorok kapacitásának növelésére fókuszálnak és majd csak ezután költenek a bővítésre. Ez a megközelítés annyival reálisabbnak tűnik, hogy egybecseng azokkal a nevadai, a gyárból korábban szivárgó hírekkel, miszerint a Panasonic jelenleg 10 darab régebbi, napi 300.000 cella kapacitású gyártósort üzemeltet, de már sikerült 3 továbbfejlesztett berendezést is csatasorba állítaniuk, amelyek napi 400.000 cellát állítanak elő.

A hírek hatására a Tesla részvényei ismét esni kezdtek, mert, a cég magyarázata ellenére, nem a prudens beruházási magatartást, hanem a kereslet csökkenését látták bele. (Mondjuk a wall streeti elemzők mindenbe ezt látják bele, így rendre jelennek meg olyan grafikonok, mint például a fenti Bloomberg cikkben is, amelyek a rekord Model 3 gyártás ellenére az 50.900 darabos kiszállítást az előző negyedévihez képest visszaesésnek titulálják. Bár számszakilag igazuk van, figyelmen kívül hagyják, azt a 10.600 Model 3-at, ami a tengerentúli kiszállítások logisztikája miatt éppen úton van a vevőkhöz, noha erre a Tesla fél éve folyamatosan figyelmeztetett, amikor az idei első negyedévre prognosztizált.)

EZT OLVASTAD MÁR?  10 éven belül teljesen új akkutechnológia jöhet

Musk csak nem bírta ki

Elon Musk egy ideig nem kommentálta a megannyi sajtócikket a témában, de szombaton éjszaka egy Twitter kérdésre válaszul cáfolta a Panasonic állításait.

Közleménye szerint a Panasonic tavaly július óta megrekedt az évi 24 GWh kapacitás környékén és emiatt a Tesla kénytelen volt a Powerwall és Powerpack termékekhez más gyártók celláit használni. (Ezt alátámasztja, hogy pl. a rekord Ausztrál akkumulátor parkhoz anno a Samsung SDI által gyártott cellákat használtak – természetesen a Tesla saját receptje alapján készítve). Világossá tette, hogy a Tesla addig egy fillért nem ruház be a kapacitás további növelésébe, amíg a termelés nem közelíti meg a vállalt 35 GWh-át.

További kérdésre kifejtette, hogy bár a jelenlegi gyártósorok elméleti kapacitása éves szinten valóban 35 GWh, a valóságban a gyártási ütem ennek a felső határnak nagyjából a 2/3-a volt. Azt is hozzátette, hogy emiatt képtelenek voltak több Model 3-at legyártani az első negyedévben.

EZT OLVASTAD MÁR?  Ismét nyitott egy hatalmas töltőállomást a Tesla

Az igazság kevésbé izgalmas mint a szalagcímek

A korábban többé-kevésé hitelesnek bizonyult, gyári kapcsolatokkal rendelkező internetes források információival kiegészítve talán valósabb képet alkothatunk arról, mi is lehet az igazság.

Forrás: Bloomberg

Az tűnik legvalószínűbbnek, hogy bár a Panasonic valóban telepített évi 35 GWh-hoz szükséges gyártási kapacitást, a termelés nem olyan hatékony, mint azt a partnerek szeretnék. A nézeteltérés abból adódhat, hogy a Tesla nem hajlandó az épületet csak azért bővíteni, hogy a gyártást új gépsorokkal bővítsék, hanem ahhoz tartja magát, hogy a Panasonicnak először a már meglévő kapacitást kell gazdaságosabbá tennie. Tegyük hozzá, ez elengedhetetlen a cellák költséghatékony gyártásához és magyarázat lehet arra, miért növelte a cég az autók árát az Autopilot kötelező csomagolásával. Ez a lépés a Teslának egy fillérjébe nem kerül, hiszen a hardver az autók része, viszont 2500 dollár profitot jelent kocsinként ott, ahol esetleg valaki nem rendelte volna meg a robotpilótát.

A fenti számokhoz azért azt is érdemes hozzátenni, hogy miközben a Gigafactory 1 épülete a tervezett végső méret 1/3-a, a 35 GWh cellagyártási kapacitás annyi, mint a gyár bejelentésekor előrejelzett végső állapot. Ennek fényében már reálisnak hangzik a Tesla 2017-es módosított 105 GWh-ás terve. Sőt, ha sikerül lezárniuk a Maxwell felvásárlását, akkor a cég szárazelektróda technológiája 16X-os (!) gyártási kapacitás bővülést jelez előre.

Elektromos autót használsz?