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 A Panasonic és a Tesla viszonya általában zökkenőmentes szokott lenni, de most mintha kissé feszültté vált volna a viszony. A két cég együttműködése 2011 októberéig nyúlik vissza, és ami egykoron a Model S celláinak gyártásáról szólt csak, az mára egy közös több milliárdos nagyberuházást (Gigafactory 1), közös napelem gyártást (Gigafactory 2) és félmillió legyártott autót tudhat magáénak. A két cég általában kínosan vigyáz arra, hogy óvatosan és a legnagyobb tisztelettel nyilatkozzanak egymásról a média előtt. Nem így a múlt héten. Az egyik sztori nem igaz A nézeteltérés akkor kezdődött, amikor a Nikkei ázsiai üzleti lap a múlt hét közepén lehozta a hírt, miszerint a Panasonic és a Tesla jégre tették a nevadai Gigafactory 1 bővítési terveit és a japán cég átgondolja a kínai Gigafactory 3 beruházási terveit is. Állításuk szerint ők márciusra elérték az évi 35 GWh kapacitást és most a Teslára várnak, hogy ehhez felpörgesse az autók gyártását. Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy, mint a hírt átvevő több nyugati portál megjegyezte, a Nikkei nem jelölte meg az információ forrását, ráadásul – és ezt már csak én teszem hozzá – a történet GF3-ra vonatkozó része is felettébb érdekes, mivel a Tesla még hivatalosan nem választotta ki a cellagyártó partnerét az új üzemhez és a pletykák eleve helyi, kínai beszállítókról szóltak. Gigafactory 1. Forrás: Ron Hutchings A hírre válaszul a Tesla úgy tájékoztatta a sajtót, hogy egyelőre a meglévő gyártósorok kapacitásának növelésére fókuszálnak és majd csak ezután költenek a bővítésre. Ez a megközelítés annyival reálisabbnak tűnik, hogy egybecseng azokkal a nevadai, a gyárból korábban szivárgó hírekkel, miszerint a Panasonic jelenleg 10 darab régebbi, napi 300.000 cella kapacitású gyártósort üzemeltet, de már sikerült 3 továbbfejlesztett berendezést is csatasorba állítaniuk, amelyek napi 400.000 cellát állítanak elő. A hírek hatására a Tesla részvényei ismét esni kezdtek, mert, a cég magyarázata ellenére, nem a prudens beruházási magatartást, hanem a kereslet csökkenését látták bele. (Mondjuk a wall streeti elemzők mindenbe ezt látják bele, így rendre jelennek meg olyan grafikonok, mint például a fenti Bloomberg cikkben is, amelyek a rekord Model 3 gyártás ellenére az 50.900 darabos kiszállítást az előző negyedévihez képest visszaesésnek titulálják. Bár számszakilag igazuk van, figyelmen kívül hagyják, azt a 10.600 Model 3-at, ami a tengerentúli kiszállítások logisztikája miatt éppen úton van a vevőkhöz, noha erre a Tesla fél éve folyamatosan figyelmeztetett, amikor az idei első negyedévre prognosztizált.) Musk csak nem bírta ki Elon Musk egy ideig nem kommentálta a megannyi sajtócikket a témában, de szombaton éjszaka egy Twitter kérdésre válaszul cáfolta a Panasonic állításait. Incorrect. Pana cell lines at Giga are only at ~24GWh/yr & have been a constraint on Model 3 output since July. No choice but to use other suppliers for Powerwall/Powerpack cells. Tesla won’t spend money on more capacity until existing lines get closer to 35GWh theoretical. — Elon Musk (@elonmusk) April 13, 2019 Közleménye szerint a Panasonic tavaly július óta megrekedt az évi 24 GWh kapacitás környékén és emiatt a Tesla kénytelen volt a Powerwall és Powerpack termékekhez más gyártók celláit használni. (Ezt alátámasztja, hogy pl. a rekord Ausztrál akkumulátor parkhoz anno a Samsung SDI által gyártott cellákat használtak – természetesen a Tesla saját receptje alapján készítve). Világossá tette, hogy a Tesla addig egy fillért nem ruház be a kapacitás további növelésébe, amíg a termelés nem közelíti meg a vállalt 35 GWh-át. There is 35 GWh/yr “theoretical capacity”, but actual max output is ~2/3. It was physically impossible to make more Model 3’s in Q1 due to cell constraints. — Elon Musk (@elonmusk) April 14, 2019 További kérdésre kifejtette, hogy bár a jelenlegi gyártósorok elméleti kapacitása éves szinten valóban 35 GWh, a valóságban a gyártási ütem ennek a felső határnak nagyjából a 2/3-a volt. Azt is hozzátette, hogy emiatt képtelenek voltak több Model 3-at legyártani az első negyedévben. Az igazság kevésbé izgalmas mint a szalagcímek A korábban többé-kevésé hitelesnek bizonyult, gyári kapcsolatokkal rendelkező internetes források információival kiegészítve talán valósabb képet alkothatunk arról, mi is lehet az igazság. Forrás: Bloomberg Az tűnik legvalószínűbbnek, hogy bár a Panasonic valóban telepített évi 35 GWh-hoz szükséges gyártási kapacitást, a termelés nem olyan hatékony, mint azt a partnerek szeretnék. A nézeteltérés abból adódhat, hogy a Tesla nem hajlandó az épületet csak azért bővíteni, hogy a gyártást új gépsorokkal bővítsék, hanem ahhoz tartja magát, hogy a Panasonicnak először a már meglévő kapacitást kell gazdaságosabbá tennie. Tegyük hozzá, ez elengedhetetlen a cellák költséghatékony gyártásához és magyarázat lehet arra, miért növelte a cég az autók árát az Autopilot kötelező csomagolásával. Ez a lépés a Teslának egy fillérjébe nem kerül, hiszen a hardver az autók része, viszont 2500 dollár profitot jelent kocsinként ott, ahol esetleg valaki nem rendelte volna meg a robotpilótát. A fenti számokhoz azért azt is érdemes hozzátenni, hogy miközben a Gigafactory 1 épülete a tervezett végső méret 1/3-a, a 35 GWh cellagyártási kapacitás annyi, mint a gyár bejelentésekor előrejelzett végső állapot. Ennek fényében már reálisnak hangzik a Tesla 2017-es módosított 105 GWh-ás terve. Sőt, ha sikerül lezárniuk a Maxwell felvásárlását, akkor a cég szárazelektróda technológiája 16X-os (!) gyártási kapacitás bővülést jelez előre. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!