PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTYvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvaW9uaXEtNi8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE2LWhhdmFzcHJvZC02MDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNi1oYXZhc3Byb2QtMTk0MHg1MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE2LWhhdmFzcHJvZC0xOTQweDUwMC0yLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 05. 03. péntek

Az Optimum Way az utóbbi időben otthoni és nyilvános töltőoszlopaival többször is bekerült a hírekbe, de új cégként elég keveset tudunk még róluk és a terveikről. A céget vezető Szentkirályi-Szabó Sándor viszont már régi ismerős, hiszen plugin hibrid használóként a Villanyautósok Közösségének már lassan két éve tagja, és az Optimum Way színre lépése óta a Villanyautosok.hu működésének támogatója is. Így adta magát a lehetőség, hogy leüljünk egyet beszélgetni az új cégről és a terveikről.

Szentkirályi-Szabó Sándor, Optimum Way ügyvezető

Örülök, hogy végre egy olyan cég is megjelent az elektromos autó töltők hazai piacán, amelynek vezetője nem csak külső szemlélője az elektromobilitásnak, hanem aktív használója is.

Igen, egy plugin hibrid révén én is részese vagyok ennek a körnek, és tudom milyen érzés az, amikor merül az akkumulátor és téli viszonyok között a kilométerek 800 méterenként fogynak.

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

Mi hajtott benneteket, hogy belevágjatok ebbe az üzletbe? A reménytelen várakozás a megfelelő infrastruktúrára, vagy tisztán üzleti megfontolások?

Nekünk muszáj üzleti racionalitás mentén gondolkodni. A pénzt a tulajdonosok annak reményében dobták össze, hogy ez valahol üzlet lesz. Nyilván próbáljuk ezt úgy csinálni, hogy egy tisztes és nem tisztességtelen haszon legyen rajta, de olcsóbbak lehessünk mint a piac többi szereplője. Figyeljük a MOL, a Lukoil és a Mobiliti árazását, és az első kettőnél igyekszünk majd olcsóbbak lenni. A Mobiliti végleges árazása még nem ismert, a mostani 10 Ft/perc díj egyelőre csak a teszt idejére szól. Nagyon fontos, hogy ahol csak tudjuk, a töltéshez zöld, tehát megújuló forrásból származó energiát biztosítunk, hogy az elektromos közlekedés ne csak helyben, de összességében is tiszta lehessen. Folyamatban van egy projektünk, ahol egy 1,2 MW-os naperőműnek az energiáját betápláljuk egy mérlegkörbe, amiből zöld áramot tudunk kivenni az elektromos autók töltéséhez.

Saját területen, zölden termelt energiát tölthetnek az autósok

Ezek szerint van arról valami nyilvántartás, hogy mikor mennyi zölden termelt energiát használunk el a rendszerből?

Magyarországon ennek a jogi szabályozása még nem tart ott, ahol ideális esetben gondolnánk, de az áramkereskedővel kötött megállapodásunk értelmében egy minimális felár ellenében biztosítják, hogy a töltők tisztán termelt energiából üzemelhessenek.

Villámtöltő Baján az Optimum Solar központjában

Láttuk már, hogy telepítetek nyilvános töltőket saját beruházás keretében, illetve partnerekkel összefogva, de árultok készülékeket otthoni és irodai felhasználásra is. Mi a fő csapásirány?

A történet úgy kezdődött, hogy az Optimum Solar révén, aminek az üzletfejlesztési igazgatója vagyok, elköteleződtünk a zöld bolygó, illetve a zöld energiák irányába. Sajnos ezt az irányvonalat ma Magyarországon nagyon kevesen képviselik. Ma nincs zöld párt, és a Levegő Munkacsoporton kívül más nem képviseli ezt a területet, illetve az emberek érdekeit. Pedig nagyon veszélyes az, amit csinálunk. Miközben északról az Egyesült Államok területére húzódott le a -30 fokos fagyokat okozó jet stream, addig Skandináviában 12-15 fokos meleg jellemezte a tél végét. Nagyon közel vagyunk ahhoz, hogy visszafordíthatatlan változás következzen be. Mindenkinek tennie kell valamit az ügy érdekében. Nem elég a politikusoknak nyilatkozniuk, de természetesen az államnak és például a fővárosnak is lenne feladata. Amikor például azt mondjuk, hogy Budapest levegője egészségtelen, akkor hozzá kellene tenni azt is, hogy milyen mértékben.

A dízelbotrányról mindannyian hallottunk, ennek ellenére ömlenek be az országba a szennyező használt dízelek. Tavaly 18 ezer euró 4-esnél rosszabb besorolású dízel érkezett az országba. Ezeknek a szálló por kibocsátása a mai modern dízelek tízszerese. Ez olyan, mintha 180 ezer új dízel autó jött volna az országba. Sajnos erről senki sem beszél, és senki sem tesz ellene semmit.

 

De visszakanyarodva az Optimum Way kínálatához. Az ember amikor valami újdonsággal szeretne foglalkozni, akkor körülnéz, hogy mik a trendek külföldön, például az Egyesült Államokban. Korábban 5-6 évig dolgoztam a távközlésben egy amerikai cégnél, így az akkor szerzett kapcsolatok segítségével feltérképeztem az ott piacvezető cégeket. Az egyik cég a töltők terén az eMotorWerks, amit egy orosz származású úriember alapított, majd egy kereskedelmi vezető segítségével néhány éven belül a Szilícium-völgy egyik legdinamikusabban fejlődő cégévé tett. Nagyon jó szoftvert írtak egy nagyon jó hardverre, és az Amazonhoz is bekerültek beszállítóként.

Otthoni töltők kapcsán vettem fel velük a kapcsolatot, de kiderült, hogy a JuiceNet platform segítségével közösségi töltőhálózatot is fejlesztenek ugyanabból az otthoni töltőből. Ha akarom otthoni töltő és a wifire csatlakoztatom, ha pedig úgy akarom, akkor akár wifin, akár egy SIM kártyával mobil adathálózaton egy felügyeleti rendszeren és egy pénzügyi elszámolási rendszeren keresztül közösségi töltőként funkcionál.

Ezzel párhuzamosan Olaszországban az Enel is fejlesztette a töltőit, de hiába volt jó a hardver, szoftver területen nem volt eléggé szofisztikált. Ezért tettek egy ajánlatot az eMotorWerks tulajdonosainak, amit alig két hónap alatt egy felvásárlás követett. Ma még ugyan létezik önálló eMotorWerks vállalat, de az már az elektromobilitás támogatására létrehozott Enel X csoport tagja.

Akkor ezeket a termékeket kínáljátok otthoni és nyilvános töltési szolgáltatás biztosításához is?

Arra törekedtünk, hogy az üzleti modellt a lehető legjobban leegyszerűsítsük. Kötöttünk egy együttműködési megállapodást a kizárólagos magyarországi Enel képviseletre, aminek keretében forgalmazzuk az eMotorWerks JuiceBox-át otthoni és közösségi használatra, a nyilvános töltésre tervezett 2×22 kW-os JuicePole-t, illetve az 50+43 kW-os JuicePump villámtöltőt. A kínálatban szerepel még egy V2G töltő is, amire épp most érkezett is egy megrendelés. A töltők rendkívül megbízhatóak, 98-99%-os rendelkezésre állással üzemelnek.

Az eMotorWerks integrálta a JuiceNet platformot az Enel rendszerébe. Mi már ezt az Enel rendszert használjuk, amiben az ügyfelek legegyszerűbben a mobilapplikáció segítségével indíthatják és követhetik a töltéseiket. Természetesen van lehetőség RFID kártyás indításra is, amennyiben ez az ügyfél igénye, de a mobilapplikáció biztosítja a legtöbb szolgáltatást és a legnagyobb kényelmet. A háttérrendszerhez rendelkezünk a megfelelő hozzáféréssel, hogy a töltőket a megrendelő igénye szerinti árazási rendszerben üzemeltessük. Így lehet idő vagy fogyasztás alapján számlázni. Az üzleti modell lényege, hogy minden adat bekerül ebbe a rendszerbe, ahonnan vagy a töltés után azonnal, vagy havi elszámolás alapján történik meg a szolgáltatás számlázása és kifizetése. Nem fejlesztettünk külön rendszert, hanem ennek a kiforrott rendszernek a használatáért fizetünk töltőnként egy éves díjat. Nem kell nagy létszámú diszpécser szolgálatot üzemeltetnünk, mert a központban a felügyeletre van már egy nagyobb csapat.

Természetesen tudunk eRoaming szolgáltatást biztosítani, így szükség esetén a hazai autósoknak lehetővé tudjuk tenni, hogy külföldön is tölthessenek, illetve a külföldiek számára is elérhetővé válhatnak az általunk telepített hazai töltők, ha a megrendelő ezt szeretné.

A töltő és a töltési szolgáltatás egy üzleti lehetőség. Mi nem csak egy eszközt kínálunk, hanem egy komplett üzemeltetési rendszert. A célunk, hogy egy olyan hálózatot segítsünk létrehozni, elsősorban az autópályák és a főutak mentén, ami ma még nagyon hiányzik Magyarországon. Ezen felül az embereknek egy kereseti lehetőséget is biztosítani akarunk. Ha például egy vállalkozás nyitott a zöld energiák, illetve az elektromobilitás irányába, akkor megvehet tőlünk egy töltőt, és havi 4 ezer forintért megbízhat bennünket, hogy üzemeltessük azt, hogy azon az autósok felé töltési szolgáltatást lehessen biztosítani.

Ez nagyon jól hangzik. Ezek szerint nem saját beruházásban tervezitek az országos töltőhálózatot, hanem partnereken keresztül?

De, saját beruházásban is tervezünk. Sajnos itt nagyon nehezen megy a saját beruházás. Van olyan ország, ahol az önkormányzatok vették kézbe ezt az ügyet, így a beruházó egy ablakos modellben tudja intézni a szükséges engedélyeket. Elég bevinni egy építési és egy elektromos tervet a megvalósítandó töltőhöz, az önkormányzat másfél hónap alatt lezongorázza az ügyet többek között az elektromos szolgáltatóval is. Ehhez képest nálunk ha közterületről van szó, akkor az önkormányzattól kell előzetes építési engedély, majd építési engedély, az adott hálózati engedélyesnél külön kell intézni a csatlakozást és az engedélyeket, majd a bővítés díjának befizetése után a szolgáltató egy alvállalkozóját kell megbízni, hogy valósítsa meg a bekötést.

Ennek ellenére mi befektetőként is jelen vagyunk, hogy saját hálózatot építsünk. Folyamatban vannak tárgyalások partnerekkel, több közülük országos hálózattal rendelkezik. De tárgyalunk autószervizekkel, szállodákkal és egyéb vállalkozásokkal. Ezen felül akár bérbe is tudunk eszközt biztosítani, ha valaki ilyen formában szeretné megvalósítani a töltőpontot, és akár fix, akár forgalom arányos bérleti díj megállapítására is van lehetőség. Nem kizárt a bevétel megosztás sem. Ha valaki vállalja a saját területén a teljesítménybővítést, a projekthatár pedig a kábel kiállás és ha igazolja számlával, hogy az neki például 2,5 millió forintba került, akkor mi odatesszük a 8 millió forintos villámtöltőt, akkor a bevételt 2,5:8 arányban oszthatjuk szét. Ez egy hat éves megtérülésű projektként megfelelő lehet mindkét félnek.

Jól értem akkor, hogy autópálya pihenőkbe, illetve autópálya lehajtók közelébe is telepítettek töltőket?

Az autópálya pihenőkben az e-Mobinak van már egy elvi megállapodása a Magyar Közúttal, de ennek ellenére próbálunk mi is bejutni. Azt a választ kaptuk, hogy ha megjelölünk egy helyet, akkor azt megpályáztatják, de egyelőre innen még nem tudtunk továbblépni. De dolgozunk rajta.

Ha a következő egy évet nézzük, akkor nagyjából hogy látjátok, mennyi töltőt tudtok kihelyezni?

A tervünk és a költségvetésünk minden nehézség ellenére továbbra is 60 villámtöltő kihelyezéséről szól. Ennek feltétele, hogy legyen megfelelő helyszín, fogadókészség és rendelkezésre álljanak a szükséges hatósági engedélyek. És persze a szükséges elektromos teljesítmény az áramhálózatból. Ha valaki megkeres bennünket, hogy ebbe a pihenőbe vagy ehhez a panzióhoz az ő területére telepíthetünk, akkor megyünk és telepítünk. Van már egy ilyen folyamatban lévő projektünk a Szombathely Centernél, aminek a tulajdonosa az osztrák Raiffeisen Bank. Érdekes módon velük egy héten belül meg tudtunk állapodni. Jó helyre, üzletek közelébe leteszünk egy 50+43 kW-os DC+AC villámtöltőt, illetve 2 db 2×22 kW-os AC töltőt. Ők semmilyen beruházást nem vállaltak, csak a helyet adják, amiért cserébe minden töltésből percenként 1 forintot adunk. Ha sok ilyen alkalmas helyszínünk lenne, akkor a tervezett 60 db villámtöltőt akár 3 hónap alatt is telepíteni tudnánk. Keressük azokat a vállalkozókat, vállalkozásokat, amelyek közel vannak a főutakhoz.

Térjünk vissza az Enel által kínált JuiceNet szolgáltatáshoz. Ha veszek egy JuiceBoxot, amit kiteszek az üzletem elé, akkor arról tudok én is tölteni, de ha nem használom, akkor fizetés ellenében át tudom engedni más autósoknak?

Minden töltő rendelkezik az alap szoftverrel, ami otthoni telepítés esetén biztosítja, hogy a töltő otthoni wifi hálózatán keresztül elérhető legyen a mobiltelefonos applikációból. Ebben be lehet állítani, hogy mennyi a rendelkezésre álló teljesítmény, illetve hogy mikor kezdje meg a töltést. Így elkerülhető, hogy a töltőn lévő autó lecsapja a biztosítékot. Ez még nem a JuiceNet, hanem a JuiceBox saját alapszoftvere.

Ha ugyanezt a töltőt a garázs külső falára szereli fel az autós, és úgy dönt, hogy nyilvános, közösségi töltőként elérhetővé teszi mások számára is, akkor a többi autós a mobiltelefonjával el fogja tudni indítani rajta töltést. Ilyenkor a töltőt akár a wifin keresztül, akár egy SIM kártyát betéve az Optimum Wayen keresztül csatlakoztatni kell a JuiceNet hálózathoz. Ránk nem azért van szükség a folyamatban, mert ebből üzletet akarunk csinálni, hanem mert a magyar szabályozás szerint az ilyen töltőket be kell jelenteni a Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatalhoz. Engedélyköteles tevékenységről van ugyanis szó, aminek 500 ezer forint a díja. Ráadásul mivel fizetős töltésről beszélünk, a NAV felé is van elszámolási kötelezettség. A töltők tulajdonosait nem akarjuk egyesével számlaadásra kötelezni, mi ennek, illetve a MEKH felé előírt adagszolgáltatásnak a terhét havi 4000 forintért levesszük a vállukról, az anyagiakkal pedig a megbeszélt gyakorisággal elszámolunk. Központilag intézzük a töltőhöz való hozzáférést, kezeljük az ügyfeleket, és az elszámolás után utaljuk a pénzt.

Ahhoz, hogy egy harmadik fél hozzáférjen a töltőmhöz, ezek szerint az autósnak nálatok, az Optimum Waynél kell majd regisztrálnia az applikáción keresztül?

Így van. A töltőüzemeltető megadhatja, hogy mely töltői legyenek nyilvánosan elérhetők, azokat be tudjuk szervezni egy alcsoportba, amire egységesen meg tudjuk adni a töltési feltételeket, díjszabást, illetve az üzemeltető megadhatja, hogy akarja-e engedélyezni az eRoamingot. Megadható, hogy idő vagy elhasznált energia szerint legyen-e a számlázás, és már működik is a szolgáltatás.

Zseniális.

Legjobb tudomásom szerint ilyet más jelenleg nem nyújt Magyarországon.

Én sem tudok más hasonló rendszerről idehaza. Munkahelyi töltés is megvalósítható ezzel?

Igen, akár a munkahelyi töltés biztosítására is használható egy ilyen rendszer. Ha a munkáltató ingyen biztosítja a töltést, akkor nincs szükség a JuiceNetre, csak elég feltenni a JuiceBoxokat a falra, és a munkavállalók a saját mobiltelefonjaikkal indíthatják a töltést. Ha fizetősen akarja biztosítani a szolgáltatást a cég, akkor pedig ezt a JuiceNeten beállított tarifa szerint tudják használni a villanyautóval munkába járó alkalmazottak. A tarifa természetesen lehet valami nagyon kedvezményes, vagy akár teljesen piaci árú is. Ha üzletközpont lennék, akkor ilyet telepítenék, és nem ingyen, de egy nagyon kedvezményes tarifával biztosítanám a betérő autósoknak a töltést. Ezek mind lekezelhetők a JuiceNet platformon keresztül. Ez egy olyan kiegészítő szolgáltatás lehet, amivel nem kell foglalkozni, mégis pénzt termel a vállalkozásnak.

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.