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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

Az Ionity új árazása rendesen kiverte a biztosítékot a villanyautós közösségben. Valószínűleg mindenki sejtette, hogy a tesztüzem alatt alkalmazott 8 eurós fix ár nem lesz tartható, de az emelkedés nagyobb aksis autók teletöltése esetén gyakorlatilag tízszeres lett.

Bár mi is írtunk róla, hogy a hálózat kiépítése nem két fillér, van ami azért árnyalja a képet. Egyrészt a 195 millió eurós beruházási költség 20%-át, 39 milliót, az Európai Unió állt az adófizetők pénzből. Ez az Ionity költségeit ismerők által idézett helyszínenként 500 ezer eurós átlag bekerülési árral számolva majd 80 lokációra volt elég.

Másrészt a leginkább összevethető Tesla töltőhálózatnál az UBS befektetési bank és a remek Tesla kapcsolatokkal rendelkező ARK pénzügyi alap is 250-270 ezer dollárra teszi egy-egy helyszín kiépítésének költségeit, miközben az átlag Tesla Supercharger kétszer annyi oszloppal bír, mint az átlag Ionity. Még ha bele is kalkuláljuk az európai energiapiac és adók sajátosságait, akkor is kérdés mi kerül négyszer annyiba töltőoszloponként az európai hálózat töltőin.

 

Akárhogy is, még ha részben a közös pénzből finanszírozzák is, az Ionity nem egy alapítvány, hanem egy profitorientált magáncég. Ha akarja 10 ezer eurót kérhet minden kWh áramért – szívük joga, nem kötelező náluk tölteni. De talán mindenki egyetért abban, hogy a jelenlegi hangulatban, amikor a brutális áremelés után még izzanak a kommentek, nem a legszerencsésebb ha a cég egy csúnya PR bakit is behúz.

Utólag buktak le

Szóval a fentiek ismeretében talán nem meglepő, hogy jelenleg a legtöbb villanyautós oldal, fórum és Youtuber is ezzel a témával foglalkozik. Így tett a német Car Maniac Youtube csatorna is, amely a maga 54 ezres követői táborával nem a legnagyobb influencer, de a mostani eset után szinte biztos, hogy megismerik a nevét.

A csatorna házigazdája Christopher épp az Ionity áremeléséről készített videót és ehhez kiment a hálózat egyik töltőjéhez. A videózás közben észrevette, hogy egy fiatalember egy fekete Model 3-at tölt és gondolta megkérdezi mi a véleménye a közelgő változásról.

Most, spoiler nélkül, nézzünk pár részletet a beszélgetésből, ami elsőre is picit furának tűnt, de az egész történet csattanója ismertében iszonyat kínosan hat, pláne a videót nézve. (Ha valaki inkább az eredeti német videót nézné meg az én szemelvényeim helyett, azt a cikk alatt megtalálja. Az interjú 5:55-nél kezdődik).

Az alábbi részletekben Christophert „C” betűvel jelölöm beszélgetőpartnerét viszont vezetékneve kezdőbetűjével „Z”-vel, mivel az urat Christiannak hívják és a két keresztnév eléggé közel van egymáshoz ahhoz, hogy nehézzé tegye az írott párbeszéd követését. Még valami: a beszélgetést természetesen nem szó szerint fordítom, néhol kapcsos zárójelekbe kiegészítem, hogy érthetőbb legyen – ez rögtönzött és picit vitatkozós hangvételű élő beszéd volt egy zajos autópálya parkolóban, egymás szavába vágva, egy mikrofonnal rögzítve.

Christopher korábban arról beszélt, hogy azért az Ionity emelt árai elől van a havidíjas konstrukción kívül más kiút is, hiszen chipkártyával lehet különböző partnerhálózatok olcsóbb tarifáival is használni az oszlopokat. Innen indult a beszélgetés.

C: Szia, én Christopher vagyok. Megkérdezhetem, te hogyan töltesz az Ionityn jelenleg?

Z: A New Motion kártyával.

C: És mennyit fizetsz így?

Z:  Fogalmam sincs.

Ezt egy kis zavart nevetgélés követte, mert lássuk be elég fura, hogy valaki úgy tölt, hogy fogalma sincs mennyi a tarifa, de ám legyen. Csakhogy ezután a riportalany magától vette védelmébe az Ionityt.

Z: Szerintem tévedsz [a 79 centre emeléssel kapcsolatban], mivel az ember itt csak annyit töltenek, amennyi ahhoz kell, hogy eljussanak a céljukig

C: OK, de azért 90 kWh-nál ez már komoly összeg, hiszen otthon 26,6 centet fizetek a zöld tarifával

Z: Jó de azt ne hozd ide, mert [az otthoni töltéssel] nem korrekt az összehasonlítás

C: Persze ez igaz

Z: És mondjuk a Teslánál, amit ilyenkor mindig felemlegetnek, az autók eladásából fedezik a hálózat költségeit

C: Rendben, de valahogy mégis megy nekik

Z: És ha kiszámolod, hogy egy autóval átlagban 20%-ot mennek az emberek hosszú távon, akkor már nem is éri meg [az autó árában megfizetni] …. és ezért tartom sajnálatosnak, tegnap is olvastam [kommentárokat], hogy mindenki az Ionityre dühös a 79 centért mert én most megyek még 100 kilométert például és ehhez csak 15-20 kWh-át töltök a többit meg úgyis otthon töltöm.

Z: A baj az egész rendszerrel az volt, hogy az emberek ingyenes töltést akarnak, de hát ezt az egészet felépíteni nagyon sok pénz, és üzemeltetni is kell, van karbantartás is, mi pedig még [sic!] mármint az Ionity pedig még szeretne terjeszkedni is.

C: Szóval akkor te azok közé a kevesek közé tartozol akiket nem zavar a magasabb tarifa…

Z: Én árnyaltabban látom ezt, én örülnék neki ha a 400 töltő után az Ionity nem hagyná abba a fejlesztést. Ráadásul ha ingyen van akkor mindenki túl sokáig van a töltőn [és így másoknak nem jut hely]

C: Szóval te most itt, mivel elbeszélgettük az időt, 41 kWh-át töltöttél, ami 32 euródba [ ~10.000 Ft] került volna. Ezzel kb. 200 kilométert tudsz megtenni, azért ez elég sok érte…

C: és igazából talán a hirtelen nagy ugrás volt a sokkoló a tarifában.

Z: Miért szerinted mi lett volna reális [a 79 cent helyett]?

C: Mondjuk 50 cent, a Fastned 59 cent de az is drága, a Supercharger 33 cent.

Z: Oké de itt 200 kW a töltési teljesítmény [a Teslákon]

C: Persze de kérdés, hogy plusz 50 kW teljesítményért melyik Teslás lesz hajlandó 33 helyett 79 centet fizetni?

Erre már nem kaptunk választ… Z-től aki nem más volt mint Christian Zeh, az Ionity Németországért, Ausztriáért és Svájcért (DACH) felelős regionális vezetője.

Igen…

Egyébként Zeh úr nem mondott sok butaságot, bár így utólag kicsit központilag kiadott kommunikációs anyag íze volt a sokszor emlegetett „útközben nem töltesz tele, úgyis otthon töltesz többet” féligazságnak.  Ez kicsit olyan mintha egy étterem egyik napról a másikra tízszeresére emelné az árait és azzal védekezne, hogy de itt úgyis csak hetente egyszer-kétszer eszel. Kedves pincérem, mondanám én, attól még igen nagy arcátlanság 20 ezeret elkérni egy rántott húsért.

Az is méltányolható, hogy az Ionitynek 200 millió Eurójába kerül az első 400 töltőállomás és ha szeretné folytatni a terjeszkedést, ahhoz pénz kell. Az már kicsit sántít, hogy nem érti a felháborodást, miközben tudja, hogy a Fastned húsz centtel olcsóbb és hasonló teljesítményű töltőket (is) kínál, az pedig már eléggé necces, hogy Teslásként megpróbálja megmagyarázni, hogy neki miért éri meg 33 cent helyett majd a két és félszereséért tölteni. Nem hiszem, hogy sokan kifizetnék ezt a felárat egy pár perccel kevesebb töltésért. (200 vs 150 KW csúcs).

Ami miatt viszont rendkívül kínos így utólag végignézve a beszélgetés, az az, hogy nem mutatkozott be, nem fedte fel, hogy ő az Ionity egyik regionális igazgatója, hanem egyszerű autótulajdonosként próbálta védeni a mundér becsületét.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.