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 Az autóiparban nem számít ritka eseménynek, hogy az autógyártók vásárolnak egy példányt egy konkurens gyártmányából és az utolsó csavarig szétszerelve alaposan kielemzik. Ezzel a módszerrel a versenytársak előnyeit kívánják feltérképezni, tanulni szeretnének a másik megoldásaiból. Akkora igény van az ilyen elemzésekre, hogy léteznek erre szakosodott vállalkozások is, ilyen például a Sandy Munro által vezetett Munro and Associates, aki korábban egy Model 3 szétszerelését követően azt nyilatkozta, hogy elektronikailag, az akkumulátort és a hajtásláncot tekintve lenyűgözőek a Tesla megoldásai, a klasszikus autógyártási képességek tekintetében azonban még van hová fejlődniük. Például a Munro & Associates elemzése szerint a Model 3 váza túlságosan komplikáltra sikerült. Túl sok különböző anyagból készült alkatrészből épül fel az autó vázrendszere, melynek célja valószínűleg a súlycsökkentés volt, azonban annyira bonyolult lett a megoldás, hogy nem sikerült elérni a kívánt célt, de közben a gyártást jelentősen lassítja a rengeteg alkatrész összeszerelése. Elon Musk nyilatkozataiból egyértelmű, hogy meghallották a szakértő véleményét, így a Model Y vázrendszere vélhetően 4 darabból készül majd, de a Tesla célja az egyetlen alkatészként sajtolás. Az orrunk előtt rejtegetik a Model Y legdurvább húzását Két évvel ezelőtt a Süddeutsche Zeitung szintén beszámolt egy Tesla Model 3 elemzésről, melyért egy meg nem nevezett német autógyár fizetett 185 000 eurót. A német mérnökcsapat az autó minden egyes alkatrészét elemezte és tesztelte, és különösen nagy hatást gyakorolt rájuk a teljesítmény-elektronika. „Kompakt, bővíthető, teljesen integrált, moduláris, könnyen hozzáférhető, jól védett, megfizethető áron gyártható és számos részletében elképesztően okos.” – hangzott a szakértők összefoglalása. A megállapításokat a többi autógyártó szakemberei sem vitatták. A mérnöki megoldások mellett a designerek munkáját is lenyűgözőnek találták a német elemzők. Pozitívumként kiemelték a Tesla minimalista kialakítását, azonban hozzátették, hogy a minimalizmus a teljes járműre kiterjed. A szétszerelt autóban egyetlen motor található, egyetlen előre- és hátramenet fokozattal. A közelmúltban egy hasonló elemzést rendelt meg a Nikkei Business Publications is a Model 3-ról, melynek eredménye sokkoló „A Tesla 6 évvel jár a Toyota és a Volkswagen előtt” címmel járta körbe az (elektromos) autózással foglalkozó sajtót. A japán kiadónak készített elemzést végző mérnököket szintén a Model 3 elektronikája nyűgözte le. „A leginkább kiemelkedő a Tesla integrált központi vezérlőegysége, valamint a teljes önvezetést vezérlő számítógép. Az AP3 hardverként is emlegetett aprócska alkatrész a vállalat legfontosabb fegyvere az éledező elektromos autó piacon. A ma ismert autóipari beszállítói lánc végét jelentheti.” – írták a jelentésükben. A szétszerelésben japán autógyártók szakemberei is részt vettek. Az egyik mérnök mindössze ennyit mondott: „Mi ezt nem tudjuk megcsinálni.” A szóban forgó teljes önvezetés számítógépet csak 2019 áprilisától használja a Tesla, ezért a korábbi (nyilvánosságra jutott) szétszerelések során még nem találkoztak azzal az alkatrésszel, melynek piacra dobásakor a Tesla sem szerénykedett, egyszerűen a világ legjobb chipjeként aposztrofálták azt. A Tesla állítása szerint az áramkör másodpercenként 144 billió műveletre és 2300 képkocka feldolgozására képes, miközben a fogyasztása is kisebb lett az előző változathoz viszonyítva. A Model 3 mellett a Model X és Model S típusokba is beépített hardver két fő részből áll: az egyik egy egyedi AI (artificial intelligence – mesterséges intelligencia) chipet tartalmaz az önvezetéshez, a másik pedig egy médiavezérlő egység az infotainment rendszerhez. A két panel közé vízhűtéses hűtőbordát szerelnek. A Tesla csúcstechnológiás áramköre, a Tesla Model 3 Autopilot hardware 3 Az elemzés szerint a versenytársak 2025 előtt nem lesznek képesek elérni ezt a számítási teljesítményt. „Ez a fajta elektronikus platform, amelynek központi egysége egy nagy teljesítményű számítógép, kulcsfontosságú ahhoz a nagy mennyiségű adatkezeléshez, amely szükséges a jövő okosabb, fejlettebb önvezető autóihoz. Iparágon belüli szakértők szerint ez a technológia legkorábban 2025 körül lesz elérhető.” Azt gondolhatnánk, hogy mivel a nagy autógyártók rengeteg anyagi erőforrással rendelkeznek, így bármikor úgy dönthetnek, hogy kifejlesztik a saját fejlett számítógépes platformjukat. A Nikkei elemzése szerint azonban ez nem fog megtörténni, mivel az autógyártók nem merik felrúgni azt a beszállítói hálózatot, ami a mostani rendszer felépítését és működését évtizedek óta segíti. Ezért a hagyományos gyártók kötelességüknek érzik fenntartani az egy autóba épített tucatnyi ECU (elctronic contrul unit – elektronikus vezérlőegység) bonyolult hálózatát, miközben a Tesla mérnökeinek kezét nem kötik az évtizedek óta felépített beszállítói láncok, így képesek egy új megközelítést alkalmazva egyetlen ECU-ra bízni a feladatokat. Az alábbi videókban Sandy Munro beszél a Tesla Model 3 szétszerelése során szerzett benyomásairól. 1000 km Supercharger használatot kapsz ajándékba új Model 3 vagy Model Y autódhoz, ha szocske ajánlói kódjáról indítod a vásárlást. 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!