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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Volkswagen I.D. 3: sokkal rosszabb lehet a helyzet, mint gondoltuk

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

A Volkswagen I.D. 3 történetét mostanra mindenki megismerhette: az egyik legjobban várt elektromos autó gyártása már tavaly novemberben megkezdődött, de kiszállítás helyett az elkészült járművek hatalmas parkolókban porosodnak, és arra várnak, hogy a vállalat informatikusai legyőzzők a napi közel 300 új szoftveres problémát. Habár házon belül 3-12 hónapos késést emlegetnek, a wolfsburgi autógyártó hivatalos álláspontja mit sem változott az elmúlt hónapokban, Herbert Diess vezérigazgató nyilatkozataiban továbbra is a nyári időpont szerepel a kiszállítás dátumaként. A Volkswagen alkalmazottait megkérdező hírportálok viszont egyre aggasztóbb hírekről számolnak be a német cég háza tájáról.

Forrás: Twitter/TheEVside

A Süddeutsche Zeitung ma reggel megjelent beszámolója szerint ha időben meg is történik a villanyautók kiszállítása, a vásárlókhoz érkező darabok csupán egy erősen lebutított változatai lesznek a megígért modellnek. Az I.D. 3 operációs rendszerének tervezésénél eredetileg a komplexitás csökkentése volt a cél, egy olyan szoftverszerkezet fejlesztése, mely mellőzi a számtalan vezérlőegységet, és egyszerűbbé teszi a rendszer sorozatgyártását. Belsős források szerint azonban a szoftvert az idő szűke miatt összecsapták a fejlesztők, ami rengeteg hibához vezetett. Jelen helyzetben ez azt eredményezi, hogy a leszállított I.D. 3-asokban bizonyos funkciók ki lesznek kapcsolva, és csak utólag, a javítást tartalmazó frissítéssel válnak elérhetővé.

Forrás: Twitter/TheEVside

A MEB padlólemezt hordozó I.D.-sorozat első tagjának sorsa alapvetően meghatározza a Volkswagen jövőjét. Nagy eséllyel az autó sikerén múlik az elektromobilitás iránt elkötelezettnek tűnő vezérigazgató pozíciója a cégnél, de az I.D. 3 már presztízskérdés is a Volkswagennél: ez jelképezi egy a dízelbotrányban elbukó, de a jövő technológiája által megváltott autógyártó újjászületését. Ennél bizonyára jobban aggasztja az igazgatóságot a CO2-kvótának való megfelelés elmaradása, ami sokmilliárdos büntetést jelenthet a cégnek. A bírság elkerüléséhez az I.D. 3 ebben az évben 100 ezer darabbal járulhat hozzá, ha megoldják a gondokat. Eközben ráadásul a konszern más villanyautói is bajban vannak az akkucella hiánya miatt.

Forrás: Twitter/TheEVside

A magas tétek ellenére a Volkswagen dolgozói igen borúlátóan jellemzik az elektromos ferdehátú jelenlegi helyzetét: „Ez már rég nem vicces, ez katasztrófa. Az I.D. 3 közel sem áll készen a piaci bevezetésre” – nyilatkozta egy dolgozó a német hírportálnak. Mások hozzátették, hogy biztosan lesz néhány megfelelően működő példány nyáron, amit a vállalat fel tud mutatni, de azt az alkalmazottak kézzel eszkábálják össze – ennek pedig semmi köze az ipari sorozatgyártáshoz. A beosztottak szerint a szoftverproblémák áthidalásának legfőbb akadálya a programozó szakemberek hiánya, amelyen nem segít a fontosabb vezetők, például Martin Hofmann informatikai igazgató távozása sem.

Nem kizárt azonban, hogy egy lehetséges megoldás körvonalazódni látszik: együttműködés a Daimlerrel. Az első tárgyalás titokban állítólag már le is zajlott, ahol a két cég képviselői többek között arról beszélgettek, hogy költségmegtakarítás céljából együtt fejlesztenének közös szoftvert villanyautóik számára – erre viszont nemigen fog sor kerülni nyárig, így a VW egyetlen lehetősége a Daimler rendszerének használata lehetne. A történet azonban nem ennyire egyszerű, merthogy a stuttgarti autógyártó eközben a BMW-vel is tárgyalásokat folytat szintén közös szoftver fejlesztése céljából. Az I.D. 3 jövője tehát továbbra is kérdéses, s ez egy szappanopera-bomba gyújtózsinórját is begyújtotta a német autómárkák között.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.