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
auto
2024. 11. 24. vasárnap

Ha egyszer villanyautót vettél nincs visszaút

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

Korábban már – a Tesla kapcsán – írtunk az amerikai J.D. Power autós felméréseiről (és azok problémáiról). Most ismét tőlük hozunk egy érdekes eredményt, mert megkérdezték a villanyautó tulajdonosokat, visszaváltanának-e belsőégésű motoros autóra, vagy választanának-e más márkát.

A válasz talán nem lesz túl meglepő, de a részletek elég érdekesek.

Downgrade

Amikor eddig a J.D. Power felméréseiről beszéltünk mindig megemlítettük, hogy módszertanuk gyakran vitatott. Az új autók minősége kapcsán például megkérdezik az újdonsült tulajdonosokat, milyenek az első benyomásaik, milyen az autó minősége, de nem biztos, hogy a legjobb megoldás az objektív szempontok (Volt-e vele már műszaki hiba? Voltak-e konkrét minőségi hibák?) összekeverése szubjektív véleményekkel (Logikus-e az infotainment menü felépítése?).

A cég most először kifejezetten a villanyautó tulajdonosokat kérdezte meg, visszaváltanának-e hagyományos autóra. A kutatás során, tavaly október és november között, 9632 olyan villanyautó tulajdonost kérdeztek meg, akiknek 2015-2021-es évjárat közötti autójuk van. Azért egy apró kritikai megfigyelésünk lenne: a kérdőív villanyautó (EV) alatt egyben kezeli a teljesen elektromos és a tölthető, illetve a hagyományos hibrid meghajtású járműveket – mi azért kíváncsiak lennénk az eredmények meghajtás illetve márka szerinti bontására is. (Ezek az adatok valószínűleg, pénzért, elérhetők az autógyárak részére).

De nézzük a válaszokat és kezdjük rögtön az összesített eredménnyel:

A válaszadók 82%-a azt mondta, hogy újra elektromos meghajtású autót venne.

Ez nyilván nagyon szép adat, de még érdekesebb, ha megnézzük a részleteket. A cég azt kérte a válaszadóktól, hogy több szempont szerint osztályozzák a járművüket. Szerepelt a listán a kijelzett hatótáv pontossága, a töltőhálózat elérhetősége, a valós hatótáv, a fenntartási költségek, a vezetési élmény, mennyire egyszerű az otthoni töltés, illetve a minőség és a megbízhatóság. Az eredményeket a készítők egy 1000 pontos skálára helyezték és a válaszokat ennek fényében is vizsgálták.

Így például azok akik 900 pont feletti eredménnyel minősítették az autójukat 95%-ban újra villanyost választanának, és 64% nem váltana márkát sem. Azok, akik csak 600-750 pont közötti osztályzatot adtak, még mindig 77%-ban a villanyautóknál maradnának, de már csak 25% választaná újra ugyanazt az autómárkát.

Forrás: J.D. Power

Az nem meglepő, hogy aki nem elégedett az autóval, az más márkában gondolkodik. Az azonban nagyon pozitív, hogy még ők is 77%-ban azt mondják, nem váltanának vissza benzinesre vagy dízelre. Tehát autóik hiányosságait nem a villanyautózás, hanem az adott márka számlájára írták. A másik dolog ami igen érdekes, hogy elég alacsony a márkahűség: még az elégedettek harmada is megfontolná, hogy másik gyártó termékét válassza legközelebb. Ez talán annyiban nem meglepő, hogy aki az első villanyautósok között van, az nem egy átlagos vásárló, hanem olyasvalaki aki a technikai újdonságok iránt fogékonyabb, kísérletező kedvű ember. Így érthető, ha nyitottabb a váltásra, egy új márka vagy termék kipróbálására.

Forrás: J.D. Power

Mik a legfőbb szempontok?

A szervezet arra is rákérdezett, hogy mik a vásárlók legfőbb szempontjai új autó vásárlása esetén.

Az első helyen az autó hatótávja áll a listán, ezt 20%-kal súlyozták a teljes eredményben. A kutatás szervezői a válaszok alapján kiemelték, hogy bár a válaszadók többsége messze nem autózik annyit (átlagosan) naponta, mint az autó hatósugara, rendkívül fontos, hogy a gépjármű megbízható információkat írjon ki a fennmaradó hatótávról.

A tisztán elektromos prémium autók rangsora. Forrás: J.D. Power

Szintén lényeges a töltőhálózat kérdése. A prémium kategóriájú, tisztán elektromos autók átlaga 235 ponttal  lett magasabb ebben a kategóriában, mint a megfizethetőbb társaiké. A J.D. Power szerint ez egyértelműen a Teslának köszönhető, mivel ennek a márkának a tulajdonosai átlagosan 305 ponttal értékelték jobbra a helyzetet mint a többi márkáé.

Az elérhető árú tisztán villanyos autók rangsora. Forrás: J.D. Power

Ami az autók vezetési élményét, a minőséget és a megbízhatóságot illeti, szintén viszonylag előre borítékolható eredmények születtek. A vezetési élmény magasabb pontszámot kapott a prémium szegmensben, mint az olcsóbb kategóriában. A minőség és megbízhatóság viszont pont fordított sorrendben végzett. Megjegyzik, hogy bár a Teslák ez utóbbi kategóriában alacsonyabb pontszámot kaptak mint versenytársaik, vásárlóik voltak a legelégedettebbek, ezért úgy néz ki, elnézik ezeket a hibákat.

Abban viszont megegyezik mind a drágább, mind az olcsóbb autók tulajdonosainak véleménye, hogy fontos érv számukra a villanyautók mellett a járművek alacsonyabb fenntartási költsége.

A címlapkép forrása: Electrify America.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1ub3YtMTMwMHg2MDAtMy12ZXIyLWF1dG9tb2Rvc2l0b3R0LTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTMtdmVyMi1hdXRvbW9kb3NpdG90dC0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.