Ezek a világ legnépszerűbb villanyautói

Eltelt az idei első negyedév és lassan, de biztosan beérkeztek az adatok a globális autópiacról. Nézzük mik voltak az első három hónapban a világ és Európa legnépszerűbb elektromos és plug-in hibrid autói.

Eszelős növekedés

Kezdjük mindjárt egy jó hírrel: a tavalyi év hasonló időszakához képest 145%-kal növekedtek a konnektorról tölthető autók eladásai a világon. Igen, tavaly ilyenkor már indultak a korona-lezárások, és az időszakot 7%-os csökkenéssel zártuk, de a most eladott több mint 1,1 millió ilyen autó több mint duplája nem csak 2020, de 2019 első negyedévének is.

Ha a konkrét típusokat nézzük, van a Top 20-ban 6 autó, ami csak Kínában kapható – mi most ezeket elegánsan átugorjuk. Nyilván nem teljesen irrelevánsak, de itt most inkább foglalkozunk a globális modellekkel.

A Top 20-ból 14 autó tisztán elektromos – a villanyosok 3,8%-ot hasítottak ki az autóeladásokból, míg a tölthető hibridek 2%-ot értek el. Ez az 5,8% majd’ másfélszerese a tavalyi értéknek és március végén egyébként már 8,2% volt a mérőszám.

Talán nem túl meglepő senkinek, hogy 77%-os növekedéssel első a Tesla Model 3, és a harmadik a Tesla Model Y, melynek kiszállításai egy éve, tavaly márciusban indultak. Az autó egyelőre az Egyesült Államokban, Kanadában és Kínában vásárolható meg, nagy kérdés, hogy Európa tényleg megvárja-e Berlint, vagy ha ott nem indul el a gyártás év vége előtt, akkor megkezdődik-e a kínai import?

Bár a Nissan Leafről már jó ideje csak szomorú statisztikákat vezetünk, a versenytársak gyengélkedése miatt a további csökkenés ellenére megtartotta a dobogós helyet a globális modellek között. Az elektromosok között szépen növekedett a Kona, az e-Tron, a Niro és a Bolt is – az ID.3 tavaly ilyenkor még nem volt a piacon, a mostani kevesebb mint 12 ezres szám pedig jócskán elmarad az előző negyedév teljesítményéhez képest, de majd kiderül merre mozdulnak tovább a mutatók. (A testvér ID.4 egyelőre kiesett a listáról).

A plug-in hibrideknél továbbra sincs a listán az egykori kirobbanthatatlan bajnok Mitsubishi Outlander, de a Volvo két modellel is a kategória legkeresettebb autóit mondhatja magáénak. A BWM 530e, 330e, valamint a Mercedes GLC 300e/de zárják a konnektoros hibridek sorát.

Európa

A globális eladási listák után nézzük, hogyan alakultak az adatok itt nálunk Európában.

Az európai listán fele-fele a villanyosok és konnektoros hibridek aránya. Utóbbiakkal kezdve érdekes, hogy az itthon is népszerű Mitsubishi Outlander az európai listáról is kiesett, miközben sokáig (évekig) vezetett a kategóriát. Jelenleg a Volvo XC40 a legnépszerűbb hibrid, de mivel a CO2 kvóták miatt minden gyártó ebbe az irányba megy, valószínű, hogy egyre több ilyen autót látunk majd a tisztán belsőégésű motoros verziók helyett.

Érdemes megfigyelni, hogy amikor egyazon típusból van hibrid és villanyos, akkor hogyan alakulnak a számok. Kicsit előre szaladva ugyan, de említsük meg, hogy Kia Niro EV már tavaly ilyenkor is verte hibrid tesót, majd negyedével nagyobb eladásokat produkálva, idén pedig a PHEV verzió már be sem fért a Top 20-ba, míg az elektromos változat több mint duplájára növelte eladásait.

Visszatérve a tisztán elektromosok toplistájára, a Zoe, a Leaf és az e-tron eladásai csökkentek a tavalyi számokhoz képest, míg a Model 3, a Kona, az e-208, az e-Niro és az e-Up! volumene növekedni tudott. A Tesla jelenlegi legolcsóbb modellje ismét visszavette az első helyet, miután közel 50%-kal nőttek az eladások.

Jó hír, hogy a konnektoros autók eladásai duplázódtak a tavalyi év hasonló időszakához képest, de azért ne legyünk naivak, ez a hibrideknek is köszönhető.

Ha az üzemanyag fajtája szerint nézzük az adatokat, akkor egy év alatt 7,5%-kal szorultak vissza a tisztán belsőégésű motoros, illetve hagyományos, nem tölthető hibrid autók kontinensünkön.

Messze még az év vége, de 3 hónap múlva ismét megnézzük, hogyan alakultak ezek a számok 2021 első felében.

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.